مسلمانان در سراسر جهان در حالی این روزها خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کنند که فضایی از رنج بی سابقه در پی شیوع ویروس کرونا دنیا را فراگرفته و محدودیت هایی را برای اعمال عبادی و دعاهای جمعی ایجاد کرده است.

آمادگی مسلمانان جهان برای استقبال از یک ماه رمضان وی‍ژه

قدس آنلاین: به دلیل شیوع ویروس کرونا و سایه ای که این بحران بر سراسر جهان افکنده است آنگونه که به نظر می رسد ماه مبارک رمضان امسال با سال های گذشته تفاوت هایی داشته و سالی به یادماندنی در اذهان خواهد بود.

مسلمانان در سراسر جهان در حالی این روزها خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کنند که فضائی از رنج بی سابقه در پی شیوع ویروس کرونا دنیا را فراگرفته و محدودیت هایی را برای اعمال عبادی و دعاهای جمعی ایجاد کرده است.

از لغو سفره های افطاری تا تعلیق نماز جماعت در مساجد، از جمله محدودیت هایی است که دولت ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام کرده اند که البته این محدودیت با توجه به توصیه های سازمان جهانی بهداشت اعمال می شود.

در ایران حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردم خواسته اند در ایام ماه مبارک رمضان در منازل خود به عبادت بپردازند و فرموده اند که به دلیل نبود تجمعات عمومی مذهبی در ماه رمضان امسال نباید نسبت به عبادت، نماز و خشوع در تنهایی اهمال ورزیم.

کشورهای مختلف اسلامی دیگر نیز محدودیت هایی را برای ماه مبارک رمضان امسال اعمال و توصیه هایی را به روزه داران ارائه کرده اند.

وزارت امور دینی اندونزی طی بخشنامه ای برپایی نماز جماعت در مساجد و تمام محافل تلاوت قرآن طی ماه مبارک رمضان را لغو و از شهروندان خواسته است تا به منظور کمک به نیازمندان زکات فطره امسال خود را در صورت امکان زودتر پرداخت کنند. همچنین ایام عید فطر از طریق فضای مجازی با نزدیکان و دوستان خود ارتباط برقرار کنند.

در مصر نیز تجمعات دینی و غیر دینی در چارچوب مقابله با ویروس کرونا ممنوع و مسجد سیده زینب که بزرگترین مسجد قاهره است تعطیل شده است.

روزنامه گاردین هم در گزارشی به وضعیت مسلمانان انگلیس در شرایط کرونایی و در آستانه ماه مبارک رمضان پرداخته و نوشته است: مسجد "فنزیری بارک" در شمال لندن که هر سال در ماه مبارک رمضان محل میزبانی از مؤمنان و سفره های افطار و نماز جماعت بود، امسال این میزبانی برقرار نخواهد بود و محمد کوزیر متولی این مسجد گفته است که در ایام ماه مبارک رمضان این مسجد خالی از نمازگزاران خواهد بود.

"مقصود بیک توقتوموچیو" مفتی جمهور قرقیزستان هم از مسلمانان این کشور خواسته است تا به قرنطینه خانگی در ماه مبارک رمضان پایبند باشند و در این شرایط دشوار صبر پیشه کنند. چند روز دیگر ماه رمضان آغاز می شود و همگی باید در خانه های خود افطار و در کنار خانواده نماز به پادارند.

وزارت اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان نیز از تمام رهبران دینی و مردم این کشور خواست تا طی ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

این وزارت خانه تاکید کرده است که به تمام ارزش های دینی، معنوی و آداب و رسوم شهروندان احترام می گذارد و اهمیت آن را می داند، اما امسال سلامت همه شهروندان در معرض خطر قرار دارد و بنابراین محدودیت هایی باید در مورد تجمعات اعمال شود.

رئیس امور مسجد الحرام و مسجدالنبی نیز اعلام کرد نماز تراویح در این مساجد برگزار خواهد شد اما بدون حضور نمازگزاران.

وی گفت: نماز تراویح و تهجد در حرمین شریفین برگزار می شود و با این وجود تعلیق حضور نمازگزاران در این مساجد ادامه خواهد داشت.

کمیته ملی مسلمانان فلیپین اعلام کرد که طی ماه مبارک رمضان برگزاری نمازهای یومیه به صورت جماعت به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع خواهد بود و مومنان باید در منازل خود اعمال عبادی اعم از نماز و دعاهای این ماه را به جای آورند.

شیخ عبدالفتاح الطاروطی قاری معروف مصری برای ختم سریع و آسان قرآن کریم در ماه مبارک رمضان توصیه کرده است مسلمانان اگر پس از هرنماز دو صفحه قرآن تلاوت کنند تا پایان ماه مبارک رمضان یک بار می توانند قرآن را ختم کنند که تلاوت دو صفحه از قرآن بیشتر از 6 دقیقه طول نخواهد کشید و هرکه بتواند پس از هر نماز چهار صفحه قرآن بخواند تا پایان ماه مبارک رمضان موفق خواهد شد تا قرآن کریم را دوبار ختم کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.