زاهدان- استان سیستان و بلوچستان که تا پیش‌ازاین در زمره استان‌هایی با تعداد اندک بیماری کرونا و در برخی از شهرها مانند بندر چابهار با وضعیت سفید همراه بود حال به دلیل عدم توجه به ترددها از این شرایط و با سرعت به سمت وضعیت قرمز و حتی به تعبیر دانشگاه علوم پزشکی به سمت شرایط بحرانی در حال پیش روی است.

سیستان و بلوچستان از شرایط سفید به قرمز تغییر وضعیت داد/آمار مبتلایان کرونا رو به افزایش است

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان کرونا در طی چند روز گذشته و پس از برداشته شدن محدودیت‌های تردد همه‌روزه در حال افزایش آمار در شهرهای مختلف است.

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ۱۶ اردیبهشت سال جاری فهرستی از شهرستان‌های کم‌خطر یا شرایط سفید را اعلام کرد.

در حالی ۱۵ شهرستان سیستان و بلوچستان در شرایطی ازنظر شیوع کرونا در وضعیت سفید یا کم‌خطر قرار گرفتند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از احتمال آغاز موج دوم این بیماری در این استان خبر داده‌ بودند. 

در این فهرست ‌نام ۱۵ شهرستان سیستان ‌و ‌بلوچستان شامل چابهار، ‌خاش، دلگان، ‌زابل، ‌زهک، سیب و سوران، ‌فنوج، قصرقند، کنارک،‌ مهرستان، میرجاوه،‌ نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند هم در وضعیت سفید دیده شد و بقیه شهرستان‌های این استان در وضعیت زرد قرار گرفتند اما از زمانی که محدودیت های تردد و قرنطینه ای برداشته شد حالا آمار مبتلایان نیز رو به افزایش برداشته است.

اعلام این وضعیت و تصور بسیاری از شهروندان از اینکه ویروس کرونا ضعیف شده است، شرایط سختی را به وجود آورد به طوری که اکنون برخی از همان شهرستان‌های سفید به وضعیت قرمز تغییر پیداکرده است.

بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در این رابطه است که اگر سری به چهار راه رسولی، چهار راه سعدی و یا میدان میوه و تره بار زاهدان بزنید ازدحام بیش از حد فروشندگان و خریداران بدون ماسک و فاصله اجتماعی خود دلایل وضعیت قرمز و افزایش تعداد مبتلایان را به خوبی نمایان می سازد.

هوای گرم تأثیری ندارد

اگرچه برخی خبرها و شنیده‌ها پیش‌ازاین حاکی از آن  بود که هوای گرم برای این ویروس کشنده است و آن را بی‌خطر می‌سازد اما باوجود گرمای زیاد به‌ویژه در زاهدان، خاش و چابهار اما آمارها گواه این مدعاست که این ویروس در گرما نیز فعال بوده و سرعت انتشار آن کاهش نیافته است.

بنا بر اظهارات معاون بهداشتی دانشگاه علوم ایرانشهر تنها در مدت ۲ روز ۲۱ مورد جدید فقط در ۲ شهر ایرانشهر و چابهار به شمار مبتلایان به کرونا افزوده‌شده است.

دکتر فرهاد دادگر بیان می‌کند:  افزایش جهشی آمار در ۲ شهر یادشده حاکی از چرخش فعال ویروس کرونا حتی در هوای گرم و قدرت انتشار فوق‌العاده سریع آن در تجمعات متراکم و اماکن پرازدحام و مناطق پرتردد است و دلیل آن رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و بهداشت فردی است.

آمار رو به افزایش است

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان می‌کند: الگوی ابتلا از سمت شهرستان‌های شمالی و مرکزی به مناطق جنوبی‌ استان کشیده شده و شهر زاهدان به‌عنوان یک کانون جمعیتی همچنان بیشترین موارد مثبت، بستری و فوت را دارد.
دکتر سید محمد هاشمی شهری با اشاره به افزایش بی‌سابقه موارد مثبت آزمایشگاهی کرونا در چند روز اخیر اظهار می‌کند: در برخی از روزهای گذشته متوسط به‌صورت روزانه تعداد ۲۰ تا ۴۰ نفر به آمار مبتلایان افزوده‌شده است.

وی بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی در طی دو هفته گذشته را عامل این افزایش آمار دانسته و ابراز می‌کند:  در حال حاضر در کلنی‌های مهم جمعیتی شهر زاهدان و در مناطقی موسوم به بازار مشترک، فلکه کوزه و برخی مناطق حاشیه شهر به‌صورت فعال و تصادفی اقدام به نمونه‌گیری از افراد می‌شود و افراد ناقل بدون علامت بیشتری شناسایی می‌شوند.

دکتر هاشمی شهری با اشاره به اینکه ما به دنبال بیماریابی هستیم تا سریع‌تر چرخه انتقال را قطع کنیم می‌افزاید: برخی از هم استانی‌های عزیز با صیانت نکردن از سلامت خود و همنوعانشان این استان را به نقطه قرمز و فوق بحران نزدیک می‌کنند که باید تدابیر لازم برای کنترل این رفتارها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.