معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است، تمامی شرکت کنندگان باقی مانده در برجام باید در اقدامات خود معتدل بوده و بسیار محتاط عمل کنند و انتقال موضوع برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت، مشکلی را حل نخواهد کرد.

ریابکوف: انتقال موضوع برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت، مشکلی را حل نخواهد کرد

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که در شرایط کنونی ایران و دیگر شرکت کنندگان باقی مانده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته‌ای ایران باید در اقدامات خود متعادل بوده و بسیار محتاط باشند.

ریابکوف گفت: «ما نسبت به اظهارات تند شنیده شده از سوی برخی طرفین شرکت کننده در برجام هشدار می‌دهیم، که شاید این توهم را داشته باشند که انتقال موضوع برجام به شورای امنیت سازمان ملل به حل مشکلات کنونی پیرامون توافق هسته‌ای کمک می کند، برای اینکه چنین اقدامی باعث بوجود آمدن شکاف و مشکلات جدیدی خواهد شد.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «اکنون لحظه بسیار مهمی فرا رسیده است و همه کشورهای باقی مانده در برجام باید در اقدامات خود بسیار محتاط و متعادل عمل کنند.»

توصیه ریابکوف به مقامات تهران درباره بهانه ندادن به دست مخالفان

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد، ایران به طور دوره‌ای درباره کاهش همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت می‌کند، ولی مسکو معتقد است که چنین اقدامی موجب می شود تا مخالفان تهران بهانه برای گمانه زنی‌ها و تردید نسبت به اهداف صلح جویانه را بدست آورند و حفظ همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به نفع ایران خواهد بود.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: «این تفکر که میزان همکاری با آژانس انرژی اتمی باید کاهش یابد هر از چندگاهی از سوی مقامات تهران شنیده می‌شود. البته ما فکر نمی کنیم که این راه صحیحی باشد. به عقیده ما ، به نفع ایران خواهد بود اگر همکاری کامل خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در چارچوب پروتکل الحاقی در توافق هسته‌ای همچنان حفظ کند. این امر موجب می شود تا تقویت مواضع ایران در جریان مذاکرات با جامعه بین المللی تضمین شود و از همه مهمتر، مخالفان تهران را به این فکر نمی اندازند که اکنون مسائلی درباره آنچه در ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور رخ می دهد، ناشناخته است.»

در همین راستا ، وی از تهران خواست تا برای "انگیزه مضاعفی" بدست  کسانی ندهد که سعی در بی ثبات کردن اوضاع در منطقه دارند، چرا که این اقدام غیرسازنده خواهد بود.

پیش از این "علی لاریجانی"، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران (پارلمان) گفت که تهران ممکن است روابط خود را با آژانس انرژی اتمی را بطور جدی تغییر دهد، اگر کشورهای اروپایی "اقدامات ناعادلانه‌ای" در هنگام اجرای مکانیزم حل اختلافات در چارچوب اجرای برنامه جامع اقدام مشترک انجام دهند.

برخی رسانهها نیز گزارش دادند که اگر مسئله برنامه هسته‌ای ایران برای بررسی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود، تهران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ایNPT خارج خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.