استاد اقتصاد گفت: ایجاد یک تحول اساسی و تغییر بنادین در زیر بنای دیپلماسی کشور برای حرکت به سمت افزایش تعاملات با دنیا بسیار ضروری است. تحول اساسی دراین موضوع و گام برداشتن در راستای منافع ملی نیازمند شناختن مسیر پیش رو، تسلط به ابزار عقلانیت و آگاهی از نیاز بازارهای منطقه و فرامنطقه و افزایش حمایت های مختلف دولت است.

حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش بنیان، اولویت تجارت خارجی کشور شود

بسیاری بر این باورند که دنیا بعد از این  به جهان قبل و پس از کرونا تقسیم می‌شود، بنابراین دوران پساکرونا را از جهات مختلف متفاوت از قبل می‌دانند، اما دنیای پساکرونا ما که در تجارت خارجی و تولید ضعیف هستیم و در بحران‌هایی چون بحران کرونایی آسیب بیشتری متحمل شده‌ایم، چه چشم اندازی باید اتخاذ کنیم که بنیه اقتصادی قوی داشته باشیم؟ این مسأله؛ موضوع مصاحبه با دکتر محمود جامساز اقتصاددان با قدس آنلاین است.

دیپلماسی اقتصادی تا چه میزانی در ارتقای سطح تجارت وهمکاری با سایر کشورها به اقتصاد، تولید و کسب و کارها کمک می‌کند؟

دیپلماسی اقتصادی مؤلفه مهمی در افزایش و ارتقای تجارت و روابط اقتصادی بین‌المللی به شمار می رود، افزایش سطح فعالیت‌های وزارت خارجه و بستر سازی برای ارتقای تعاملات با سایر کشورهای دنیا تا حد زیادی در افزایش توان و توسعه اقتصادی کشور تأثیر گذار است، بنابراین سیاست گذاری براساس برقراری ربطه دوستانه و ارتباط دیپلماتیک مطلوب با همه کشورهای دنیا به نفع اقتصاد کشوراست، چرا که برقراری و حفظ روابط مطلوب دیپلماتیک با همه کشورهای دنیا با رعایت منافع و مصالح ملی ارتباط مستقیمی دارد. یکی از مهم‌ ترین وظایف دستگاه‌های دیپلماسی کشور که وزارت امور خارجه در رأس آن است ایجاد روابط حسنه تجاری و سیاسی با همه کشورها در راستای افزایش منافع اقتصادی کشور است. افزایش تجارت خارجی بر روند تسریع تولید تأثیر می‌گذارد و منجر به تحریک تولیدات داخلی شود و رقابت آزاد را در بازارهای برون مرزی کلید می‌زند، دراین وضعیت از سمت کسری تراز تجاری به افزایش تراز تجاری حرکت می‌کنیم، این موضوع یکی از راه‌های کسب درآمد ارزی به شمار می‌رود.

برای حرکت دراین مسیرچه مولفه های شرط پیشرفت است؟

 مسئله مهم در حال حاضر جلوگیری ازهر فرافکنی و جلب دوستان و متحدان تجاری با ایران است، اگر مسؤولین در این حوزه موفق شوند و  کلید تولید و تجارت زده شود بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی کشور حل می‌شود. ایجاد یک تحول اساسی و تغییر بنادین در زیر بنای دیپلماسی کشور برای حرکت به سمت افزایش تعاملات با دنیا بسیار ضروری است. تحول اساسی دراین موضوع و گام برداشتن در راستای منافع ملی نیازمند شناختن مسیر پیش رو، تسلط به ابزار عقلانیت و آگاهی از نیاز بازارهای منطقه و فرامنطقه و افزایش حمایت‌های مختلف دولت است. با درک حقایق موجود از تجارت جهانی و ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و توجه تام به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت حداکثری از آن‌ها می‌توان با بسیاری از کشورهای دنیا اعم از اروپایی یا غیر اروپایی ارتباط تجاری برقرار کرد.

با توجه به اینکه ویروس کرونا مانع تجارت جهانی شده و اقتصادهای ضعیف از این بحران آسیب بیشتری دیده اند، از این وضعیت برای ترسیم راهی متفاوت در برابر اقتصاد کشور چه  درس‌هایی باید بگیریم؟

ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تا کنون زیان های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور مخصوصا بر بخش خصوصی و آحاد نیازمند جامعه وارد کرده است. امروز بسیاری از مردم تحت فشارهای اقتصادی شدیدی هستند، بسیاری از مشاغل روزمزد، دستفروشان، رانندگان تاکسی و کسب و کارهای کوچک دچار زیان‌های هنگفتی شده‌اند که حمایت دولت از آن‌ها بسیار ضروری است. دولت ایران هم همانند بسیاری از دولت هایی که به دلیل ویروس کرونا ارتباط تجاری و اقتصادی آن ها با دنیا قطع شده است باید بخش اعظم زمان و انرژی خود را صرف حمایت از مردم و کسب و کارها کند. کنگره آمریکا 2 هزار میلیارد دلار به حمایت از  کسب و کارها و شرکتهای کوچک و متوسط و اصناف و مردم اختصاص داده است تا بخشی از زیان افراد و واحدهای تجاری را پرداخت کند و حتی حقوق بیکارشدگان و اقشار ضعیف جامعه را در نظر گرفته است. بسیاری از کشورهای دنیا با اینکه تجارت اقتصادی با دنیا ندارند  و ضرر و زیان اقتصادی دیده‌اند اما حمایت از  کسب و کارها را اولین اولویت خود قرار داده‌اند. به هر حال برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از اصناف و مردم تا حدودی مطلوب است اما نمی‌تواند همه نیازهای بخش خصوصی و اقشار آسیب پذیر را رفع کند. ویروس کرونا به ما نشان داد اقتصادهای قوی دربرهه‌هایی از زمان مثلاً وضعیت کرونایی بهتر از اقتصادهای معمولی یا ضعیف از مردم خود حمایت می کنند لذا به کار گرفتن عقلانیت درتوسعه اقتصادی، استفاده از ظرفیت ها و توانایی‌های ملی برای رونق تولید و برقراری تعامل و رابطه دوستانه با دنیا می‌تواند منجر به قوی تر شدن اقتصاد کشور و تقویت بنیه های اقتصادی شود تا در بحران هایی از این دست کمتر دچار آسیب و ضرر و زیان شویم لذا باید برای دوران پسا کرونا و برقراری ارتباط جامع و مطلوب با همه کشورها در راستای افزایش سطح تجارت خود گام های بلند و مؤثری برداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.