معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره احتمال جاسوسی از رزمایش مرکب ایران روسیه و چین گفت: ابزارهای جاسوسی در رزمایش مرکب چه شناوری و چه پروازی را می‌زنیم.

هرگونه ابزار جاسوسی از رزمایش مشترک با روسیه و عمان را خواهیم زد/ توانمندی دریایی ایران الگو است

قدس آنلاین: امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امروز در نشست خبری با موضوع رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه با بیان این مطلب که منطقه رزمایش بسیار حائز اهمیت است، گفت: شمال اقیانوس هند از مناطق استراتژیک جهان است، چون بین سه تنگه مهم و راهبری جهان شکل گرفته است؛ در واقع باب‌المندب، مالاکا و هرمز مثلث‌طلایی را شکل می‌دهد. 

وی افزود: تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد و این اهمیت دریا را می‌رساند. 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش به اشاره به مرز هزار کیلومتری دریایی ایران، گفت: ما بر شمال اقیانوس هند مُشرف هستیم و عبور و مرور و صادرات در این منطقه طلایی شکل می‌گیرد. 

امیر سیاری اضافه کرد: ما برای اینکه امنیت این منطقه را تأمین و تضمین کنیم، اقدامات ارزشمندی را در طول سالیان گذشته انجام دادیم، این موضوع برای روسیه و چین هم مهم است.

وی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاده که دو کشور قدرتمند ‌دریایی به آب‌های ایران می‌آیند و تحت امر نیروی دریایی ارتش رزمایش مشترک برگزار می‌کنند؟، گفت: وقتی بحث دزدی دریایی و ناامنی خلیج عدن مطرح شده و ما از  همان ابتدا حضور پرقدردتی برای مقابله با این ناامنی حضور پیدا کردیم و تأمین‌ امنیت خلیج عدن نه تنها برای ایران، بلکه برای دنیا رقم خورد، ما در این منطقه حدود 5 هزار کشتی اسکورت و به 30 فروند کشتی کشورهای جهان کمک کردیم.

معاون ارتش تصریح کرد: تاکتیک ما برای مقابله با دزدی دریایی برای خیلی از کشورهای دنیا الگو و برای ما مایه افتخار بود، خیلی‌ها دنبال تاکتیک ما برای مقابله با دزدی دریایی بودند.

امیر سیاری با اشاره به رزمایش در حال برگزاری در شمال اقیانوس هند، گفت: این کشورها توان دریایی ما را پذیرفتند و به همین دلیل کنار ما برای رزمایش قرار گرفتند. 

وی در تشریح اهداف برگزاری این رزمایش، نمایش اقتدار دریایی ایران در شما اقیانوس هند را نخستین هدف عنوان کرد و گفت: استفاده از توامندی‌های دریایی سایر کشورها و همچنین در اختیار گذاشتن تجارب دریایی در اختیار کشورهای دوست، هدف دیگری است، نجات کشتی‌های آسیب‌دیده و تمرین عملیات امداد و نجات از اهداف دیگری است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره علت نامگذاری این‌ رزمایش با عنوان رزمایش «مرکب» اظهار داشت: وقتی رزمایش با کشورهای همسایه باشد، رزمایش مرکب نام می‌گیرد.

امیر سیاری ادامه داد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند منطقه را ناامن نشان دهند تا توجیهی برای حضورشان عنوان کنند، اما امنیت منطقه را ما تأمین می‌کنیم و امنیت برقرار است و اینکه دیگران بخواهند حضور نامشروعی در منطقه داشته باشند، نیست و نیازی به حضور آنان نداریم؛ این توانمندی می‌تواند برای خیلی‌ها الگو باشد و در این رزمایش مرکب شرکت کنند، ‌این توانمندی امروز برای همه نمایان و قابل درک است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در پاسخ به این پرسش که آیا رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین پاسخی به تشکیل ائتلاف آمریکا در منطقه است؟ اظهار کرد: این رزمایش تنها یک اقدام مشترک است و ما بنای بر ایجاد ائتلاف نداریم؛ اگرچه آمریکایی ها با تلاش برای نا امن جلوه دادن منطقه سعی بر ایجاد ائتلاف بودند، اما پیام ایران در این رزمایش و رزمایش های دیگر این است که امنیت تنگه هرمز به بهترین شکل تامین شده و ائتلاف های آنها در این منطقه معنایی ندارد.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران به دنبال نا امن کردن منطقه است، تصریح کرد: تلاش های ایران برای تامین امنیت منطقه تحریک آمیز است یا رفتار آنها و حضور نامشروع در خلیج فارس؟ ایران همواره اعلام کرده که با همراهی کشورهای منطقه می توانیم امنیت آب های منطقه را تامین کنیم و هیچ نیازی به حضور بیگانگان نیست.

امیرسیاری در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره احتمال جاسوسی از رزمایش مرکب ایران روسیه و چین گفت: قطعا خیلی از کشورها دنبال این هستند که بدانند موضوع چیست. جاسوس‌ها هم فعال شدند، رزمایش مرکب شوخی‌بردار نیست و ماهم شوخی نداریم و هر ابزار جاسوسی چه شناوری و چه پروازی در منطقه رزمایش را می‌زنیم و قبلا هم این توانمندی خود را نشان دادیم. 

وی‌افزود: ما اطلاعات آشکار را در رزمایش اعلام می‌کنیم و نشان می‌دهیم اما اطلاعات طبقه‌بندی قابل دسترسی برای کسی نیست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.