۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 702945

همه زائران حرم رضوی و حتی بیشتر ساکنان اطراف آن، صدای زنگ ساعت مشهور این مکان مقدس را می‌شنوند؛ ساعتی که به دو صورت «ربع‌زن» و «ساعت‌زن»، زمان را به اطلاع مردم می‌رساند.

ساعت مظفری؛ یادگاری عهد قاجار در حرم رضوی

به گزارش قدس آنلاین، داستان نصب ساعت در حرم مطهر امام رضا (ع) به دوره قاجار باز می‌گردد؛ زمانی که مظفرالدین‌شاه تصمیم گرفت ساعتی را بالای ایوان غربی صحن عتیق (انقلاب فعلی) نصب کند. خوب است بدانید که این صحن، مجموعه‌ای از معماری‌های ادوار مختلف تاریخی را در خود جا داده است؛ از فعالیت‌های سلطان‌حسین بایقرا و وزیر فرهنگ‌دوست وی، امیر علیشیر نوایی تا فعالیت‌های عمرانی گسترده عصر صفوی و سقاخانه «اسماعیل‌طلایی» که میراث دوره افشاری است.

 قاجارها در دوران خود، هرچند در تزیین صحن عتیق کوشیدند، اما بیشتر بر صحن «نو» (آزادی فعلی) تمرکز داشتند، به هر حال، ساعت مذکور توسط مظفرالدین‌شاه، ظاهراً در سفر به فرنگ خریداری شد و بر فراز ایوان غربی صحن عتیق که متعلق به دوره شاه‌سلیمان صفوی است، نصب شد.

در تصویر امروز قاب تاریخ، یکی از عکس‌های مجموعه هرتسفلد را ملاحظه می‌کنید؛ عکسی که در ماه محرم برداشته شده و احتمالاً مربوط به اواخر دوره قاجار است و صحن عتیق و ساعت مظفری را به خوبی نشان می‌دهد.

جالب است بدانید که این ساعت در اوایل دهه ۱۳۳۰ از محلی که در عکس ملاحظه می‌کنید، برداشته و مدتی بعد در صحن نو نصب شد؛ جایی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. ساعت فعلی حرم، توسط مرحوم معاون از آلمان خریداری و در حرم مطهر نصب شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.