حجت الاسلام سیدی نسب گفت: اگر کسی در روز زیارتی مخصوص به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شود ثوابی افزون بر ثواب ۶۰ سال عبادت برای او منظور می شود.

ثواب زیارت امام رضا در روز زیارتی خاص ایشان بیشتر از ۶۰ سال عبادت است/ در روز زیارتی امام(ع) خود را مقید کنیم از راه دور و نزدیک حداقل یک سلام بدهیم

حجت الاسلام سید محمد سیدی نسب کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با قدس آنلاین با اشاره به روز زیارتی خاص امام رضا(ع) گفت: در بین شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام روز بیست و سوم ذی القعده به روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) شناخته شده و از قدیم شیعیان در این روز به زیارت ایشان مشرف می‌شدند؛ برای هر کدام از ائمه روز زیارتی خاص نقل شده و مثلا برای امام حسین(ع) تا هفتاد روز زیارتی مخصوص ذکر شده است اما برای امام رضا(ع) دو روز یعنی بیست و سوم و بیست و پنجم ماه ذی‌القعده نقل شده است و فرموده‌اند از راه دور و نزدیک دل های خود را متوجه حضرت کنید و ایشان را زیارت کنید.

حجت الاسلام سیدی نسب در ارتباط با فضیلت و برتری زیارت در روز خاص زیارتی توضیح داد: در رابطه با روز بیست و سوم ذی القعده همان فضیلت‌هایی که برای زیارت روزهای عادی ذکر شده مانند ثواب هفتاد حج عمره مقبول، در این روز هم همین فضیلت است اما برای روز بیست و پنجم  که روز دحو الارض هم است، یکی از علمای بزرگ شیعه نقل می‌کند روزه گرفتن در این روز ثواب ۶۰ سال عبادت را دارد، اما با این وجود ثواب زیارت حضرت رضا(ع) از این روزه‌داری بیشتر است یعنی اگر کسی روز بیست و پنجم به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شود ثوابی افزون بر ثواب ۶۰ سال عبادت برای او منظور می‌شود.

 کارشناس امور دینی در ادامه با بیان توصیه هایی از علما در مورد زیارت امام رضا(ع) نقل شده تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله قزوینی که استاد مقام معظم رهبری هم بودند می‌فرماید در چنین ایامی در عالم مکاشفه وارد حرم حضرت رضا(ع) شدم و آنجا پیغمبر اکرم(ص) را دیدم که در صحن انقلاب ایستاده‌اند و مردم هم در صف حضور دارند تا نوبتی دست آقا را ببوسند، من هم به پیش رفتم و دست آقا را بوسیدم و کنار رفتم؛ تعدادی از خدام پرسیدند آیا حاجتی هم از ایشان خواستی، گفتم خیر. من رفتم حاجات خودم را مرور کردم تا ایشان را دوباره ببینم. وقتی ایشان را دیدم فرمودند چه می‌خواهید، عرض کردم حاجاتی داشتم اما فراموش کردم. پیغمبر اکرم(ص) به زبان فارسی صریح فرمود: شما نوکری و ارادت خودتان را به ما ابراز کنید تا ما آقایی عالم را به شما عنایت کنیم.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله قزوینی در جایی دیگر می فرماید زمانی در مشهد از نظر مالی در تنگنا و تحت فشار بودم تصمیم گرفتم لباس روحانیت را کنار بگذارم و عریضه نویس شوم؛ نیمه شب یکی از علمای بزرگ مشهد به در خانه ما آمد پاکت پولی داد و گفت به کار خودت ادامه بده و نمی‌خواهد عریضه نویس شوی. می‌فرماید که حضرت رضا(ع) از حاجت دل این بنده خدا مطلع بودند. بنابراین در روز زیارتی امام رضا(ع) ما باید خودمان را مقید کنیم که از راه دور و نزدیک حداقل یک سلام بدهیم.

حجت الاسلام سیدی نسب در پایان با اشاره به اینکه در روز زیارتی خاص آداب و اعمال همان آداب و اعمال زیارت همیشگی مانند وضو داشتن، با خشوع قلب و خواندن ادعیه مختلف است گفت: اما ممکن است ما روزهای عادی به زیارت مختصر بپردازیم، ولی شایسته است در روز زیارتی خاص وقت بیشتری بگذاریم و وزیارتی طولانی تر داشته باشیم؛ مثلا خودمان را مقید کنیم به خواندن زیارت جامعه کبیره که یکی از مهمترین اسناد زیارتی شیعه است و فرموده‌اند هرگاه به زیارت ائمه مشرف می‌شوید ایشان را با خواندن زیارت جامعه کبیره زیارت کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.