رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و بیماران ترخیص شده، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای در منزل دارند.

راهکارهای مراقبت از بیماران مشکوک به «کرونا» در منزل

به گزارش قدس آنلاین،  زهرا نهبندانی با بیان اینکه بیماران مبتلا و یا مشکوک به کووید ۱۹ باید با رعایت مسائل بهداشتی در منزل مراقبت شوند، اظهار کرد: بیمار در یک اتاق تنها دارای تهویه مناسب قرار داده شود و جابجایی و حرکت بیمار محدود شود و حتی الامکان فضاهای مشترک (آشپزخانه، حمام، توالت) دارای تهویه مناسب بوده و پنجره‌ها جهت گردش هوا باز شوند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه باید سایر افراد خانواده در یک اتاق مجزا باشند، گفت: در صورتی که این شرایط امکان پذیر نیست بیمار بایستی حداقل یک متر از فرد بیمار فاصله داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: تعداد مراقبین از بیمار به حداقل رسانده شود و در صورت امکان یک نفر که دارای وضعیت سلامت مطلوب بوده و دارای ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری زمینه‌ای نباشد از بیمار مراقبت کند.

نهبندانی با بیان اینکه باید بعد از هر بار تماس با بیمار و مکان نگهداری وی، مراقب و یا افراد خانواده، شستشو و بهداشت دست انجام دهند، افزود: دست‌ها قبل و بعد از آماده کردن و خوردن غذا و یا هر زمانی که فرد احساس کند که دست‌های وی آلوده است باید شسته شود. در صورتی که آلودگی دست مشهود نباشد می‌توان از هندراب (ضد عفونی کننده بر پایه الکل) استفاده کرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: جهت جلوگیری از انتشار ترشحات تنفسی، از ماسک طبی استفاده شده و به صورت جدی بهداشت تنفسی رعایت شود به عنوان مثال در زمان سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانند و دستمال پس از استفاده دور انداخته شود.

وی با بیان اینکه ارائه دهندگان مراقبت نیز بایستی از ماسک طبی استفاده کنند به طوری که دهان و بینی به صورت کامل پوشانده شود و در طول استفاده از ماسک به آن دست نزنند گفت: در این مدت باید  از ملحفه‌های شخصی و ظروف اختصاصی که قابل شست وشو با آب و صابون باشند استفاده کرد و بهتر است لباس، ملحفه، حوله‌های حمام و دست روزانه و به طور مرتب با صابون رختشویی و یا در ماشین لباسشویی با آب ۶۰ تا ۹۰ درجه شسته و کاملاً خشک شوند.

نهبندانی افزود: سطوحی که بیمار با آنها در تماس است (میز، تخت، مبلمان اتاق) بایستی روزانه تمیز و ضد عفونی شود برای ضد عفونی کردن این وسایل باید از شوینده‌های خانگی، استفاده کرده و سپس آبکشی شود. سطوح توالت و حمام مورد استفاده بیمار حداقل یک بار در روز شسته و ضد عفونی شود (با هیپوکلریت سدیم نیم درصد معادل ۵۰۰۰ pm یا به نسبت یک دهم در آب حل شود).

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در زمان تمیز کردن محیط زندگی بیمار بایستی از دستکش‌ها و لباس‌های محافظ و یا پیش بند به منظور جلوگیری از رسیدن ترشحات به بدن استفاده شوند و تا زمانی که سطح آنها تمیز است می‌توان از آنها استفاده کرد. می‌توان از دستکش یک بار مصرف یا دستکش خانگی استفاده کرد. دستکش‌های خانگی بایستی با آب و صابون شسته شود. دستکش یک بار مصرف بایستی پس از استفاده دور انداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه قبل از در آوردن دستکش و بعد از استفاده باید دست شسته شود گفت: زباله‌های مرتبط با بیمار زباله عفونی در نظر گرفته شده و در سطل درب دار نگهداری و به عنوان زباله عفونی دفع شود. از انواع مواجهه با لوازم آلوده که در ارتباط مستقیم با بیمار هستند اجتناب شود.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.