در دو مقاله قبلی اشاره شد که ضعف یا استحکام درونی در کشور اصلی‌ترین عامل تغییر محاسبه دشمن و عقب‌نشینی یا تحریک دشمن به فشار بیشتر است. در واقع عوامل درونی کشورمان راز التماس ترامپ برای مذاکره یا نه مرسی اوست.

قوی شدن، تنها راه پیشرفت کشور است


همان مسئله اساسی و مهمی که چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه و سخنان هفته قبل از آن به عنوان قوی شدن یاد کردند. امری که اگر در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی تا اجتماعی و نظامی با نگاه راهبردی و بازدارنده به آن نگریسته شود و در متن سیاست‌های اجرایی کشور وارد شود، موجبات عقب‌نشینی دشمن و پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی را فراهم خواهد آورد.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران فرمودند:‌ «تنها راه در پیش پای ملت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم؛ ما از مذاکره هم ابایی نداریم؛ البته نه با آمریکا، با دیگران؛ اما نه از موضع ضعف، از موضع قوت، از موضع قدرت. ما بحمدالله دارای قدرتیم و به توفیق الهی قوی‌تر هم خواهیم شد. البته قدرت فقط قدرت نظامی نیست؛ قدرت، قدرت نظامی نیست؛ اقتصاد کشور باید قوی شود و...».

ملزومات قوی شدن کشور

قوی شدن کشور ملزوماتی دارد که در تمامی حوزه‌ها باید معنای خود را بیابد. یکی از مهم‌ترین پاشنه آشیل‌های کشور که نقطه هدف و فشار آمریکا در سال‌های گذشته بوده است، وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت است؛ که متأسفانه دولت‌های مختلف هر گاه به دلیل تحریم با محدودیت فروش نفت مواجه شده‌اند به‌ جای چاره‌اندیشی اساسی برای قطع وابستگی کشور به نفت سراغ راه‌های دور زدن تحریم نفتی رفته‌اند. حال‌ آنکه تنها با اصلاح سازوکارهای مالیاتی در کشور می‌توان به این آرزوی دیرینه کشور یعنی قطع وابستگی به نفت رسید. برای نمونه بر پایه آمارها اکنون نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم و از طرفی در بودجه سال 98 درآمد پیش‌بینی ‌شده حاصل از فروش نفت 148 هزار میلیارد تومان است، یعنی تنها با حل این مسئله می‌توان بیش از فروش نفت برای کشور درآمد حاصل کرد و این اهرم فشار دشمن را بی‌اثر کرد.

یا امروز که تحت تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا قرار داریم با استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه می‌توان نقش دلار را در معاملات خود حذف کرد و آسیب‌پذیری از سلطه دلار و تأثیرهای آن بر اقتصاد کشور را به‌ طور چشمگیری کاهش داد.

از طرفی با ایجاد و گسترش پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت خام به فراورده‌های نفتی می‌توان هم از خام‌فروشی نفت جلوگیری کرد و هم به ‌واسطه تحریم‌ناپذیری محصولات متنوع و متعدد فراورده‌های نفتی برای کشور ارزآوری قابل‌ توجهی داشت.

اصلاح سازوکارهای خصوصی‌سازی، حذف یارانه سوخت خودروهای لوکس، اصلاح ساختاری نظام بانکی کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی و... از جمله موارد مهم و مغفولی است که اگر دولت و دستگاه‌های مسئول به‌ طور جدی پیگیری کنند کشور در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد شد و عملاً تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد.

دستگاه دیپلماسی نیز باید با تغییر راهبرد از راهبرد صبر و انتظار به راهبرد مقاومت فعال و نگاه به شرق در توسعه مناسبات سیاست خارجی کشور زمینه‌های قوی شدن ایران اسلامی را مهیا کند. امروز سهم ایران از صادرات به بازار بزرگ 450 میلیارد دلاری روسیه کمتر از یک‌دهم درصد (400 میلیون دلار) است. از طرفی دولت ظرفیت عظیم و بی‌نظیر تعاملات اقتصادی با همسایگان ایران را پیش روی خود دارد. 15 کشور با بازاری نزدیک به 600 میلیون نفر در همسایگی ایران قرار دارند که غیرقابل تحریم نیز هستند و سهم ایران از این بازار بزرگ کمتر از 2درصد است. بازاری که نزدیک به یک هزار و 200 میلیارد دلار نیاز سالانه خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و در صورت چرخش نگاه سیاست خارجی و نگاه اقتصاد سیاسی دولت از چند کشور اروپایی بدعهد به سمت شرق و همسایگان، می‌توان انتظار یک تحول اساسی در شکوفایی اقتصادی و مقاوم شدن پایه‌های درونی کشور را داشت و چشم طمع دشمنان را به کشور کور کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.