عضو هیات رییسه اتاق اصناف مشهد به زیان وارده به اقتصاد خرد شامل واحدهای صنفی در جریان بحران کرونا اشاره و بیان کرد: در این میان سه رسته صنفی نسبت به دیگر رسته‌ها آسیب بیشتری دیده‌اند اما همین رسته‌ها مورد بیشترین غفلت نیز واقع شده‌اند.

 زیان‌دیده‌ترین اصناف از کرونا مورد غفلت واقع شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله افشاری صالح اظهار کرد: نخستین رسته صنفی که آسیب جدی از موضوع کرونا دید، واحدهای صنفی پرکارگر مانند رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و برخی صنوف تولیدی بودند که از یک سو به دلیل سرمایه‌گذاری که روی کارگران کرده بودند نتوانستند نیروی انسانی خود را تعدیل کنند و از سوی دیگر با وجود نداشتن درآمد ناگزیر به پرداخت دستمزد کارگران بودند.

وی ادامه داد: دومین رسته صنفی متضرر از کرونا، صنوفی هستند که گذران زندگی آنان برپایه درآمدهای روزانه است و سرمایه نهفته‌ای ندارند که بتوانند در دوران کرونا به آنان کمک کند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد گفت: سومین رسته صنفی متضرر از کرونا، صنوفی هستند که برای فروش ویژه در ایام خاصی مانند عید تمهیداتی اندیشیده بودند و درآمد ایام پایانی سال و عید نوروز برای برخی از این واحدهای صنفی با درآمد چهار ماه  و برای برخی واحدهای دیگر با درآمد ۶ ماه برابری می‌کند.

افشاری صالح افزود: برای برخی از واحدهای سومین رسته صنفی متضرر از کرونا، ایام پایانی سال و عید نوروز، حکم دوران تبدیل سرمایه یا گردش سرمایه را دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه این سه رسته صنفی که بیشترین ضرر را از کرونا متحمل شدند مورد غفلت هم قرار گرفتند. برای گروه نخست از این سه رسته که واحدهای دارای کارگر زیاد بودند، کمکهایی از سوی مسوولان در نظر گرفته شده اما فقط در حد حرف بوده و اجرایی نشده است.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد گفت: گروه دوم از سه رسته صنفی مزبور که متکی به درآمدهای روزانه بودند، به طور کلی مغفول واقع شدند و هیچ کس آنها را به حساب نیاورد و به طور قطع در دوره پساکرونا عمده مشکلات مربوط به این گروه صنفی خواهد بود.

افشاری افزود: کمکهایی که از سوی دولت برای صنوف متضرر از کرونا در نظر گرفته شده است به هیچ وجه کافی نیست و اگر دولت بخواهد به واحدهای صنفی کمک کند دیگر نیازی به شمارش کارگران آن واحد برای اختصاص تسهیلات بانکها به آنها ندارد.

وی ادامه داد: هر واحد صنفی که از کرونا متضرر شده، به هر زحمتی حق و حقوق کارگر خود را پرداخت کرده است، اگر قرار بر گرفتن تسهیلات بانکی با بهره بالا باشد، آن واحد قادر به پرداخت این بهره نیست، از سوی دیگر تعدیل نیروی انسانی نیز برای واحد منطقی نبوده زیرا صاحب واحد ناچار به پرداخت حق سنوات در قبال بیرون کردن کارگر چندین ساله خود خواهد بود.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد گفت: اختصاص تسهیلات بانکی به واحد صنفی نه تنها از آن دستگیری نخواهد کرد بلکه بر مشکلات آن خواهد افزود، از سوی دیگر منابع بانکی در حدی نیست که بتوان به همه واحدهای صنفی متضرر از کرونا تسهیلات با بهره پایین داد.

افشاری افزود: ایران فقط تهران نیست و اگر بنای دولت کمک به بنگاه‌های اقتصادی است باید این کمک به صورت متوازن و نصیب همه بنگاه‌ها در سراسر کشور شود.

۱۰۶ اتحادیه با عضویت ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد استقرار دارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.