هم‌اینک یک شرکت سازنده دستگاه ونتیلاتور در شنزن چین (شرکت میندرای) بزرگ‌ترین سازنده و صادر کننده این دستگاه در جهان است.

مهمترین دستگاه این روزهای جهان را بیشتر بشناسید

قدس آنلاین: از زمان شیوع ویروس کرونا وجود و در دسترس بودن تعداد کافی یک دستگاه برای همه کشورهای دنیا یک مسالهاستراتژیک و حیاتی شده است.

به گزارش عصرایران، دستگاه اکسیژن‌ساز (تنفس مصنوعی) یا همان "ونتیلاتور" که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در بخش "آی سی یو" (مراقبت‌های ویژه) بیمارستان‌های دنیا وجود داشت حالا به خاطر انبوه بیماران بدحال کرونایی و نیاز آنها به  تنفس با دستگاه، کارکردی حیاتی یافته است و کسی نمی‌داند تا حالا به خاطر کمبود این دستگاه چه تعداد بیمار کرونایی در جهان جان باخته است.

کارکرد دستگاه "ونتیلاتور" این است که اکسیژن را به داخل ریه‌ها می‌برد و "دی‌اکسید کربن" را از بدن بیمار خارج می‌کند؛ کارکردی که برای یک فرد عادی و در شرایط عادی از سوی ریه‌های او انجام می‌شود اما وقتی بیماران بدحال کرونایی با ریه پر از مایعات در حالت "فیبروز" قرار می‌گیرند دیگر قادر به انجام آن نیستند و به حالت کُما می‌روند و این دستگاه است که ممکن است در حالت کمای بیمار کرونایی به مدت 1 یا حتی بیش از 2 هفته کارکرد اکسیژن رسانی به بدن بیمار را به انجام برساند تا بیمار در اثر نبود اکسیژن جان ندهد تا ریه‌هایش با تزریق دارو مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس کرونا  از عفونت خالی شود و بتواند به کارکرد قبلی خود برگردد.

بنابراین وجود دستگاه ونتیلاتور در شرایط کنونی برای همه کشورهای دنیا یک امر حیاتی است. تا پیش از شیوع کرونا برخی شرکت‌ها سازنده ونتیلاتور بودند و تقاضایی معمول برای خرید بازار را پوشش می‌دادند اما پس از شیوع ویروس کرونا درخواست برای خرید این دستگاه به ناگاه به 10 برابر قبل رسید و شرکت‌ها گاه تا ماه‌ها از مشتریان خود وقت می گیرند تا سفارش آنها را به چندین  برابر قیمت‌های سابق در اختیار آنها قرار دهند.

برخی کشورهای پولدار هم تلاش دارند به هر نحو شده این دستگاه‌ها را بخرند و با ارایه پیشنهادهای اغوا کننده شرکت‌های تولید کننده را به فسخ قراردادهای سابق خود ترغیب کنند.

خلاصه اینکه دعوایی جدی بین کشورهای دنیا برای خرید دستگاه ونتیلاتور در جریان است و کشورها گاه حاضرند چندین برابر قیمت معمول را بپردازند تا ظرفیت پذیرش بیمار کرونایی در تخت‌های "آی سی یو" بیمارستان‌های خود را برای روز مبادا و پیک بیماری کووید -19 توسعه دهند.

در اسفند پارسال "محمد جواد ظریف" در توییتی نیازمندی‌های پزشکی و بهداشتی کشورمان را اعلام کرد که در صدر جدولی که او منتشر کرد، تعداد هزار دستگاه ونتیلاتور قرار داشت.

در ایران هم چند شرکت دانش بنیان کار ساخت دستگاه ونتیلاتور را انجام می دهند و طبق اعلام مقامات مسئول، ظرفیت ساخت این دستگاه در کشورمان روزانه 40 دستگاه است که ظرفیت بالنسبه مغتنم و خوبی است.

اهمیت این 40 دستگاه زمانی بیشتر معلوم می‌گردد که به یاد داشته باشیم برخی کشورهای فقیر آفریقایی در کل کشورشان تنها به تعداد انگشتان 1 یا 2 دست از دستگاه‌های ونتیلاتور دارند و در صورت شیوع بیماری کرونا در این کشورها و نیاز به بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها (آی سی یو) بسیاری از بیماران کرونایی در این کشورها به دلیل نبود دستگاه ونتیلاتور جان خواهند داد.

مهم‌ترین دستگاه این روزهای دنیا (+عکس)

برای مثال در باریکه غزه که متراکم‌ترین نقطه زمین با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر است تنها 20 دستگاه ونتیلاتور وجود دارد یعنی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 1 دستگاه.
در صورت شیوع کرونا در این منطقه متراکم از جهان با وجود محاصره  اسراییل معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار بیماران بدحال کرونایی در این بخش از جهان باشد.

هم‌اینک یک شرکت سازنده دستگاه ونتیلاتور در شنزن چین (شرکت میندرای) بزرگ‌ترین سازنده و صادر کننده این دستگاه در جهان است. این شرکت از زمان شیوع ویروس کرونا ظرفیت تولید خود را نسبت به سال گذشته 10 برابر کرد و هم‌اینک  ماهانه 30 هزار از این دستگاه تولید می‌کند که پس از شیوع ویروس کرونا در جهان و فروکش کردن بحران کرونا در چین همه این دستگاه‌ها در قراردادهای طولانی مدت گاه 6 ماهه و 1 ساله از سوی کشورهای اروپایی پیش خرید شده است.

مدیر عامل این شرکت به شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گفته اگر ماهانه 300 هزار دستگاه هم تولید می‌کردند در شرایط کنونی حتی یک دستگاه هم در انباری این شرکت نمی‌ماند و آن قدر مشتری دست به نقد داشت که این دستگاه‌ها را در مزایده بفروشد.

برای مثال تنها ایالات متحده آمریکا در پیش بینی‌های بدبینانه درباره شیوع ویروس کرونا به 960 هزار دستگاه ونتیلاتور نیاز خواهد داشت؛ در حالی که هم‌اینک در کل این کشور 200 هزار دستگاه موجود است و تنها این کشور 760 هزار دستگاه کسری برای روز مبادا دارد.

مهم‌ترین دستگاه این روزهای دنیا (+عکس)

بسیاری دیگر از کشورهای دنیا هم چنین وضعی دارند و تقریبا هیچ کشوری نیست که برای روز مبادا و احتمال شیوع 20-30 درصدی مردمشان در یک بازه 2-3 ماهه دارای تعداد کافی دستگاه ونتیلاتور باشد و در یک برآورد بدبینانه در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا ممکن است میلیون‌ها نفر از جمعیت جهان تنها به دلیل نبود دستگاه ونتیلاتور جان خود را از دست بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.