گیلان- پرواز ها لغو شده، مردم انزلی کمپین« همه در خانه بمانیم» راه انداخته اند، مردم برای خرید مایحتاج عمومی کمتر از خانه خارج می شوند و آن هایی هم که به خرید می روند تمایلی به خرید از دستفروشان ندارند و لذا بساط اقتصاد خورد و خیابانی جمع شده است.

«کرونا» بساط  بازارچه های محلی را جمع کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: به طور حتم شما نیز در سفر به استان های شمالی خاطرات بسیاری از بازارهای محلی که انبوهی از تولیدات ارگانیک و محصولات خانگی را در ابعادی کوچک و به اندازه یک زنبیل حصیری توسط مردان و زنان روستایی عرضه می شود به یاد دارید.

این بازارها نمایشگاهی متنوع از تولیدات بومی هستند که محلی برای داد و ستد و فروش محصولات مردمان روستایی به شمار می روند و در گیلان رونق خاصی دارند.

شور و نشاطی که در بازارهای محلی به چشم می  خورد خود حدیث زندگی است، بازارهایی که برخی قدمتی هزار ساله دارند.

این بازارها شلوغ و پر رفت و آمدی است که به محض ورود، بوی سبزی و میوه تازه، مشام ات را پر می کند و گوش هایت پی آهنگ مرغ و خروس و جوجه و بوقلمون می دود و به جرات می توان گفت از جان مرغ تا شیر آدمیزاد در این بازار ها یافت می‌شود.

تعداد زیادی از مردم محلی از پیر و جوان برای گذران زندگی و کسب درآمد در این بازارهای هفتگی مشغول به کار هستند اما این روز ها کرونا این اقتصاد محلی را مورد هجمه قرار داده است.

روستائیانی که همان چند تخم مرغ تولیدی را به بازار های روز می آوردند تا آن را به یک لقمه نان تبدیل کنند حالا با اعلام تعطیلی «بازار های روز» از ابتدای هفته با مشکل کسب و کار روبرو شدند.

ماهی‌فروشان مشتری ندارند

به‌طورمعمول از ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه زمان بالا آمدن ماهی‌ها و موسم رونق صیادی در دریاست اما امسال این موعد با شیوع کرونا مصادف شده است.

دو بازار ماهی‌فروشان در شهرهای آستارا و لوندویل که همواره در این موقع سال با ازدحام خاصی روبرو بود اما امسال ظاهراً مشتری نداشته و دیگرکسی هم به فکر خرید ماهی برای تهیه سبزی‌پلو شب عید نیست!

باوجوداینکه در این بازارها خرده‌فروشان نیز در برخی خیابان‌ها بساط می‌کنند، اما نبود گردشگر و خانه‌نشینی مردم موجب کسادی بازار آن‌ها شده است.

ماهی‌فروشان که حاضر نیستند قیمت ماهی را پائین بیاورند اما از سوی دیگر هم مشتری چندانی برای فروش صید خود ندارند.

آن‌ها می‌گویند که بیشترین مشتری ما در این فصل گردشگران بودند که کرونا بازار گردشگری را هم برچیده است!

بازارهای محلی تعطیل شدند؛ هیچ شخصی اجازه بساط کف خیابان را ندارد و حالا بسیاری از مردم روستایی که اقتصاد و معیشت آن‌ها با بساط در کف همین خیابان‌ها گره‌خورده است مانده‌اند که چه باید کرد و همین چند دانه تخم‌مرغ را کجا فروخته و به چه شکلی نانی برای خانواده تهیه کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.