۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 707743

یادداشت

پشت پرده سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل

سید احمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری اطلس

فرمانده ارتش پاکستان سه‌شنبه در سفری اعلام نشده و غیرمعمول راهی کابل شده و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. این اقدام دقیقاً یک روز پس از آن روی داد که ژنرال «قمر جاوید باجوه» در اسلام‌آباد میزبان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بود.

قدس آنلاین: فرمانده ارتش پاکستان سه‌شنبه در سفری اعلام نشده و غیرمعمول راهی کابل شده و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. این اقدام دقیقاً یک روز پس از آن روی داد که ژنرال «قمر جاوید باجوه» در اسلام‌آباد میزبان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بود. کارشناسان سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل را با توجه به شرایط جدید افغانستان و منطقه، مهم ارزیابی کرده‌اند. اما اهداف و پیام‌های این سفر چیست؟

بحث مذاکره با طالبان در روزهای اخیر وارد مراحل جدید و حساسی شده است. بخش‌هایی از توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان که تاکنون روی زمین مانده بود و عمدتاً با بحث آزادسازی زندانیان این گروه مرتبط بود عملاً اجرایی شده است. آزادی اسرا یکی از شروط اصلی طالبان بود که این گروه بر آن تأکید بسیاری داشت. شورای امنیت ملی افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد دولت این کشور تاکنون ۳ هزار زندانی طالبان را آزاد کرده است. این گامی بزرگ در جهت رفع یکی از موانع عمده در مسیر مذاکرات بین‌الافغانی مدنظر واشنگتن بود.

از سوی دیگر طالبانی که تاکنون تیم مذاکره کابل را به رسمیت نمی‌شناخت حال زمزمه آمادگی آن برای نشستن دور یک میز برای مذاکره با نمایندگان دولت غنی به گوش می‌رسد. این نشان‌دهنده ورود مذاکرات صلح آمریکایی – طالبانی به فاز جدید و یک تحول بسیار جدی در فضای سیاسی افغانستان است. در این میان به نظر می‌رسد ایالات متحده برای تداوم این روند روی اسلام‌آباد حساب ویژه‌ای باز کرده است. پاکستان متحد سنتی طالبان به حساب می‌آید و از گذشته بخش‌هایی از بدنه و پیکره این گروه به آن وابسته است. در این بین اسلام‌آباد هم که از تلاش هند به عنوان رقیب اصلی منطقه‌ایش در یافتن روزنه‌ای برای ارتباط با این گروه نگران است بدش نمی‌آید بیشتر وارد گود شده و نقش فعال‌تری در جغرافیای افغانستان در جهت منافعش ایفا کند. به این ترتیب و با در نظر گرفتن همه اتفاق‌هایی که در حال وقوع است، سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل کاملاً قابل درک است؛ اقدامی که در راستای مقدمه‌سازی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مدنظر آمریکا می‌گنجد. البته در این میان اسلام‌آباد به دنبال امتیازگیری از کابل نیز خواهد بود. درخواست تحویل اسلم فاروقی به پاکستان یکی از این درخواست‌هاست. «عبدالله اوروکزی» مشهور به اسلم فاروقی سرکرده شبکه خراسان داعش است که در زندان اداره امنیت ملی افغانستان به‌سر می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.