برخی رسانه‌های عربی نوشته‌اند که با توجه به شرایط منطقه و به خصوص شرایط امارات و عربستان سعودی، سفر محمد بن سلمان به ابوظبی در راستای همکاری‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن صورت گرفته است.

آیا دولت‌ سعودی و امارات در پی پایان دادن به جنگ یمن هستند؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز پنجشنبه هفته گذشته عازم امارات شد و با «محمد بن زاید» و دیگر مسئولان اماراتی دیدار کرد. سفری که توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه را به خود جلب کرده و بسیاری از آنها نوشته‌اند که این دیدار در چارچوب تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران یمن و پس از ناکامی‌های متناوب در این امر صورت گرفته است.

روزنامه الرایه قطر در مقاله روز گذشته خود به این دیدار پرداخت و نوشت که در سایه تخریب و نابودی یمن، سخن میان دو ولی‌عهد درباره توقف درگیری‌ها و انتقال به مرحله حل و فصل سیاسی بود.

این روزنامه در ادامه اما نوشت که امید زیادی برای رسیدن به صلح در سایه این حجم از نابودی انسانی و عمرانی در یمن وجود ندارد و هر صلحی هر آن ممکن است که از هم بپاشد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز نوشته است که دیدار محمد بن سلمان و محمد بن زاید حائز اهمیت بالایی است و دو طرف در نظر دارند تفاهمات جدیدی با هدف ایجاد «ائتلاف صلح» به جای «ائتلاف جنگ و خونریزی» بنا نهند و این رخداد می‌تواند بر تمامی منطقه تأثیرگذار باشد.

الاخبار افزود: «دیدار بین دو فرد پس از تنش‌های اخیر منطقه، در هم تنیدگی روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امارات جهت باز کردن خطوط ارتباطی خود با ایران، از یمن عقب‌نشینی کرده و توافق ریاض درگیری میان وابستگان دولت سعودی و امارات را در یمن پایان داده و ریاض نیز پس از حمله به آرامکو در صدد کاهش بحران برآمده است. در این شرایط  دو ولی‌عهد برای موفقیت‌ در نشست‌ «گروه ۲۰» و نمایشگاه «اکسپو» نیاز دارند تا سال آتی را در آرامش به سر ببرند و همه این‌ها در حالی است که آمریکا به مسائل داخلی خود مشغول شده و به تدریج وارد مرحله انتخابات می‌شود.»

نشست «گروه ۲۰» قرار است از ابتدای دسامبر (۱۱ آذر) در ریاض آغاز شود و نمایشگاه سرمایه‌گذاری «اکسپو» نیز در شهر دبی از ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۱ برپا خواهد شد.

روزنامه الایام یمن نیز این سفر را در چارچوب تلاش برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن دانست و نوشت که دیدار ولی‌عهد سعودی از امارات در شرایطی است که بحران میان دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب می‌رود تا توافق ریاض را از بین ببرد. توافقی که هنوز مرحله دوم آن یعنی جابه‌جایی نیروها و تعیین استاندار و مسئول امنیت شهر «عدن» و خروج سلاح‌های سنگین از این شهر عملی نشده است.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم نیز نوشت که ولی‌عهد سعودی برای حل اختلافات میان عربستان و امارات در خصوص چگونگی پایان جنگ یمن وعقب نشینی بخش اعظم نیروهای امارات، آشتی با قطر و نحوه برخورد با آن در جریان اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری در ماه آینده در ریاض به امارات سفر کرده است.

اما در مقابل رسانه‌های سعودی و اماراتی بیش از هر چیزی به استحکام روابط دو کشور اشاره کرده و سفر محمد بن سلمان را نشانه‌ای بر تعمیق این روابط تفسیر کردند.

روزنامه «الخلیج» امارات نوشت: عربستان سعودی و امارات می‌دانند که ما در جهان پر آشوب و منطقه بی ثباتی که تهدیدات بسیاری را در خود دارد؛ زندگی می‌کنیم. منطقه عربی با خطرها و تهدیدات محاصره شده و توفان‌های داخلی به همراه تهدیدات تروریستی همچنان موجودیت و یکپارچگی برخی کشورها را هدف قرار داده است؛ بنابراین ریاض و ابوظبی با همکاری و وحدت با یکدیگر می‌توانند تهدیدات را پشت سر گذاشته و شبح آشوب را از بین ببرند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.