وزیر دولت مستعفی منصور هادی گفت که توافق ریاض باعث پایان درگیری‌ها با امارات نشده و ابوظبی همچنان به دنبال تجزیه یمن است.

دولت هادی: درگیری نظامی و سیاسی با امارات همچنان ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» امروز (دوشنبه) و با گذشت ۴۱ روز از امضای توافق «ریاض» گفت که این توافق، هنوز اجرایی نشده است.

توافق ریاض در تاریخ ۱۴ آبان ماه میان دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی و شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) پس از ماهها درگیری نظامی امضاء شد تا قدرت در عدن میان متحدان عربستان و امارات تقسیم شود.

الجبوانی به شبکه الجزیره گفت که هیچ کدام از بندهای توافق ریاض محقق نشده و شبه‌نظامیان شورای انتقالی برای تسلط بر شهر «عدن» کماکان اصرار دارند و حمایت‌های لجستیکی و سیاسی امارات نیز از این شبه‌نظامیان همچنان در جریان است.

این وزیر دولت منصور هادی همچنین گفت که به رسمیت شناختن شورای انتقالی جنوب به اجبار صورت گرفته و از نظر دولت منصور هادی این گروه همچنان غیر قانونی است.

او دلیل غیر قانونی بودن شورای انتقالی جنوب را عدم عمل به تصمیمات بین‌المللی و ابتکار «خلیج فارس» و گفت‌وگوهای ملی دانست و گفت که درگیری‌ها هم اکنون میان امارات و عناصر دولت منصور هادی ادامه دارد.

الجبوانی گفت که اماراتی‌ها چهار سال برای تشکیل نیروهای همسو با خود تلاش کردند اما در عرض ۴۸ ساعت تمامی برنامه‌های آنها شکست خورد. او هدف اصلی امارات را تجزیه یمن عنوان کرد.

این وزیر دولت هادی، تأکید کرد که میان آنها و امارات همچنان درگیری نظامی و سیاسی در جریان است.

درگیری‌ها میان عناصر دولت منصور هادی و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (حامی امارات) از مرداد ماه گذشته شدت یافت؛ زمانی که درگیری‌های شدید میان نیروهای اماراتی و دولت مستعفی در استان‌های جنوبی یمن رخ داد و در نهایت نیروهای وابسته به امارات کنترل عدن را در دست گرفتند.

ائتلاف سعودی در پنجم آبان گذشته اعلام کرد که نیروهای اماراتی در راستای اجرای توافق، کنترل مراکز خود را در استان «عدن» در جنوب یمن به نیروهای سعودی تحویل داده‌اند.

اما از زمان امضای توافق ریاض در ۱۴ آبان ماه که با حضور «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» صورت گرفت، درگیری‌های پراکنده و تنش میان عناصر دولت منصور هادی و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) همچنان ادامه دارد.


مراسم امضای توافق ریاض میان دولت مستعفی «منصور هادی» و شورای انتقالی جنوب

 «محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه وابسته به دولت مستعفی منصور هادی در ۲۱ آذر ماه گفت که اماراتی‌ها دست به اقدامات تحریک آمیز در این استان می‌زنند و باید با آنها مقابله شود. او از منصور هادی خواست تا جلوی اقدامات تحریک آمیز امارات در این استان جنوبی را بگیرد.

به گفته او پایگاه نظامی «العلم» در استان شبوه تبدیل به مرکزی برای توزیع سلاح‌های اماراتی به «شبه‌نظامیان» جهت حمله به مواضع عناصر وابسته به منصور هادی شده است و کاربری دیگری ندارد.

در تاریخ نهم آذر ماه نیز  شهر «ابین» در جنوب یمن شاهد درگیری‌ مسلحانه میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی و نیروهای «الحزام الامنی» (وابسته به امارات) بود. در حال حاضر نیروهای وابسته به امارات بر شهر رنجبار مرکز استان ابین و شهرهای دیگری در این استان مسلط هستند و در مقابل نیروهای دولت مستعفی کنترل بخش‌هایی از ابین را که در مجاورت استان شبوه است، در اختیار دارند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.