محمود واعظی منتقدان دولت را در شرایط کرونایی به نداشتن فهم درست از شرایط کشور و تسویه حساب سیاسی متهم کرده است، اما عضو ناظر مجلس در شورایعالی مدیریت بحران کشور، نهادی که او می‌گوید بجای ستاد ملی مقابله و مدیریت کرونا در کشور باید تشکی می‌شد معتقد است این لحن و اتهام زنی برای فرار دولت و رئیس جمهور از پذیرش مسئولیت در بحران اخیر مثل موارد چالشی دیگر در سال‌های اخیر است.

فرار به جلو از مسئولیت با زدن برچسب  کج فهمی به منتقدان

قدس آنلاین: محمود واعظی با دفاع از عملکرد دولت در زمینه مقابله و مدیریت کرونا، منتقدان راهبردهای دولت در این زمینه را به نداشتن فهم درست از شرایط کشور و تسویه حساب‌های سیاسی با دولت روحانی متهم کرد.

وی درباره گلایه هایش از برخی انتقادها به عملکرد دولت در این زمینه با بیان اینکه در میان نیروهای سیاسی هم شاهد همراهی حداکثری بودیم، اظهار داشت:  با این حال در شرایطی که نیازمند وحدت و یکپارچگی کامل هستیم، همان حداقل فضاسازی و تخریب هم واقعاً زیاد است.

منتقدان دولت در شرایط کرونا فهم درستی ندارند

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: وقتی چشم امید مردم برای کنترل بحران به دولت است و رئیس‌جمهور برای مدیریت بحران شخصاً در وسط میدان است و از قضا برنامه کاری او هم منتشر شده. اینکه دوباره فردی می‌آید و می‌گوید کرونا با جلسات هفته‌ای یک بار کنترل نمی‌شود، معنایش نوعی عدم فهم نسبت به شرایط کشور و واقعاً فراتر از رقابت‌های مرسوم سیاسی و بگومگوهای طبیعی است.

واعظی گفت: الان که وقت تسویه حساب سیاسی نیست، دیگر چه بحرانی باید رخ دهد که بعضی از دوستان ما عملیات روانی و تخریب را متوقف کنند؟

این اظهارات رئیس دفتر روحانی و ادعای او در مورد اینکه رئیس جمهور شخصا مدیریت بحران را در دست گرفته و اقدامات کنترلی به سرعت در کشور آغاز شده در حالیست که تا سه هفته پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور ستاد ملی مقابله با کرونا توسط وزیر بهداشت مدیریت می‌شد که به دلیل بزرگی و حجم عظیم مسئولیت و لزوم اتخاذ تصمیمات فرابخشی و نبود هژمونی و نفوذ لازم در وزارت بهداشت برای ایجاد این هماهنگی، این موضوع با انتقادهای زیادی از سوی نمایندگان مجلس و چهره‌های مسئول دیگر نسبت به خوددداری رئیس جمهور از قبول مسئولیت همراه بود.

در نهایت نیز پس از نامه علی لاریجانی رئیس مجلس از رهبری، با دستور ایشان بود که حسن روحانی ناگزیر شد شخصا در ستاد ملی مقابله و مدیریت کرونا حضور یابد. گرچه پس از آن نیز نمایندگان ملت معتقد بودند جلسات این ستاد با توجه به عمق و تاثیران بحران باید فراتر از هفته‌ای یک یا دو مورد باشد به همین دلیل ۱۰۰ نفر از آنان بیست و چهارم اسفند ما در نامه‌ای به روحانی خواستار تشکیل روزانه جلسات این ستاد شدند. موضوعی که امروز با هجمه و انتقاد تند واعظی روبرو شده است.

این درحالیست که به باور برخی از کارشناسان و نمایندگان اساسا اقدام دولت در تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا اشتباه بوده و دولت میبایست در مواجه با این بحران به تکلیف قانونی که تشکیل شورای عالی مدیریت بحران بحران بوده عمکل می‌کرده است.

جناحی عمل کنیم کرونا عوارض سیاسی هم برجای خواهد گذاشت

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  درباره اظهارات رئیس دفتر روحانی و تاکید وی بر فهم نادرست منتقدان دولت در مدیریت کرونا، با بیان اینکه عملکرد ایران در مدیریت بحران منصفانه اگر نگاه کنیم از بسیاری کشورها بهتر بوده و نباید این را انکار کرد، به خبرنگار ما گفت: انتظار اینست برای مواجهه با چنین چالش بزرگی قوای کشور به صورت هماهنگ با هم عمل کنند و هر اقدامی از سوی دولت یا انتقادی از سوی نمایندگان و دیگر چهره‌ها و نهادها را سیاسی نبینیم.

نماینده مردم اسفراین با بیان اینکه ویروس کرونا همه جناح های سیاسی، فقیر و غنی و مسئول و مردم نمی شناسد، تصریح کرد: نیازمند همکاری و همدلی صادقانه و پرهیز از نگاه جناحی در نقد و نگاه به نقد در همه ارکان کشور هستیم وگرنه علاوه بر عوارض اجتماعی و اقتصادی و روانی این بحران، عوارض سیاسی آنهم باقی خواهد ماند.

وی افزود: وقتی نیروهای مسلح صادقانه و به سرعت پای کار آمدند، وقتی نهاد روحانیت، بسیج مردمی و عموم مدم به کمک دولت و وزارت بهداشت آمدند، باید حسن نیت از سوی همه دستگاه‌ها و طرف‌ها وجود داشته باشد و بجای متهم کردن یکدیگر راه حل ارائه دهیم و به همه راه حل‌ها بدون گرایش جناحی توجه شود.

دولت بجای ستاد ملی باید شورای‌عالی مدیریت بحران را تشکیل می‌داد

نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی اما می‌گوید این شیوه دولت روحانی بوده که تلاش کرده ضعف‌های خود را پشت اتهام زنی به منتقدان پنهان کند و آنها را به تسویه حساب سیاسی متهم کند.

احمد علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه ما دولت را در مدیریت کرونا به اجرای قانون دعوت کردیم و خواسته ما مسئولیت پذیری شخص رئیس جمهور و عمل بر مبنای قانون مصوب و ایجاد نهادهای لازم را برای مدیریت بحران بوده، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: من به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی مدیریت بحران در کشور پیش از عید به رئیس جمهور نامه نوشتم و خواستم به فوریت  این شورا را تشکیل دهند و  بجای احاله موضوع به ستاد ملی مقابله و مدیریت کرونا مرجع اصلی و قانونی مدیریت بحران را تشکیل دهد و برنامه دستگاه ها برای مدیریت وضعیت موجود را با تصویب در این شورا ابلاغ کنند تا ملاک واحد اجرا برای کل کشور باشد. ولی رئیس جمهور هیچ گاه این شورا را تشکیل نداد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: حتی ریاست مجلس که باید اجرای این مصوبه را دنبال می‌کرد هم پس از آشکار شدن ضعف‌ها و نقایص این ستاد خواستار تشکیل یک ستاد دیگر برای پشتیبانی ستاد ملی کرونا شد که این هم اقدام زاید دیگری است.

علیرضا ‌بیگی اظهارداشت: در همین جلسه اخیر مجلس که وزرا با تاخیر به مجلس آمدند تا گزارش دهد. وضعیت کشور چگونه است، جمع بندی نمایندگان و مرکز پژوهشهای مجلس در بند اول همین بود که دولت چرا شورای‌عالی مدیریت بحران را تشکیل نداده است. شورایی که ریاستش قانونا با شخص رئیس جمهور است.

درخواست مسئولیت پذیری از رئیس جهور سیاسی کاری نیست

وی گفت: آیا این سیاسی کاری یا تسویه حساب سیاسی است که مجلس از رئیس جمهور می‌خواهد وظیفه قانونی و مسئولیتش را بپذیرد و اجرا کند؟

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: لحن و اظهارات آقای واعظی قابل درک و پذیرش نیست و فرار به جلو دربرابر عوارض بحران کرونا برای شانه خالی کردن از مسئولیت است.

روحانی حاضر نیست مسئولیت‌هایش را گردن بگیرد

وی افزود: این رویکرد به آن برمی‌گردد که رئیس جمهور حاضر نیست مسئولیت هایش را گردن بگیرد، حتی وقتی مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: این رفتار را در موارد دیگری هم دیده‌ایم، به عنوان مثال در بحث اقتصاد مقاومتی که مسئله‌ای بسیار مهم و حساس است آقای روحانی برای اینکه  خودش در معرض سوال و مسئولیت نباشد، کار را به معاون اول احاله می‌دهد. یا در ماجرای افزایش قیمت بنزین، دیدیم که ایشان گفت من مسئولیت را به وزارت کشور واگذار کردم و حتی گفتم به من هم نگویید چه کار می‌خواهید بکنید. این اتفاق بی‌سابقه است.

نماینده مردم تبریز افزود: در بحران کرونا هم ایشان بجای تشکیل شورایعالی مدیریت بحران، مسئولیت را به یک وزارتخانه واگذار کرد که همه اذعان داشتند از توان و ظرفیت قانونی مدیریت بین بخشی بحران برخوردار نیست و یکی از تصمیمات اولیه و سوال برانگیز این ستاد تعطیل کردن مجلس و خارج کردن قوه مقننه و نمایندگان از چرخه امور و نظارتشات بود و در نهایت با افزایش فشارها و دستور رهبری ایشان در نهایت در جلسات ستاد ملی کرونا حاضر شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: هنوز هم تصمیمات این ستاد از انسجام و پایداری برخوردار نیست و گاه روزانه تغییر می‌کند. دیدیم که وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به خطرات اوج‌گیری مجدد بیماری با بازگشایی مشاغل که تصمیم آتش به اختیار و بودن هماهنگی وزارت صمت تعبیر شهد بود اعتراض کرد اما رئیس جمهور و دولت دغدغه‌های اقتصادی خودش را بر این هشدار ترجیح داد.

وی اظهار داشت: حرف آقای واعظی به این معناست که هیچ کدام از نهادها و ارکان مسئول در کشور به ویژه نهادهای ناظر وقتی با چنین بحرانی روبرو هستیم لام تا کام حرف نزنند و انتقاد و نظری را مطرح نکنند  تا به دولت بر نخورد!. شاید اتفاقی که در مورد بودجه رخ داد و مجلس در بررسی لایحه بودجه دولت خلع ید شد مطلوب برخی‌ها بوده و مایلند مجلس دهم به همین شکل پایان یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    دولت خود‌ش کج فهم است.!!!