اعلام کاندیداتوری شهردار مشهد در انتخابات ریاست فدراسیون همانند زمانی که برای نخستین بار نام او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جایگزینی تقی‌زاده خامسی؛ شهردار قبلی این شهر مطرح شد موجب تعجب همگان شد.

سودای فوتبالی شهردار مشهد

قدس آنلاین:  اعلام کاندیداتوری شهردار مشهد در انتخابات ریاست فدراسیون همانند زمانی که برای نخستین بار نام او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جایگزینی تقی‌زاده خامسی؛ شهردار قبلی این شهر مطرح شد موجب تعجب همگان شد.

هرچند مدیریت در معنای کلان خود مترادف با تخصص در یک حوزه خاص نیست اما این پرسش در ذهن تمام شنوندگان این خبر ایجاد شده که کلایی با چه استدلالی خود را واجد شرایط لازم برای ساماندهی فدراسیونی می‌داند که بسیاری که عمرشان را در فوتبال و مدیریت فوتبال ایران بوده‌اند شاید چنین جسارتی نداشته باشند که بی‌شک به شناخت دقیق آن‌ها از لایه‌های پنهان اما تأثیرگذار فوتبال کشورمان مربوط می‌شود.

با این حال نمی‌توان به قضاوت امری پرداخت که هیچ پیش زمینه‌ای از آن نداریم و باید احتمال شکست و موفقیت کلایی در این پست را به یک اندازه در نظر بگیریم اما موضوعی که در حال حاضر اهمیت دارد خداحافظی زودهنگام و بهتر است بگوییم جدایی شهردار مشهد در میانه راه از تیم مدیریتی شهری است که پس از خداحافظی ناخواسته تقی‌زاده خامسی به این امید کلایی را به این سمت برگزیدند که کارهای ناتمام و یا ایده‌های تفکر حاکم بر مدیریت شهری را به انجام برساند.

لذا بدون هیچ گونه اظهارنظری در این خصوص در ادامه به چند واکنش اعضای شورای شهر مشهد اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد به این باور رسیده‌اند که رفتن کلایی در صورت انتخاب شدن به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال، شورای پنجم را با چالش دوباره انتخاب شهردار دیگری روبه‌رو خواهد کرد که بی‌تردید انتخاب سه شهردار برای یک دوره چهار ساله امر نامتعارفی است که شاید در روزهای آینده شاهد وقوع این اتفاق در مشهد باشیم.

کلایی حائز ویژگی‌های لازم برای اداره شهر نیست!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد، با انتشار توییتی در واکنش به نام‌نویسی محمدرضا کلایی برای ریاست فدراسیون فوتبال، وی را فاقد ویژگی‌های لازم برای اداره شهر دانست و به اعتقاد برخی حکم برکناری محمدرضا کلایی را از سمت شهرداری مشهد یک تنه امضا کرد.

بتول گندمی در این توییت نوشت: «شهردار مشهد برای انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرد!! ظاهراً این روزها برای برخی‌شان شورای شهر و رأی مردم و جایگاه شهرداری اهمیتی ندارد. کسی که برایش مدیریت فوتبال مهم‌تر از مدیریت شهر مشهد باشد از منظرِ منِ عضوِ شورای شهر مشهد، دیگر حائز ویژگی‌های لازم برای اداره شهر نیست».

تکریم رأی مردم

بهاروند، رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد هم با انتشار مطلبی کلایی را به تکریم رأی مردم توصیه کرد.

او نوشته است: حضور شهردار مشهد در ساختمان فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات و اعلام نامزدی برای ریاست این فدراسیون، خبری بود بس ناراحت‌کننده، غیر قابل ‌دفاع و پرحاشیه. مراجعت ایشان به ساختمان فدراسیون با خودرو شهرداری مشهد که با پول بیت‌المال خریداری شده نیز صحنه‌ای است که با دوربین‌های اصحاب رسانه شکار شده و تعجب همگان را برانگیخته است.

مشخص نیست که ایشان با چه هدفی راهی فدراسیون فوتبال شده اما احترام به اعتماد شهروندان چه می‌شود؟ این در حالی است که مدیران شهری پیش از هر اقدامی، بایستی به خاطر داشته باشند که چه تعهدی نسبت به مردم دارند. رأی و نظر مردم، بالاتر از هر مسئله‌ای است و احترام به این رأی، ابتدایی‌ترین تکلیفی است که بر دوش مدیران شهری گمارده شده. خدمت به مردم شهر بهشت، عالی‌ترین درجه است و هیچ گونه رفتاری مغایر با آن، پذیرفته شده نیست.

به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر مشهد، از شهردار جوان می‌خواهم تکریم به رأی مردم را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و پاسخگوی این اقدام نیز باشد. در غیر این صورت، مطابق با قانون به این اقدام رسیدگی خواهم کرد.

در ضمن، هر چند جایگاه مشاوره‌ای بنده در هیئت فوتبال خراسان رضوی چندان قابل بیان نیست اما اینجانب در راستای رعایت مرزهای اخلاقی و حرفه‌ای، از این سمت استعفا خواهم داد و همان تماشاگر معمولی خواهم بود. بهتر است که فوتبال و ورزش مشهد را بدون سمت و عنوان رسمی دنبال کنم تا خاطر شهروندان عزیز مکدر نگردد. امیدوارم که با استعفای بنده موافقت شود.

بی‌اطلاعی رئیس

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم گفت: از انگیزه شهردار برای نام‌نویسی در انتخابات فدراسیون فوتبال بی‌اطلاعیم.

محمدرضا حیدری در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد و در جمع خبرنگاران در خصوص نام‌نویسی شهردار مشهد برای فدراسیون فوتبال، اظهار کرد: از تلاش‌ها و خدمات دکتر کلایی به عنوان یک شهردار جوان‌ تشکر می‌کنم. آقای کلایی در دوره حضور خود تاکنون خدمات ارزشمند و تلاش شبانه‌روزی و فداکارانه خوبی داشتند. شرایط فعلی مدیریت شهری نیز به گونه‌ای است که با همت همکاران در شورای اسلامی شهر تکلیف برنامه عملیاتی مدیریت شهری تا سال ۱۴۰۰ روشن است.

وی بیان کرد: خدمت به مردم نجیب، حق‌شناس و فداکار مشهد و زائران امام رضا(ع) بر خیلی از موقعیت‌های سازمانی چه در سطح استانی و چه در سطح ملی ارجحیت دارد و خدمتگزاری به مردم مشهد و زائران افتخاری است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در تصمیمی که شهردار برای نام‌نویسی گرفتند، هیچ هماهنگی و مشورتی با شورا نشد، تصمیم فردی خودشان بوده و فرصتی هم نشده که با ایشان گفت‌وگو داشته باشیم. مجموع نظرات شورا این است که در اولین فرصتی که نشستی با ایشان برگزار خواهد شد، در مورد دلایل و انگیزه‌های ایشان صحبت شود و بعد متناسب با آن شورا تصمیم لازم را اتخاذ کند.

وی ادامه داد: ما ایشان را به عنوان شهردار شهر با برنامه مشخص انتخاب کردیم و از دلایل تصمیم ایشان برای این موضوع بی‌اطلاع هستیم، جلسه را برگزار می‌کنیم تا دلایلشان مشخص شود که برنامه ایشان برای تداوم و پیگیری این موضوع در چه حد بوده و چقدر واقعی و جدی است، بعد متناسب با آن شورا تصمیم می‌گیرد. جلسه در چند روز آینده برگزار می‌شود.

تبعات برد و باخت برای کلایی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم گفت: تصور من این است که شهردار برای این کار دلایلی دارد. ثبت‌نام ایشان برای نامزدی فدراسیون فوتبال با پیشنهاد شورا نبوده است.

موحدی‌زاده افزود: ما هنوز دلایل شخص شهردار را نشنیده‌ایم که با چه انگیزه‌ای این کار را انجام داده‌اند و اینکه آیا ضرورتی بوده که برای فدراسیون فوتبال نامزد شوند؟

ما هنوز مشورت‌های لازم را با هم نکرده‌ایم. بهتر بود آقای شهردار، برای چنین تصمیم بزرگی دست کم نظر رئیس شورای اسلامی شهر مشهد را به نوعی جویا می‌شدند، چه بسا تصمیم بهتری گرفته می‌شد.

موحدی‌زاده تأکید کرد: طبیعی است که اگر ایشان در انتخابات فدراسیون فوتبال رأی بیاورد ما به عنوان اعضای شورای شهر مشهد نمی‌پذیریم که ایشان دو مسئولیت را همزمان بر عهده داشته باشد؛ چرا که کار سختی است. وی با بیان اینکه «اگر ایشان رأی نیاورند، تبعات دیگری ممکن است داشته باشد»، عنوان کرد: من نمی‌دانم دلیل ایشان برای این کار چه بوده است. شاید من اگر به جای ایشان بودم، این کار را انجام نمی‌دادم.

کلام آخر

با کنار هم قرار دادن تمام اظهارنظرها می‌توان به این نتیجه رسید که اعضای شورای شهر که به امیدی کلایی را به عنوان شهردار مشهد انتخاب کردند حال بر سر دوراهی سختی قرار دارند؛ چرا که اگر کلایی با پیروزی در انتخابات فدراسیون از سمت شهرداری مشهد استعفا دهد آن‌ها را با این چالش روبه‌رو می‌کند که آیا از همان ابتدا در انتخاب خود اشتباه کرده‌اند و حتی اگر نتواند آرای لازم را به دست بیاورد و به اصطلاح شکست بخورد باز هم این ترس در شورای شهر باقی خواهد ماند که شاید کلایی به محض یافتن فرصتی دیگر برای کسب موقعیتی بهتر (از نظر شخصی) از این سمت خداحافظی کند که در هر صورت به ضرر مجموعه مدیریت شهری و جریان حاکم بر آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.