همدان- هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا شاهد توجه و دقت بسیاری از شهروندان برای حفظ بهداشت و احترام به پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه بودیم اما به‌محض برداشته شدن محدودیت‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال و عادی جلوه دادن شرایط اوضاع به‌روزهای قبل از سال و حتی به شکل خطرناک‌تری بازگشته است.

کرونا حکم به تعطیلی دادسراهای همدان داد؛ بازگشت محدودیت‌ها به مشاغل

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه هرروز بر تعداد مبتلایان و آمار جان‌باختگان در همدان افزوده می‌شود و برنامه‌های تلویزیونی حجم بیشتری از تذکرات خود را برای در خانه ماندن مردم اختصاص می‌دهند اما مشاهدات خبرنگار ما حاکی است که هم چنان پارک‌های همدان مملو از شهروندان و خانواده‌هایی است که ظاهراً باکی از کرونا نداشته و باوجود تهدید این بیماری عده‌ای هنوز اصرار دارند تا مراسم شادمانی را در باغ‌های خصوصی برگزار کنند!

باوجوداینکه بسیاری از مردم انتظار دارند تا مسئولان کاری برای ریشه‌کنی این بیماری انجام دهند اما از آن‌طرف مسئولان هم‌صدایشان بابت بی‌توجهی برخی افراد به رعایت فاصله اجتماعی و احترام به پروتکل‌های بهداشتی درآمده است.

مردم رعایت نمی‌کنند

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری همدان روز شنبه در جلسه اعضای ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا با گلایه از بی‌مبالاتی برخی افراد اظهار کرد: مرکز شماره‌گذاری خودرو پلیس راهنمایی و رانندگی همدان از وضعیت خوبی برخوردار نیست بلکه باید ثبت‌نام‌ها به‌صورت الکترونیکی شود در غیر این صورت این اماکن به کانون آلودگی تبدیل می‌شود.

محمدعلی محمدی افزود: برخی افراد به‌صورت خانوادگی و تعدادی هم از سایر استان‌ها در این مرکز حضور می‌یابند بنابراین نباید اجازه دهیم این مرکز به کانونی برای آلودگی به ویروس کرونا تبدیل شود.

وی درباره برگزاری مراسم‌ها نیز گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته مراسم‌های عروسی در تالارها برگزار نمی‌شود بلکه باغ‌های خصوصی محلی برای برگزاری این مراسم‌ها شده است.

ابتلای کارکنان قضایی به کرونا

باوجوداینکه بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی هم‌زمان با شیوع کرونا از سال گذشته تمهیدات خاصی را برای ارائه خدمات به‌صورت الکترونیکی در دستور کار قراردادند اما با عین حال خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که بسیاری از کارکنان این دستگاه‌های اجرایی از ابتلا به این بیماری مصون نمانده‌اند.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان در همین رابطه خبر داد: براثر شیوع ویروس کرونا و ابتلای ۳۰ تن از کارکنان مجموعه به این ویروس لذا دادسرای همدان از روز شنبه ۲۱ تیرماه به مدت یک هفته تعطیل شد.

حسن خان جانی اظهار کرد: البته تعطیلی دادسرا منحصر به دادسرای عمومی و انقلاب همدان است و سایر مراجع قضایی در سطح استان فعال خواهند بود.

وی یادآوری کرد: باوجوداینکه تمهیداتی برای رسیدگی غیرحضوری به پرونده‌های قضایی پیش‌بینی‌شده بود اما بیشتر شهروندان به‌صورت حضوری شکایت خود را دنبال می‌کنند.

خان جانی اضافه کرد: هرچند ممنوعیت‌هایی برای ورود افراد به دادسرا پیش‌بینی‌شده است و مراجعه‌کنندگان ملزم به زدن ماسک هستند اما به علت ازدحام مراجعه‌کنندگان ۳۰ تن از کارکنان هشت شعبه دادسرای همدان به کرونا مبتلا شدند.

اعلام تعطیلی برخی مشاغل

شیوع کرونا و اعلام وضعیت قرمز در شهرهای همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند و منطقه نارنجی بهار موجب شد تا استاندار همدان  برخی مشاغل و فعالیت‌ها را  روز شنبه ۲۱ تیرماه به مدت یک هفته تعطیل اعلام کند.

سید سعید شاهرخی با اشاره به اینکه شرایط فعلی استان ازنظر تعداد مبتلایان به کرونا مطلوب نیست اظهار داشت: دلیل این وضعیت بی‌توجهی برخی از صنوف و شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی پس از بازگشایی‌های صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: محدودیت‌هایی برای فعالیت دانشگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است و این مجموعه‌ها به همراه زبان‌سراها در این هفته مجاز به فعالیت نیستند.

وی اظهار داشت: آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه فرهنگی، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، سالن زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه به‌عنوان عامل شیوع این ویروس تا روز شنبه هفته آینده باید فعالیت خود را تعطیل کنند.

استاندار ادامه داد: همچنین فعالیتی در مساجد، مصلاها و آیین نماز جمعه در این شهرستان‌ها نخواهیم داشت و برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات فرهنگی، مذهبی، همایش‌ها ممنوع است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد عوامل بروز این بیماری تجمع‌های مختلف ازجمله مراسم عروسی، عزا و سمینارهای است که جمعیت زیادی در آن شرکت می‌کنند لذا برپایی جلسات و هم‌چنین مراسم عروسی و عزا به‌طور کامل تعطیل است.

استاندار همدان گفت: باشگاه‌های ورزشی به‌ویژه در رشته‌هایی که ارتباط نزدیک‌بین ورزشکاران وجود دارد مانند کشتی، کاراته و جودو تعطیل هستند و کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها به‌طورکلی در این هفته اجازه فعالیت ندارند.

شاهرخی بابیان اینکه باغ‌وحش و شهربازی‌ها نیز تعطیل هستند افزود: محدودیتی نیز در بلوار ارم شهر همدان ایجادشده است و شهروندان مجاز به نشستن در داخل فضای سبز و مکان‌های پیش‌بینی‌شده در این بلوار نیستند و فقط اجازه پیاده‌روی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.