بندرعباس: امسال با بارش‌های خوبی که حادث شد سدهای استقلال میناب، سد شمیل و نیان و سد جگین جاسک از سدهای بزرگ هرمزگان سرریز شدند اما این موضوع به این معنی نیست که مشکل کم‌آبی استان هرمزگان برطرف شده است.

آبگیری سدها و خوش‌بینی مصرف آب در هرمزگان؛ آب را گل نکنیم

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: در طی سال‌های گذشته به دلیل کاهش شدید ذخایر آبی استان ناشی از کمبود نزولات جوی و تداوم بیش از ۱۹ سال خشک‌سالی موجب بحران کم‌آبی در ۲۶ شهر استان هرمزگان شد.

به برکت بارش‌های سال گذشته خوشبختانه ظرفیت آبگیری سد استقلال میناب با ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سد شمیل و نیان بندرعباس با ۱۰۰ میلیون مترمکعب و سد جگین جاسک با ۲۱۰ میلیون مترمکعب، تکمیل‌شده است اما بنا بر گفته مسئولان نباید این موضوع موجب شود که صرفه‌جویی را فراموش کرد و به‌ویژه در مصرف آب در حوزه کشاورزی باید به‌طورجدی وارد شد.

متأسفانه طی سال‌های گذشته از ۷۴ دشت موجود در هرمزگان تمامی آن‌ها دارای بیلان منفی هستند و ۳۸ دشت ممنوعه بوده و باقی دشت‌ها نیز شور شدند.

در حال حاضر نیاز آبی استان هرمزگان ۴ هزار و ۴۵۰ لیتر بر ثانیه است، درحالی‌که ظرفیت موجود ۳ هزار و ۴۵۰ لیتر است و ۹۹۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

خوش‌بینی در خصوص آب

در همین راستا معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای هرمزگان بابیان اینکه علاوه بر تأثیر ویروس کرونا، خوش‌بینی مردم نسبت به پر شدن سدها و افزایش ذخایر آب زیرزمینی موجب افزایش مصرف آب‌شده است اظهار می‌کند: متأسفانه مصرف آب در هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته  و لذا برای گذر از وضعیت کنونی و جلوگیری از تنش آبی نیازمند همراهی مردم در زمینه صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب هستیم تا برای مصارف ضروری دچار کمبود نشویم.

سعید صادقی می‌گوید: شرایط امسال به دلیل شیوع کرونا و هم‌زمان افزایش دما در مقایسه با سال گذشته مصرف آب را در خردادماه افزایش داده است لذا این موضوع ضرورت همکاری مشترکان برای پرهیز از تنش آبی را می‌طلبد.

سفره‌های خالی از آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز با اشاره به اینکه سدهای استان در وضعیت خوبی قرار دارد بیان می‌کند: شاید وضعیت سدها خوب بوده و مملو از ذخیره آبی باشد اما واقعیت این است که خشک‌سالی‌های مداوم سفره‌های زیرزمینی را خالی گذاشته است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته از ۷۴ دشت موجود در هرمزگان تمامی آن‌ها دارای بیلان منفی هستند و ۳۸ دشت ممنوعه بوده و باقی دشت‌ها نیز شور شدند

هوشنگ ملایی بابیان اینکه  هم‌اکنون میزان ذخیره آب قابل‌استفاده سدهای هرمزگان بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب است اما با خشک‌سالی متوالی سال‌های گذشته و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، همچنان استان در شرایط کم‌آبی به سر می‌برد و دشت‌ها با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستند.

صرفه‌جویی را باید جدی گرفت

وی با اشاره به این موضوع که ۸۵ درصد آب در استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود بیان می‌کند: در این حوزه باید ورود جدی داشت تا با استفاده از تکنولوژی و هم‌چنین مدیریت مصرف نسبت به کاهش مصرف اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان وابستگی بخش بزرگی از جمعیت هرمزگان به کشاورزی و مصرف بیش از ۸۵ درصد از منابع آب استان در این بخش و همچنین مطلوب نبودن قیمت آب، این شرایط را ایجاد می‌کند که بعد از تأمین و توزیع آب در بخش کشاورزی که هزینه‌های زیادی را در پی دارد، مدیریت مصرف نیز جدی‌تر گرفته شود.

وی تأکید می‌کند: با توجه به کم‌بارشی و خشک‌سالی‌های متوالی در استان می‌طلبد که از ذخیره آب سدها به‌درستی مدیریت شود و آن را بیهوده هدر ندهیم.

ملایی یادآور می شود: ضروری است تا با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به محصولات کم آب‌بر و کشت‌های گلخانه‌ای روی بیاورند تا بتوانیم با ایجاد یک تعادل منطقی در تأمین، توزیع و مصرف این مایه حیات‌بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور محافظت کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.