هنوز جسم بزرگمرد راه مبارزه با استکبار جهانی با دنیای خاکی وداع نکرده بود که بامداد روز گذشته وعده صادق جمهوری اسلامی ایران در گرفتن انتقام خون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش تحقق یافته و غرش موشک‌های ایرانی نخستین سیلی محکم را به آمریکا نواخته و خواب را از چشمان حاکمان کاخ سفید ربود.

فروپاشی قدرت پوشالی آمریکا مهم‌ترین پیامد حمله موشکی ایران


مهدی خالدی/

 هنوز جسم بزرگمرد راه مبارزه با استکبار جهانی با دنیای خاکی وداع نکرده بود که بامداد روز گذشته وعده صادق جمهوری اسلامی ایران در گرفتن انتقام خون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش تحقق یافته و غرش موشک‌های ایرانی نخستین سیلی محکم را به آمریکا نواخته و خواب را از چشمان حاکمان کاخ سفید ربود. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در واکنش به اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی «گام نخست انتقام» را قاطعانه برداشت و دو پایگاه مهم آمریکا در کشور عراق را «هدف مستقیم موشک» قرار داد. پیرو این مسئله، سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بامداد روز چهارشنبه رزمندگان شجاع نیروی هوافضای این نیرو در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» و «اربیل» را در خاک عراق در هم کوبیدند.

اگرچه با گذشت چندین ساعت هنوز ابعاد واقعی حمله ایران روشن نشده و آمریکا نیز در تلاش است با خبرسازی رسانه‌ای، میزان خسارات وارد شده را کم نشان دهد، اما آنچه پیش از این مهم است «اجرای وعده» ایران است. از سوی دیگر جدا از تمامی تحلیل‌هایی که در مورد ابعاد حمله می‌توان ارائه داد بررسی و تحلیل پاسخ انتقامی ایران از دو بعد دارای اهمیت است. نخستین بعد در سخنان روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران به آن اشاره شد. رهبر انقلاب در دیدار مردم قم فرمودند: سیلی محکمی به آمریکا زده شد، اما انتقام چیز دیگری است. باید حضور آمریکا در منطقه تمام شود. این اظهارات رهبری بیانگر آن است که پاسخ موشکی ایران تنها گام نخست بوده و اشغالگران آمریکایی از این به بعد در هر زمان و مکانی باید منتظر دریافت ضربه‌ای باشند، مگر آنکه کمی عقلانی‌تر تصمیم گرفته و با بازگرداندن نظامیان خود، به اشغالگری در منطقه پایان دهند.

بعد دیگر پاسخ انتقامی ایران را باید در وسعت حمله روز گذشته جست‌وجو کرد. این اقدام، نخستین تهاجم رسمی نظامی به یک پایگاه آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم است. حمله به پایگاه آمریکایی که به اذعان مقامات واشنگتن به انواع تسلیحات تهاجمی و تدافعی و سامانه‌های ضد موشکی مجهز بوده و عدم رهگیری هیچ‌کدام از موشک‌های شلیک شده ،اوج ضعیف توان نظامی آمریکا را به رخ جهانیان کشیده و ابهت پوشالی آمریکا را از بین برد. پایگاه آمریکایی عین‌الاسد دارای مرکز راداری بزرگی است که اراضی عراق و سوریه و حتی فلسطین را پوشش می‌دهد و نیز سیستم‌های ارتباطاتی و جاسوسی گسترده‌ای داشت که همه آن‌ها نابود شدند.

هماهنگی ایران با عراق

از سوی دیگر و در حالی که مقامات واشنگتن در ادامه سیاست‌های مزورانه خود درصدد هستند پاسخ موشکی محکم ایران را تجاوز به خاک عراق معرفی کرده و به این طریق افکار عمومی را علیه جمهوری اسلامی تحریک کنند، دفتر نخست‌وزیری این کشور اعلام کرد ایران عملیات انتقام‌گیری خود را از پیش به اطلاع بغداد رسانده بود. دفتر عادل عبدالمهدی، اعلام کرد، پس از نیمه شب پیام شفاهی رسمی از طرف ایران دریافت کرده که پاسخ به ترور قاسم سلیمانی آغاز شده است. نخست وزیری عراق افزود: «ایران به ما اعلام کرد این حمله به پایگاه‌های آمریکا محدود خواهد بود».

«عبدالکریم خلف» سخنگوی نیروهای مسلح عراق هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اطلاع بغداد از حمله ایران، اعلام کرده است: ما پیش از عملیات موشکی، پیام شفاهی و رسمی از سوی ایران دریافت کردیم مبنی بر اینکه تنها مکان‌های حضور آمریکایی‌ها هدف حمله موشکی قرار می‌گیرد. در این بیانیه اعلام شده در حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه تروریست‌های آمریکایی هیچ عراقی آسیب ندیده است. ساعتی پس از حمله تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی، منابع آمریکایی مدعی شدند در این حمله فقط چند عراقی حاضر در عین الاسد کشته شده‌اند.

تلاش‌های آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض حاکمیت عراق در حالی از سوی بغداد رد شده که منابع خبری روز گذشته ابعادی از تحقیر کاخ سفید توسط مقامات عراقی را منتشر کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های عراقی، در لابه‌لای تحولات منطقه، واشنگتن تلاش کرده تماس‌های متعددی با بغداد برقرار کند ولی طرف عراقی به این تماس‌ها هیچ پاسخی نداده‌است. عدم توجه مقامات بغداد به تماس‌های واشنگتن سرانجام سبب شده مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان تلفنی گفت‌وگو و در جریان تحولات منطقه قرار گیرد.

نیروهای مقاومت عراق آماده حمله به منافع آمریکا

همان‌گونه که گفته شد سیلی موشکی ایران به آمریکا را باید گام نخست در مقابل اشغالگری آمریکا دانسته و این مسیر بی‌شک تا خروج کامل آمریکا از منطقه ادامه خواهد داشت. پیرو همین مسئله قیس خزعلی، دبیرکل گردان‌های اهل‌الحق عراق در سخنانی تأکید کرد: پاسخ اولیه ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده قدس سپاه داده شد و الان وقت پاسخ عراق به ترور ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی است. وی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: هم اکنون وقت پاسخ اولیه عراق به ترور ابومهدی المهندس است. دبیرکل گردان‌های اهل الحق افزود: با توجه به اینکه عراقی‌ها مردمی شجاع و غیور هستند پس حجم پاسخ آن‌ها نباید کمتر از حجم پاسخ ایران به تروریست‌های آمریکایی باشد و این یک وعده است.

دبیرکل نجباء عراق هم با تأکید بر ضرورت خروج فوری نظامیان آمریکایی از منطقه، تصریح کرد: پاسخ امپراتوری مقاومت، قدرتمند و هماهنگ خواهد بود و تفنگداران دریایی فوراً به آشیانه خود بازگردند. شیخ «اکرم الکعبی» در سخنانی با تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: شهادت این فرمانده غیور اسلام، تمام جبهه مقاومت، حامیان دفاع از مظلومان جهان و آزادی‌خواهان مبارز علیه استکبار را عزادار کرد، ولی ما بیدارتر و قوی‌تر می‌شویم. حجت‌الاسلام والمسلمین اکرم الکعبی با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی «راه» نبود که با شهادت ایشان بسته شود، خاطرنشان کرد: ایشان یک گفتمان و اندیشه بود که تا آزادی بیت‌المقدس سینه به سینه منتقل خواهد شد. وی رژیم تروریستی آمریکا را به مرور تاریخ منطقه غرب آسیا دعوت و بیان کرد: امروز دیگر این منطقه زمین امتیازگیری شما نیست؛ امروز معادلات جهانی تغییر کرده و شاهد هژمونی مقاومت در نظم جدید بین‌الملل هستیم. فرمانده عالی‌رتبه مقاومت اسلامی عراق به تفنگداران دریایی ارتش تروریستی آمریکا هشدار داد: فوراً به آشیانه بازگشته و به تابوت‌سازی مشغول شوید که «لشکرهای بین‌المللی مقاومت» برای پاسخ کوبنده و مهندسی‌شده به نیروهای تروریستی ایالات‌متحده تشکیل شده‌اند.

 پس از حملات موشکی سپاه پاسداران ایران در بامداد روز گذشته علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق، خبرنگار المیادین در بغداد اعلام کرد نیروهای مقاومت عراق در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

حمایت حزب‌الله و انصارالله از حمله موشکی ایران

از سوی دیگر ابراهیم الموسوی، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان از طریق صفحه توییتری خود در واکنش به حمله موشکی ایران ضد پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق نوشت: «صبح عزت و کرامت و مقاومت؛ صبح کسانی که اگر چیزی را بگویند انجام می‌دهند؛ صبح محور مقاومت و حامیان آنان؛ صبح آزادمردان و انسان‌های شریف در تمامی نقاط دنیا». هیئت علمای بیروت هم ضمن تمجید از انتقام موشکی سخت ایران از ارتش تروریستی آمریکا اعلام کرد: آنچه نیروهای ایرانی انجام دادند واکنش طبیعی و قانونی است.

محمدعلی الحوثی، عضو ارشد جنبش انصارالله و دبیرکل کمیته عالی انقلاب یمن نیز در واکنش به این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت: «آنچه ایرانی‌ها درباره ادامه پاسخ اعلام کردند از مهم‌ترین عوامل بازدارنده است؛ سلاح‌های آمریکایی و دولت این کشور که ملت یمن را می‌کشند در عراق و غیره نیز دست به کشتار می‌زنند؛ جنگنده‌های آمریکایی که کودکان، زنان، مردان، قضات، پزشکان، امدادگران و غیره را در یمن کشتند همان‌هایی هستند که سلیمانی و المهندس را کشتند. الحوثی پیشتر خواستار پاسخ سریع ایران به اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس شده بود.

فروپاشی ابهت پوشالی آمریکا

اما حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس و در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان حمله کم سابقه ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را به معنی افول هژمونی ایالات متحده در سرتاسر جهان قلمداد کرد، گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به جنایت آمریکا در ترور سردار بزرگ جهان اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و در پاسخ به خواست مردم دو کشور صورت گرفت را به‌طورقطع باید آغاز صفحه جدید در تحولات منطقه و به ضرر آمریکا دانست. هانی‌زاده ادامه داد: در پی حماقت ترامپ موجی از آمریکاستیزی در منطقه به راه افتاده که گام سیاسی نخست این موج با تصمیم مجلس عراق برای تصویب قانون اخراج اشغالگران به منصه ظهور رسید. گام بعد را مجلس ایران برداشت که طرح سه فوریتی را تصویب کرد که بر اساس آن تمام نیروهای آمریکایی در منطقه به عنوان نیروهای تروریستی تلقی می‌شدند.

این تحلیلگر مسائل منطقه افزود: اکنون پاسخ نظامی ایران از چند زاویه قابل تحلیل است. نخست به رخ کشیدن قدرت و توان بازدارندگی ایران است. حمله ایران به پایگاه آمریکایی رأس ساعت یک و 20 دقیقه بامداد روی داد، یعنی ساعتی که ترور سردار سلیمانی اتفاق افتاد. تهران با انتخاب دقیق و معنی‌دار زمان این حمله، به آمریکا پیام داد در مقابل هر حرکتی دقیقاً به همان شکل پاسخ خواهد داد. دوم نکته اهمیت مکان هدف گرفته از سوی ایران است. پایگاه عین‌الاسد به عنوان یک پایگاه مادر برای آمریکا در غرب آسیا تلقی می‌شود. این پایگاه پس از سرنگونی صدام در سال 2003 ساخته شد و دارای یک فرودگاه بزرگ نظامی بوده و پیچیده‌ترین دستگاه‌های راداری در آن مستقر است. هدف قرار دادن این مکان مهم و مجهز از سوی تهران نشان داد دیگر پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و کل منطقه هم این آسیب‌پذیری را داشته و می‌تواند به عنوان یک هدف راحت برای ایران تلقی شود. اما مهم‌تر از دو مورد ذکر شده، فروپاشی ابهت پوشالی آمریکا و زیرسؤال رفتن توان نظامی این کشور مهم‌ترین پیامد حمله ایران است. اصابت تمامی موشک‌های ایرانی به اهداف خود، آن هم در حالی که عین‌الاسد به پیشرفته‌ترین سیستم‌های ضد موشکی آمریکایی مجهز است ضعف آمریکا را بیش از پیش بر همگان آشکار کرد. شرایط اکنون به گونه‌ای است که اگر ایالات متحده در مقام پاسخ برآید و منافع ایران را هدف قرار دهد کل محور مقاومت در گام بعدی وارد عمل خواهد شد. ضمن اینکه رژیم صهیونیستی در تشویق ترامپ برای ترور سردار سلیمانی نقش مهمی داشته و بنابراین محور مقاومت رژیم صهیونیستی را جزئی از اهداف مشروع خود می‌داند. هانی زاده در انتها تصریح کرد: اکنون منطقه در شرایط بسیار حساسی قرار دارد به‌طوری که هر اقدام احساسی و نامعقول می‌تواند این بشکه باروت را در خطر انفجار قرار دهد. مقامات کاخ سفید هم این مسئله را می‌دانند و بعید است در شرایط حاضر به حماقت دیگری دست بزنند؛ حماقتی که می‌دانند در صورت ورود به آن، خروج از آن برای آن‌ها آسان نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.