نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر دعاهای جمعی در یک مکان فراهم نیست باید دعاهای جمعی همزمان جایگزین آن شود. به این معنی که هر کسی در منزل خود می تواند در یک زمان مشخص و همزمان با دیگران دعاهایی که بزرگان دین در این شب توصیه کرده اند را قرائت نماید.

دعاهای جمعی همزمان جایگزین دعاهای جمعی در یک مکان شود / انسان مغرور با کرونا به عجز و ناتوانی خود پی برد

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با تبریک فرارسیدن عید نیمه شعبان به عموم جامعه در خصوص عدم برگزاری مراسم و تجمعات دینی به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که این بلیه و بیماری تمام دنیا را آلوده و مشغول خود کرده است و تمامی تجمعات در دنیا تعطیل و لغو شده است و مختص کشور ایران نیست.

وی ادامه داد: شاید بتوان این گونه در نظر گرفت که کرونا یکی از آیات الهی است. این ویروس باعث شده که بشریتی که دچار غرور و منیت و خودبینی شده بود و به همه چیز فکر می کرد جز بندگی و عظمت و قدرت خدا اکنون به عجز و ناتوانی خود پی ببرد.

وی اظهار کرد: بسیاری از قدرتمندان دنیا از خدا بریده بودند و فضایی را در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده بودند که بی اعتنایی به ارزشهای الهی زیاد شده و به بی حیایی در عرصه جهانی دامن زد شود. بسیاری از مردم مجبور بودند در چنین شرایطی زندگی کنند. این ماجرا وشیوع کرونا باعث شد که همگان متوجه عظمت و قدرت خدا و عجز و ناتوانی خود شوند.

آیت الله حسینی خراسانی تصریح کرد: شیوع کرونا در حقیقیت برای شیعیان نیز مایه تاسف و تاثر و حزن و اندوه است. کرونا باعث شده است که از برگزاری مراسم باشکوه دینی و مذهبی و معنوی محروم شویم. میلاد حضرت صاحب العصر و الزمان (عج) همیشه یکی از اعیاد بسیار بزرگ و جشن های معنوی و پرشکوه  ارادتمندان به خاندان رسالت بوده است اما امسال از برپایی این جشن محروم شده ایم.

وی بیان داشت: اکنون شرایطی به وجود آمده است که هرچه بیشتر تفکر و تعقل می نماییم متوجه می شویم که چه نعمت هایی را خداوند به ما عطا کرده بوده است و ما قدر آن را ندانسته ایم. درگذشته بسیاری از نعمت ها را از جانب خدا در اختیار داشتیم در حالیکه بیشتر ما به اصل نعمت بودن آن التفات و توجه نداشتیم. اکنون متوجه می شویم که حضور در مشاهده مشرفه ائمه اطهار و برگزاری مراسم جشن های ماه شعبان، به ویژه میلاد حضرت بقیه الله اعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف برای ما چه نعمت باعظمتی بوده است.

وی مطرح کرد: دوستداران و ارادتمندان ائمه اطهار در این شرایط هیچ گاه دست روی دست نخواهند گذاشت و نخواهند گفت که اکنون که نمی توان این مراسم معنوی را برگزار کرد یا برای اموات مراسم چراغ برات را که هر ساله در خراسان اجرا می شد به پا کرد، پس دیگر وظیفه ای در این زمینه نخواهیم داشت. ما باید شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کنید. وظیفه ما ایناست که با دلی شکسته و تا حد امکان با چشمانی اشکبار و با التجاء و تضرع به درگاه الهی خودمان را در پیشگاه خداوند مضطر بدانیم.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری افزود: باید به خدای متعال عرض کنیم که خدایا به فضل و کرمت بر ما بندگان ضعیف و ناسپاس ترحم بفرما و به میمنت مولود نیمه شعبان،   آقای عالم، حضرت ولی عصر ارواحنا فدا این بلیه را از سر بشریت برطرف فرما.

وی با توجه به عدم برگزاری مراسم و تجمعات در شرایط شیوع بیماری، ابراز داشت: اگر دعاهای جمعی در یک مکان فراهم نیست باید دعاهای جمعی همزمان جایگزین آن شود. به این معنی که هر کسی در منزل خود می تواند در یک زمان مشخص و همزمان با دیگران دعاهایی که بزرگان دین در این شب توصیه کرده اند را قرائت نماید.

وی اضافه کرد: نیمه شعبان در عظمت و فضیلت با شب قدر برابری دارد. این شب یکی از شبهایی است که امر به احیای آن شده است. مومنین در این شب با چشمانی گریان و دستان تهی و اقرار به عجز و ناتوانی باید همه با هم  دست به دعا برداشته و از خداوند رفع تمامی مشکلات بویژه برطرف شدن این بلیه جهانی را بخواهیم.

آیت الله حسینی خراسانی افزود: همچنین با قرائت آیه شریفه أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ به خدا ناتوانی خود را اعلام کرده و از او بخواهیم که بر ما ترحم نماید و تمامی کشورها را بخصوص کشور عزیز ایران اسلامی را هر چه سریعتر از این بیماری نجات دهد. این موضوع تنها در توان خداوند اعلی است.

وی ابراز داشت: باید در این شرایط فضایی به وجود آید که به عنوان مثال اگر در نیمه شبعان دو میلیون نفر توانایی حضور درمسجد مقدس جمکران را داشتند اکنون این جمعیت را به بیست میلیون به صورت فردی اما همزمان با یکدیگر رسانده تا دعاهایمان به هدف اجابت نزدیکتر شود.  

وی تصریح کرد: باز هم فرارسیدن سالروز میلاد ذخیره بزرگ خدا برای نجات بشر حضرت حجت ابن الحسن صلوات الله و سلامه علیه به عنوان قطب عالم امکان و آقای جهان به همه ارادتمندان و به همه منتظران عدل الهی تبریک عرض می کنم و به همین مناسبت از خدای بزرگ می خواهم که به میمنت میلاد مبارک و فرخنده این بلیه جهانی را انشالله از سر دنیا و کشورهای اسلامی و بویژه از کشور عزیز ایران کم کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.