۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 703311

یادداشت

پشت پرده جنگ قدرت در پیونگ یانگ

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل جنوب شرق آسیا

تحولات عرصه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده انگار آنچنان که دونالد ترامپ طالبش بود پیش نمی‌رود. رئیس جمهور آمریکا این روزها در عرصه داخلی، با مدیریت ضعیف خود در بحران کرونا با چالش مهمی برای رأی آوردن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) مواجه شده است.

قدس آنلاین: تحولات عرصه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده انگار آنچنان که دونالد ترامپ طالبش بود پیش نمی‌رود. رئیس جمهور آمریکا این روزها در عرصه داخلی، با مدیریت ضعیف خود در بحران کرونا با چالش مهمی برای رأی آوردن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) مواجه شده است. در پرونده‌های مهم بین‌المللی هم از ایران گرفته تا عراق، سوریه و افغانستان شکست خورده و روابط وی با چین و روسیه هم شکرآب شده. یکی از پرونده‌های مهم که «دونالد» از ابتدای حضورش در کاخ سفید به‌طور جد روی آن حساب می‌کرد، کره شمالی و پایان دادن به چالش بیش از ۶۰ ساله با این کشور بود. ترامپ در ابتدای ریاست جمهوری‌اش شمشیر را برای «کیم» از رو بسته و ضمن نام بردن از وی به‌عنوان مرد موشکی، پیونگ یانگ را به حمله‌های وحشتناک تهدید کرد، اما مدتی بعد ورق برگشت و پس از دو دیدار صورت گرفته میان رهبران دو کشور، ترامپ از کیم به عنوان دوست صمیمی خود یاد کرد. در سه سال گذشته از ریاست جمهوری «دونالد» وی سعی کرد به رغم آزمایش‌های موشکی متعدد پیونگ یانگ، این روابط گرم شخصی دوجانبه را با کیم حفظ کند، اما روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که می‌تواند پایانی بر همین روابط نیم بند باشد.

 تنها یک روز پس از آنکه «کیم جونگ اون» پس از حدود سه هفته غیبت، در انظار عمومی ظاهر شد؛ روز گذشته مرز کره شمالی با کره جنوبی دستخوش تنش شد و مرزبانان دو کشور به روی یکدیگر آتش گشودند. اگرچه در این آتش‌باری کسی کشته یا زخمی نشده اما از آنجا که این اتفاق نخستین تنش از این دست پس از روی کار آمدن ترامپ است، مهم به نظر می‌رسد و می‌تواند پایانی بر روابط گرم آمریکا و کره شمالی تلقی شود.

این تحول مؤید یک نکته دیگر نیز هست. پس از اخبار ضد و نقیض که در مورد وضعیت جسمانی رهبر کره شمالی مطرح و حتی برخی منابع از احتمال مرگ وی خبر دادند، حال پس از ظاهر شدن «اون» این اقدام را می‌توان ضرب شستی به طرف آمریکایی و همسایه جنوبی دانست. اکنون دو خط فکری در میان سیاستمداران پیونگ یانگ در مورد نوع رابطه با غرب و همسایه جنوبی وجود دارد. گروهی از سیاستمداران جوان‌تر به رهبری «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی، تا حدودی به غرب دلبستگی داشته و معتقد هستند باید برای نزدیکی و اتحاد دوباره دو کره تلاش کرد. در کنار این طیف، ژنرال‌ها و سیاستمداران مسن‌تر قرار دارند که همچنان رویکرد منفی خود نسبت به غرب را حفظ کرده و معتقدند باید مسیر گذشته در مقابله با آمریکا به‌طور جد ادامه یابد. به نظر می‌رسد در بحبوحه انتشار اخبار نامناسب از وضعیت سلامتی کیم، این دو طیف با هم رقابت بیشتری دارند، اما آتش‌باری اخیر نشان داد توازن قدرت در این کشور کوچک اما مهم و تأثیرگذار در منطقه راهبردی جنوب شرق آسیا همچنان به سمت ژنرال‌ها و سیاستمداران کار کشته می‌چربد. البته این اتفاق می‌تواند هشداری هم به کره جنوبی باشد که در شرایط بحران همسایه شمالی، حد و حدود خود را نگه داشته و پا را از گلیمش درازتر نکند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.