به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، پروژه تولید پوش سنگ مضجع منور حضرت رضا(ع) برای نخستین بار به دست بانوان هنرمند مشهدی در باغ اردوگاه خاتون آغاز شد.

افتتاح کارگاه تولید پوش سنگ مضجع مطهر حضرت رضا(ع) در باغ اردوگاه خاتون

به گزارش قدس آنلاین، در مراسمی با حضور محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی نژاد مشاور و معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، کارگاه تولید پوش سنگ مضجع شریف ثامن‌الحجج(ع) شامگاه گذشته، ۱۸ خردادماه آغاز به کار کرد.

فاطمه دژبرد مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در این مراسم با بیان اینکه ایده اصلی این طرح معنوی از سوی تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده است، ابراز کرد: برای اجرای این طرح شماری از بهترین متخصصان امور طراحی و دوخت با مرکز مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس همکاری می‌کنند و پس از طراحی ۱۰۰ طرح اولیه و تایید هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، یک طرح به تصویب نهایی رسید.

وی نام طرح را برگرفته از حدیث سلسلة‌الذهب «دعوت به حریم حرم ولایت الله» عنوان کرد و ادامه داد: در این کار فاخر، مجموعهای از آیات شریف قرآن کریم و به خصوص حدیث سلسلة‌الذهب به شکلی هنرمندانه جانمایی شده‌ تا از مسیر یک اثر هنری، مفاهیم ناب دینی و مذهبی تجلی پیدا کند.  

زهرا عنابستانی مدیر اجرایی پروژه با تشریح مختصات این کار ارزنده هنری گفت: این پوش به ابعاد مکعبی شکل مضجع مطهر، طول و عرض ۹۲ سانتی متر و ارتفاع ۱۹۲ سانتی متر در نظر گرفته شده که متشکل از یک پارچه زیرین اصلی و اجزاء سوزن‌دوزی شده ظریف است که بروی تنه اصلی کار نصب می‌شود.

وی افزود: سبک دوخت مورد استفاده در این پروژه، مرصعدوزی با تلفیقی از دوخت‌های سنتی و مدرن است که همه مواد به کار رفته از نوع درجه یک انتخاب شده‌اند و از دستگاه‌های مدرن چاپ برای حکاکی طرح اصلی روی پارچه مخملِ پوش استفاده شده است.

این کارشناس امور هنری همچنین به یکی از ویژگی‌های این کار اشاره و اظهار کرد: این کار به صورت تکهدوزی و با حدود چهار هزار و ۵۰۰ قطعه دیده شده که روی پارچه اصلی نصب میشود و پس از استفاده شدن، به راحتی قابلیت جداسازی و اهدا دارد.

عنابستانی اضافه کرد: ۲۴ تن از بانوان هنرمند فعال در رشته‌های سوزن‌دوزی، سرمهدوزی و هویه‌کاری برای اجرای این کار انتخاب شده‌اند که بخشی از کار را در این کارگاه سامان می‌دهند و عمده کار را در منزل به صورت تمام وقت ‌انجام می‌دهند تا در زمان مقرر این پوش آماده شود.

شایان ذکر است، این اثر دست‌دوز هنری برای تکمیل شدن در حالت عادی حدود شش ماه زمان نیاز دارد اما طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در دهه کرامت، همزمان با شب ولادت حضرت رضا(ع) رونمایی و بروی مضجع مطهر جانمایی شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.