خراسان شمالی-کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بیماربودن دام، هویت ‌گذاری نکردن با پلاک های بارکددار، حمل به مقاصد نامعلوم و با خودروهای غیربهداشتی، منفعت طلبی و سود جویی و فرار از دریافت مجوزهای لازم برای کنترل دام در مبدا و مقصد را از جمله علل قاچاق دام در این استان دانست.

هویت ‌گذاری نکردن با پلاک های بارکددار از علل قاچاق دام در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، دکتر ابراهیم تقوایی مقدم با بیان اینکه با کنترل راه ها میزان قاچاق دام نسبت به سال گذشته کمتر شده است، گفت: کنترل راه ها توسط پلیس و گشت مشترک جاده ای دامپزشکی و نیروی انتظامی، برپایی پست های قرنطینه دامی سیار و ثابت،  متصل شدن سامانه قرنطینه  دامپزشکی با سامانه برخط اداره کل راهداری و درنتیجه، خودداری از صدور بارنامه بدون مجوز دامپزشکی،  کنترل محموله ها در مبدا و مقصد،  شناسایی و صدور کد رهگیری برای خودروهای حامل دام و فرآورده های خام دامی از دلایل کاهش قاچاق دام است.

وی گفت: سال گذشته، قاچاق دام در استان به نسبت سال قبل آن، ۱۷ درصد کاهش داشت؛ طوری که سال ۹۸، ۴۲۷ رأس دام سبک و سنگین قاچاق شد که این رقم در سال قبل آن، ۵۱۵ رأس بود.

وی اظهار داشت: مقصد دام های قاچاق کشف شده عمدتا استان های شمالی و تهران بود.

تقوایی مقدم گفت: در این بازه زمانی هم چنین ۹۹۳ رأس دام سبک و ۶۵ رأس دام سنگین که به طور غیرمجاز و بدون دریافت مجوزهای دامپزشکی در حال حمل بودند، شناسایی و توقیف شد.

 وی هم چنین گفت: سال گذشته، ۲۲ هزار و ۱۵۰ کلیوگرم شیر خام، ۴۷ هزار و ۸۳۸ کیلوگرم تخم مرغ، هزار و ۶۵۵ عدد کندوی زنبور عسل، سه تن کود دامی، ۱۰ تن کود طیور، ۳۴ هزار و ۲۱۲ قطعه جوجه و مرغ زنده، ۱۳۰ کیلوگرم ماهی زنده،  ۱۶ هزار  و۵۲۰ کیلوگرم گوشت سفید پیش سرد و منجمد بدون مجوز و غیرمجاز در استان کشف و ضبط شد.

وی افزود: هم چنین در این سال،  ۵۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز، ۸۸۰ کیلوگرم ماهی خوراکی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم ضایعات کشتارگاه دام و طیور، که رانندگان قصد خروج از استان بدون دریافت مجوزهای لازم را داشتند، کشف و توقیف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.