۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 699581

نخستین جلسه علنی و حضوری مجلس در سال جدید که با تدابیر ویژه و پروتکل های خاص بهداشتی در سایه همه گیری ویروس کرونابرگزار شد بالطبع با همه جلسات علنی قبل از آن متفاوت بود؛ از استفاده نمایندگان از ماسک و دستکش تا فاصله‌گذاری بین صندلی‌های آنها و حتی نوع رای‌گیری.

حاشیه های جلسه کرونایی مجلس

قدس آنلاین: اولین جلسه علنی مجلس در سال ۹۹ ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه صبح امروز(سه‌شنبه) برگزار شد؛ جلسه‌ای در غیاب علی لاریجانی که به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه خانگی است و به ریاست مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس. آخرین جلسه علنی مجلس ۴۳ روز پیش بود که پس از آن جلسات به علت پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده بود.

این جلسه در حالی آغاز شد که قرار بود وزرای بهداشت، کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت مقابله با کرونا به نمایندگان ارائه کنند اما این سه عضو دولت در ابتدای جلسه مجلس حضور نداشتند. همین موضوع عصبانیت و انتقاد شدید نایب رییس اول مجلس را به دنبال داشت. پزشکیان گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته زیرا وزرا قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند.

بر همین اساس جلسه مجلس با صحبت‌های برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ادامه پیدا کرد. حدود ساعت ۱۰ نمکی وزیر بهداشت در جلسه حضور پیدا کرد و گزارش خود را به نمایندگان ارائه کرد. او در مورد تاخیرش برای حضور در جلسه گفت که هر روز بعد از نماز صبح تا حدود ساعت یک یا دو بامداد جلساتی دارد و تصورش این بوده که رحمانی فضلی و نوبخت پیش از او در مجلس حضور می‌یابند.

در ادامه نوبخت و رحمانی فضلی هم در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کردند و گزارش‌های خود را ارائه دادند.

تصاویر منتشره از صحن علنی مجلس نشان داد که اگرچه با تعبیه صندلی‌هایی فواصلی بین محل نشستن نمایندگان پیش‌بینی شده و بسیاری از نمایندگان هم مجهز به ماسک و دستکش هستند اما برخی نمایندگان با اجتماع در محل صندلی وزرای کشور، بهداشت و سازمان برنامه و بودجه فاصله لازم را رعایت نکردند. رییس جلسه چندین بار رعایت فاصله را به نمایندگان تذکر داد و خطاب به نمایندگان گفت: ظاهرا از فردا باید تدابیر دیگری بیندیشیم.

در این جلسه پس از ارائه گزارش مسوولان و نقطه نظرات نمایندگان درباره مقابله با کرونا، دو طرح سه فوریتی نیز در دستور کار قرار گرفت.

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه مجلس با امضای بیش از ۸۰ نماینده در دستورکار قرار گرفت اما با اخطار علی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه مبنی بر مغایرت با اصولی از قانون اساسی و پذیرش آن از سوی رییس جلسه و رای مثبت نمایندگان به وارد بودن اخطار، این طرح از دستور کار خارج شد.

طرح سه فوریتی اصلاح آیین نامه برای برگزاری جلسات به صورت تلفیقی حضوری و مجازی هم در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمایندگان نه به سه فوریت و نه دو فوریت آن رای ندادند و با توجه به اینکه تنها ۴۰ روز تا پایان کار مجلس باقیست بررسی عادی آن نیز امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس احتمالا این طرح هم از دستورکار مجلس خارج خواهد شد.

اما رای‌گیری‌ها در جلسه امروز مجلس با رای‌گیری‌های مشابه پیش از شیوع کرونا متفاوت بود؛ یعنی به جای رای‌گیری الکترونیکی، به صورت قیام و قعودی بود تا احتمالا نمایندگان برای اعلام رای از اثر انگشت استفاده نکنند.

حضور خبرنگاران هم در جلسه امروز مجلس به صورت حداقلی بود و تنها خبرنگاران صداوسیما در این جلسه حضور پیدا کردند.

جلسه امروز مجلس که قرار بود از ساعت ۹ تا ۱۲ ادامه داشته باشد به جهت اصرار طراحان دو طرح سه فوریتی برای مطرح کردن آنها، تا حدود ساعت ۱۳ ادامه داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.