همدان- با شیوع بیماری کرونا در کشور در مبادی بسیاری شهرها مردم و مسئولان از ورود خودروهای غیربومی به شهر همدان جلوگیری کرده و تمامی اصناف را خانه‌نشین کردند و حتی اجازه برپایی نمازهای یومیه در مساجد را ندادند و به دور پارک‌ها و نیمکت‌ها نوار هشدار کشیدند تا سلامتی مردم حفظ شود اما باوجوداینکه شرایط تغییری نکرده و هنوز ویروس کرونا در شهر جولان می‌دهد اما بی‌توجهی مردم و مسئولان حالا به‌گونه‌ای دیگر تعجب‌برانگیز شده تا آنجا که شهروندان همدانی می‌گویند: نه به آن شوری محدودیت‌ها در روزهای ابتدایی و نه به بی‌نمکی این روزها که هیچ حساسیتی برای رعایت فاصله اجتماعی نیست!

غلبه تب گردشگری بر تب کرونا در همدان/عادی‌سازی روابط به نفع مردم نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: ویروس کرونا از سه ماه پیش وارد کشور شد و از ابتدا نیز ترس و نگرانی‌های بسیار زیادی را برای مردم ایجاد کرد، سیر صعودی کرونا در همان هفته‌های اول سبب شد تا تصمیماتی برای جلوگیری از شیوع آن اتخاذ شود.

در همان هفته‌های اول رعایت نکات بهداشتی بسیار موردتوجه بود به‌گونه‌ای که در خیابان‌ها همه مردم از ماسک و دستکش یک‌بارمصرف استفاده می‌کردند و رفت‌وآمدهای خانواده‌ها باهدف قطع این زنجیره ویروس کاهش یافت.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین و در روزهای نخست اردیبهشت‌ماه بسیار مشهود بود که این امر سبب شد تا با رعایت این پروتکل‌ها، آمار ابتلا، مرگ‌ومیر و شیوع این ویروس در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور نزولی شود.

طی چند هفته اخیر و با کاهش شیوع کرونا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی رو به فراموشی و بی‌توجهی قرار گرفت تا جایی که امروز کمتر کسی در خیابان از ماسک و دستکش هنگام تردد استفاده می‌کند.

اما در شهرستان همدان این موضوع تا حدی مورد بی‌توجهی قرارگرفته که به‌ویژه در تفرجگاه‌های شهر ازجمله باباطاهر و یا گنج‌نامه به‌خوبی مشهود است.

شب که می‌شود در پارک‌ها جای سوزن انداختن نیست و نه‌تنها فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود بلکه همان ماسک‌ها هم برداشته‌شده و نگرانی از انتقال کرونا وجود ندارد!

سخت‌گیرتر باشیم

در این رابطه یکی از شهروندان همدانی بابیان اینکه مسئولان بهداشتی باید نسبت به برخی بی‌توجهی‌ها حساس‌تر بوده و محدودیت‌ها را هم چنان حفظ کرده و نسبت به رعایت آن تذکر دهند بیان می‌کند: به‌طور مثال بسیاری از خانواده‌ها در بوستان های تفریحی بر روی زمین فرش می‌کنند و پیک‌نیک می‌آیند لذا اگر محدودیت نشستن بر روی زمین در بوستان‌ها داشته باشیم و یا به آن‌ها تذکر بدهیم چه اشکالی دارد؟

فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در اماکن گردشگری استان همدان رعایت نمی‌شود و این موضوع برای سلامتی مردم استان نگران‌کننده است

محدثه تویسرکانی ابراز می‌کند: رفتار برخی از مسئولان بهداشتی که تا پیش‌ازاین حتی اجازه نمی‌دادند خانواده‌ای پایش را در بوستان بگذارد اما حالا می‌تواند روی زمین دراز بکشد قابل‌قبول نیست و لذا باید با حساسیت بیشتری نسبت به مهار این بیماری اقدام کرد.

وی با بیان اینکه تا دو ماه پیش مسافران را در ابتدای ورودی شهر تب سنجی می کردیم و لی در حال حاضر حتی جلوی بیماران را هم باز گذاشتیم باید یک روال منطقی در نظر بگیریم و حداقل کنترل های لازم را دردستور کار قرار دهیم.

گنج‌نامه و تله‌کابین دغدغه مردم و مسئولان

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با ابراز نگرانی از بازگشایی گنج‌نامه و تله‌کابین عنوان کرد: فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن گردشگری رعایت نمی‌شود و این موضوع برای سلامتی مردم استان نگران‌کننده است.

رشید حیدری مقدم در ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: افزایش مسافران به همدان به‌ویژه در تعطیلات عید فطر و بازدید گردشگران از گنج‌نامه و تله‌کابین موجی از نگرانی برای افزایش انتقال ویروس کرونا به وجود آورده که مردم باید آن را جدی بگیرند.

وی اضافه کرد: در روزهای آینده  نیز بی‌تردید با افزایش مسافران مواجه می‌شویم و باید راهکاری برای این مهم اندیشیده شود.

کرونا تمام نشده است

حیدری مقدم شاخص سرایت‌پذیری کرونا در همدان را ۹ دهم اعلام کرد و گفت: شانس همه‌گیری در استان شدت زیادی ندارد و باید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی بتوانیم این رقم را حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بابیان اینکه مردم گمان می‌کنند بحران کرونا تمام‌شده افزود: علاوه بر بی‌تفاوتی مردم در اماکن گردشگری، اداره‌ها، بانک‌ها و مراکز پرتجمع نیز طرح فاصله‌گذاری و پروتکل‌های اجتماعی کمرنگ شده که نیازمند رسیدگی است.

وی تأکید کرد: درصد پادتن موجود در بدن بهبودیافتگان استان کم است و همه‌گیری دوباره استان را زمین‌گیر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.