تنش‌ها بین مسکو و آنکارا پس از درگیری های مرگبار در سوریه که به کشته شدن 8 سرباز ارتش ترکیه توسط نیروهای ارتش سوریه انجامید وارد فضای رسانه ای دو کشور شد و در نهایت کار به آنجا رسید که رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

ترکیه بر سر دوراهی؛ خروج از سوریه یا تقابل با روسیه

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ در حالی که تنش در روابط روسیه و آنکارا به دلیل اتفاقات رخ داده در شمال سوریه رو به افزایش است، رجب طیب اردوغان رئیس  جمهور ترکیه در ردیدار با ولادمیر زلینسکی رئیس  جمهرو اوکراین اعلام کرد که کشورش الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

این اظهارات رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه و در کنفرانس خبری مشترک وی با همتای اوکراینی در کی‌یف ابراز شد.

اردوغان در ادامه اوضاع در «ادلب» سوریه را غیرقابل مدیریت خواند و مدعی شد، بیش از یک میلیون آواره با چشم‌پوشی روسیه، درحال حرکت به سوی مرزهای ترکیه هستند.

رئیس جمهوری ترکیه بدون اشاره به ورود غیرقانونی نیروهای این کشور به داخل خاک سوریه مدعی شد که حملات روز دوشنبه ارتش سوریه در ادلب، سبب کشته شدن ۸ تن شده که ۵ نفر آنها نظامی و ۳ نفر دیگر غیرنظامی بودند.

در آن سو خبرگزاری‌های دولتی روسیه Rossiya Segodnya و TASS روز سه شنبه در مقالاتی جداگانه ادعا کردند که ترکیه در ایجاد جبهه النصره یعنی بازوی پیشین القاعده سوریه که اکنون خود را به عنوان حیات تحریر الشام معرفی کرده، نقش داشته است.

البته به نوشته میدل ایست، اظهارات اردوغان در رابطه با مسئله الحاق کریمه به روسیه، صرفا یک موضع گیری سیاسی و صد البته فاقد تاثیرگذاری بر ملاحظات میدانی است و هدف از مطرح کردن چنین مسئله ای هشدار به مسکو در رابطه با آینده روابط با آنکارا خواهد بود.

در عین حال هم پوتین و هم اردوغان به خوبی بر این مسئله واقف هستند که ترکیه در شرایط کنونی توان دورشدن از روسیه را ندارد، چنانکه اردوغان تأکید کرد که "ترکیه نیازی به درگیری با مسکو ندارد. ما علاوه بر سوریه، ابتکارات استراتژیک بسیاری با روسیه داریم."

وی افزود:"ما در مورد همه چیز صحبت خواهیم کرد. ما نباید با عصبانیت و احساسی عمل کنیم. "

در حالی که طی سال های اخیر و با تیره شدن روابط آنکارا و متحدان غربی از جمله آمریکا،ترکیه بسیاری از نیازهای نظامی خود را  از جمله سامانه های پدافندی از طریق روسیه تامین کرده است؛ خرید سامانه‌های موشکی از جمله اس ۴۰۰ که مخالفت های ایالات متحده و تهدید به اخراج ترکیه از ناتو را نیز در پی داشت نمونه ای از نزدیک شدن ترکیه به روسیه است.

اما علاوه بر تامین تجهیزات و امکانات نظامی، انرژی و توریسم نیز حوزه های دیگری هستند که دست روسیه را برای تاثیرگذاری بر اقتصاد ترکیه باز میگذارند. چنانکه ترکیه  علاوه بر تامین بخش عمده انرژی از روسیه، هر سال و به طور متوسط پذیرای دست کم ۵ میلیون مسافر و توریست از این کشور است.

در حالی که هر دو طرف به خوبی میدانند که موضع گیری اخیر اردوغان در رابطه با مسئله الحاق کریمه صرفا در حد یک موضع گیری سیاسی خواهد ماند و از آن پیشتر نخواهد رفت اما در آن سوی ماجرا و در میدان تحولات سوریه موضوع متفاوت است.

از ابتدای درگیری و بحران در خاک سوریه، روسیه خود را به عنوان متحد اصلی بشار اسد و دولت سوریه معرفی کرده است و امروز میدان نبرد تنها به مناطق ادلب و حلب در  شمال سوریه یعنی در بخش مرزی این کشور با ترکیه  که تحت اشغال نیروهای مسلح مورد حمایت ترکیه و برخی گروه های تروریستی قرار دارد، منتهی می شود.

ترکیه مدعی است که حملات ارتش سوریه به این مناطق موجب حرکت میلیونی مهاجران و پناهندگان به مرزهای این کشور میشود و بنابراین سوریه را تهدید به واکنش متقابل میکند اما از طرفی با یک واقعیت مهم و کتمان ناپذیر مواجه است؛ ادلب و حلب جزوی از خاک سوریه و تحت حاکمیت دولت سوریه هستند هرچند در حال حاضر تحت اشغال نیروهای تروریستی و گروه های مسلح قرار داشته باشند؛  بنابراین ترکیه خوب میداند که هرگونه اقدام در این مناطق بدون هماهنگی و موافقت دولت سوریه نقض حاکمیت این کشور قلمداد خواهد شد.

وضعیت فعلی ترکیه را بر سردوراهی مهمی برای تصمیم گیری قرار میدهد؛  چراکه ارتش سوریه در حال پیش روی و در تحت کنترل گرفتن بخش بیشتری از این منطقه است و این موضوع میتواند ترکیه را در تنگنا قرار دهد ؛ تنگنایی که یا یه خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه منتج خواهد شد یا به واسطه ماجراجویی های نظامی ترکیه بحران سوریه را وارد فاز جدید خواهد کرد؛ ماجراجویی که میتواند این کشور را رودررویروسیه قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.