صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد همه گیری ویروس کرونا باعث رکود جهانی در ۲۰۲۰ میشود ولی تولید اقتصادی در جهان در ۲۰۲۱ بهبود می یابد.

ویروس کرونا باعث رکود اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد همه گیری ویروس کرونا باعث رکود جهانی در ۲۰۲۰ می شود که بدتر از رکود اقتصادی بحران سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است ولی تولید اقتصادی جهان در ۲۰۲۱ بهبود می یابد.

کریستالینا جرجیواوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول از اقدامات مالی فوق‌العاده ای که بسیاری کشورها برای تقویت سیستم های بهداشتی و حمایت از شرکت ها و کارگران آسیب دیده خود به کار گرفته اند و همچنین از اقدامات بانک های مرکزی برای تسهیل سیاست‌های مالی استقبال کرد.

 وی گفت: اقدامات بیشتری لازم است، مخصوصاً در بخش مالی».  جورجیوا این اظهارات را پس از یک کنفرانس بین وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای گروه ۲۰ که از بزرگترین اقتصادهای جهان تشکیل می‌شود، بیان داشت و گفت همگی موافق لزوم اتحاد و همبستگی در کل دنیا هستند. هزینه های انسانی همه گیری ویروس کرونا تا الان هم بسیار بالا بوده و لازم است تمام کشورها با هم برای حفاظت از مردم و محدود کردن آسیب‌های اقتصادی آن همکاری کنند. بیشتر کشورها برای مهار گسترش سریع ویروس کرونا قرنطینه اعلام کرده اند. این ویروس تاحالا ۳۳۷۵۰۰ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از ۱۴۶۰۰ نفر را گرفته است.

جورجیوا گفت دورنمای رشد اقتصاد جهان منفی است و صندوق بین‌المللی پول انتظار یک رکود را حداقل به وخامت بحران مالی جهانی در ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و حتی بدتر از آن دارد.

جورجیوا در اوایل همین ماه هشدار داده بود رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ کمتر از ۲.۹ درصدی است که در ۲۰۱۹ داشتیم ولی رکود را پیش بینی نکرده بود. جنگ های تجاری رشد اقتصاد جهان را در سال گذشته به پایین ترین حد از سال ۲۰۰۹ رساند. رشد اقتصادی در آن سال ۰.۷ درصد بود.

جورجیوا گفت انتظار می رود اقتصاد در ۲۰۲۱ بهبود یابد ولی برای رسیدن به این هدف کشورها باید مهار ویروس کرونا را در اولویت خود قرار دهند و سیستم های بهداشتی خود را تقویت کنند.

 وی اظهار کرد: ۸۰ کشور تا حالا از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کرده اند و این صندوق برای به کارگیری تمام یک تریلیون دلار ظرفیت وام‌دهی خود آماده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.