این‌ بار زیارت را از پایین پای حضرت آغاز می‌کنیم و وارد کفشداری شماره ۶ می‌شویم، جایی در شمال شرقی حرم مطهر که از آنجا بعد از گنبد الله‌وردی‌خان و دارالسیاده، راهی روضه منوره می‌شویم.

خدمت‌گزاری به بانوان در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین،برخلاف زیارت چند سال پیش، این بار دوخانم خادم پشت میز کفشداری ایستاده‌اند. با رویی باز، کفش‌ها را تحویل گرفته و سلام و خوشامد می‌گویند. لبخند مهربان خانم‌های کفشدار، حال زیارت را زیباتر می‌کند و میان شلوغی جمعیت زائر، حضور آنان حس امنیت و آرامش بیشتری می‌دهد. شماره کفش‌ها را می‌گیریم و به جمعیت بانوان زائر می‌پیوندیم.

 رواق‌هایی مجزا

حداقل نیمی از جمعیت زائران حرم مطهرامام رضا«ع» را بانوان تشکیل می‌دهند و لازم است به منظور تسهیل در زیارت این دسته از زائران برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود تا در فضایی امن و آرام از خدمات رفاهی و معنوی در حرم مطهر بهره بیشتری ببرند. از گذشته رواق‌هایی چون دارالحکمه، دارالضیافه، دارالفیض، حاتم خانی، توحیدخانه، دارالشرف، دارالشکر، الله‌وردی‌خان، دارالسعاده و رواق حضرت معصومه«س» با کاربری عبادی و زیارتی مخصوص بانوان در نظر گرفته شده بود و از سال ۹۵ نیز رواق حضرت زهرا(س) برای نخستین بار با هدف برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی خاص بانوان در فضای زیرین صحن آزادی گشایش یافت.

رواق حضرت زهرا(س) مکانی است تا بانوان در آرامش بیشتری حرم امام رضا«ع» را زیارت کنند و میزبانی خدمه خواهر، فراهم آوردن امکانات رفاهی بیشتر و نیز تنوع و کیفیت بالای برنامه‌های فرهنگی در این رواق نقش موثری در خدمت‌رسانی به بانوان ایفا کرده است

میزبانی خدمه خواهر        

طبق سیاست‌های جدید آستان قدس رضوی از اسفندماه سال ۹۵ تمامی امور خدمتی در رواق‌ها، کفشداری‌ها و فضاهای زیارتی ویژه بانوان زائر در حرم مطهر رضوی به خواهران خدمه محول شده است. این خدمت با کفشداری شروع شد و پس از آن با توجه به ظرفیت و نیازهای موجود، اکثر خدمات رواق‌های خواهران نیز به خانم‌های خدمه سپرده شد. ۱۳ آبان‌ماه ۹۵ کفشداری شماره ۱ و ۲ در رواق دارالولایه افتتاح شد. پس از آن کفشداری شماره ۶ و سپس ۵ در دارالحکمه راه‌اندازی شد و اینک امور کفشداری بانوان در کفشداری‌های شماره ۱/۶، ۹،۱۷ و۲۰ به ترتیب در رواق‌های دارالحکمه، دارالولایه، امام خمینی«ره» و رواق حضرت زهرا«س» به عهده خدمه خواهراست.

مسئول خواهران خدمه حرم مطهر رضوی در این‌باره توضیح داد: در حال حاضر ۲ هزار خدمه خواهر در ۱۶ شیفت ۱۲ ساعته به بانوان خدمت می‌کنند که ۲۴۳ نفر از آنان تاکنون توانسته‌اند حکم تشرفی خدمت را دریافت کنند.

سیده معصومه حسینی گفت: خدمه خواهر علاوه بر خدمت کفشداری، خدمت تطهیر در رواق‌های حضرت زهرا«س» و حضرت معصومه«س» و نیز رواق‌های مرکزی ویژه بانوان در مجاورت روضه منوره را برعهده دارند.

حسینی ادامه داد: همچنین خدمات انواریاری، مهریاری، جمع‌آوری و چینش صندلی‌های همراه، تنظیف و غباررویی در رواق‌های مرکزی و زیرزمینی ویژه بانوان ونیز سقایی رواق امام خمینی«ره» و خدمات نماز در صحن‌های مرکزی حرم مطهر به خدمه خواهر واگذار شده است.

وی افزود: خدمات مراسم اعتکاف بانوان در حرم مطهر و مسجدهای وابسته، انتظامات چایخانه صحن قدس، خدمت‌رسانی به بانوان در ایستگاه‌های زائران پیاده در دهه آخر صفر نیز از دیگر مسئولیت‌های بانوان خدمه است.

وضوخانه‌هایی برای بانوان

راه‌اندازی وضوخانه‌هایی با پوشش مناسب در صحن‌ها، یکی دیگر از خدماتی است که به منظور تسهیل در زیارت بانوان به آن توجه شده است. احداث وضوخانه‌هایی در ورودی صحن جامع رضوی به صحن قدس، ورودی صحن کوثر به صحن جامع رضوی، داخل صحن انقلاب، پشت مقبره شیخ طبرسی، بست شیخ بهایی و جنب مقبره پیرپالان دوز به رفاه بانوان در زیارت، کمک مهمی کرده است.

مادران و کودکان در آرامش

پس از برنامه‌ریزی برای بازی کودکان در بخش‌هایی همچون مهدالرضای حرم مطهر، این نیاز احساس شد تا امکانی نیز جهت تامین رفاه مادران شیرده و نوزادان آنان در حرم مطهر نیز فراهم شود. به این ترتیب خدمت ارائه کالسکه در بخش امانات ویلچر ورودی‌های حرم مطهر افزوده شد و مکان‌هایی در دفاتر امور پیدا شدگان حرم رضوی  برای شیردهی مادران و تعویض لباس و پوشک کودکان آنان اختصاص یافت.

 مسئول بخش پیداشدگان حرم رضوی با اشاره به هدف تکریم مادران و تامین رفاه حال آنان در زیارت گفت: با توجه به وجود دوربین‌های مدار بسته حرم مطهر و نیز شلوغی رفت‌وآمد در صحن‌ها و رواق‌ها، مادران جهت دریافت خدمات مادر و کودک به دفاتر مربوطه در باب‌الرضا«ع»، ورودی طوسی، دارالحجه و صحن انقلاب و کوثر هدایت می‌شوند.

نصرت رضائیان اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۵۸۸ مادر به منظور شیردهی و۳۸۳ مادر نیز برای تعویض پوشک و لباس نوزاد خود در دفاتر حاضر شده‌اند. همچنین در مواقع اضطرار به مادران پوشک، شیرخشک، آب جوش و لباس اهدا می‌شود.

خدمات فرهنگی به بانوان

رواق‌های حضرت زهرا«س»، حضرت معصومه«س»، دارالحکمه، دارالحجه و رواق امام خمینی(ره) میزبان حلقه‌های معرفت برای بانوانی است که می‌خواهند از جلسات پرسش و پاسخ کارشناسان اداره پاسخگویی حرم مطهر بهره ببرند.

خانم زوزنی، کارشناس مسئول برگزاری حلقه‌های معرفت بانوان در این‌باره گفت: در شش‌ماهه نخست امسال روزانه ۱۲حلقه و در شش ماهه دوم امسال نیز ۵حلقه پیرامون موضوعات مناسبتی، اعتقادی و اخلاقی با حضور حدود ۶۰ الی ۵۰ زائر برگزار شده است.

وی افزود: همچنین جلسات سخنرانی پرسمان دینی نیز هر پنجشنبه بعدازظهر در رواق حضرت زهرا«س» تشکیل و درآن جوایز متبرکی به برندگان مسابقه پرسمان اهدا می‌شود.

علاوه بر این جلسات، مرکز اموربانوان آستان قدس رضوی نیز از تابستان سال گذشته در مناسبت‌های مختلفی همچون دهه کرامت، مسابقه کتابخوانی گلپوش را در رواق حضرت زهرا«س»برگزار می کند.

پاسخگویی به سوالات شرعی بانوان نیز خدمت فرهنگی دیگری از اداره پاسخگویی حرم مطهر است که در دفاتر پاسخگویی صحن جمهوری، انقلاب، آزادی و رواق های حضرت زهرا«س»، دارالحجه، دارالمرحمه و پایگاه شهید هاشمی نژاد انجام می‌شود.

بشکنی؛ کارشناس مسئول واحد پاسخگویی احکام نیز با اشاره به مراجعه ۱۳۵ هزار زائر به دفاتر پاسخگویی خواهران در شش ماهه نخست امسال اظهار کرد: علاوه بر مراجعات حضوری، بطور میانگین ماهیانه از ۵۶ هزار تماس با واحد خواهران سامانه پاسخگویی سوالات شرعی ۳۲هزار تماس متصل و سوالات مخاطبان توسط ۱۲۰ کارشناس خواهر پاسخ داده می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.