امروز مردی از تبار نیکان چهره در نقاب خاک می‌کشد که تنها بیست‌وپنج سال را هم‌کلام با زمینیان بوده است. او که در کودکی رسالت عظیم امامت را عهده‌دار شد و در جوانی راهگشای مردم بود.

جلوه‌ای از سخنان حکمت آمیز امام جواد(ع) در آثار به نشر

به گزارش قدس آنلاین، بی‌درنگ، دشوارترین پرسش ها را پاسخ می‌گفت و خبر از اتصال خویش به دریای علم الهی می‌داد. امام محمد بن علی، جوادالائمه(ع)، تنها پسر امام رضا(ع) و امام نهم شیعیان، در ماه رجب سال ۱۹۵ هجری پا به عرصه جهان گذاشتند و در آخرین روز از ماه ذی‌القعده سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند. در عظمت ایشان سخن بسیار و قلم ناتوان است تا آنجا که در زمان ولادت، پدر بزرگوارشان حضرت رضا(ع) ایشان را مولودی خواندند که هیچ مولود دیگری برای شیعه بابرکت تر از ایشان نبوده است. به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام محمدتقی(ع) کتاب‌هایی را که در باب مقام و منزلت پسر امام علی بن موسی‌الرضا(ع) نگاشته شده و توسط به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشرشده است را معرفی می‌کنیم. باشد که با مطالعه این آثار، خوشه چین حکمت‌های ناب از خرمن علوم جوادالائمه(ع) باشیم.

 

 همراه با سخنان حکمت‌آمیز امام جواد(ع)

جان و روح آدمی با سخنان حکمت‌آمیز طراوت می‌یابد، مثل باغی که وقتی آبیاری می‌شود، نشاط می‌گیرد و سرسبز می‌شود. انسان نیز با حکمت تازه می‌شود و نهال وجودش شکوفه می‌دهد. سخنان امامان معصوم(ع) و پیشوایان الهی میراث گران‌قدری است که در سایه تلاش اهل حدیث و روایت ثبت و ضبط شده و به دست ما رسیده است. این گنجینه‌ها را باید شناخت و آن‌ها را استخراج کرد و به بهره‌وری رساند. نشر این احادیث به‌صورت شایسته و ترجمه و تبیین مفاهیم بلند آن ما را به عظمت مقام امام معصوم آشنا می‌کند و کویر جان را از زلال این چشمه نور سیراب می‌کند. کتاب «حکمت‌های تقوی»، ترجمه چهل سخن حکمت‌آمیز برگرفته از احادیث حضرت جوادالائمه(ع) همراه با توضیحی مختصر است که بهره‌وری از آن‌ها را افزون‌تر می‌کند. امام محمدتقی(ع) در دوران جوانی به شهادت رسیدند ولی سخنان ناب ایشان از همان کودکی هم نشان از شخصیت بارز آن بزرگوار است. کتاب «حکمت‌های تقوی» دوازدهمین جلد از سلسله کتاب‌های «راه زندگی» است که به قلم جواد محدثی، نویسنده خوش‌قلم و پرکار مذهبی به رشته تحریر درآمده و نویسنده در این اثر به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد(ع) پرداخته است. تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی با ترجمه‌ای روان، همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لابه‌لای مطالب از ویژگی‌های این کتاب است.

 

ترجمانی از چهل حدیث درباره امام جواد(ع)

کتاب «سیره تقوی» نوشته جواد محدثی است که نگاهی گذرا به سیره و سبک زندگی امام جوادالائمه(ع) دارد. در این اثر چهل حدیث در مورد امام نهم از زبان و روایات ائمه اطهار(ع) بیان شده است. بررسی موضوعات اعتقادی، اخلاقی و... و ترجمه روان و توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان‌های تاریخی، از ویژگی‌های این کتاب است. این کتاب به شیوه سنت چهل حدیث نویسی تهیه‌شده است؛ اما تفاوت آن با مجموعه‌های معمول در انتخاب‌گری اثر است. در این کتاب، روایات هدفمند انتخاب‌شده و همگی به یک موضوع واحد، یعنی سیره و سبک زندگی آن حضرت برای الگو گرفتن می‌پردازند. اغلب روایات بازنویسی و در صورت نیاز خلاصه شده اند و دارای یک توضیح تکمیلی پیرامون روایت است. تکلم در گهواره، لقب‌های برجسته، تعیین امام بعدی، نعمت‌شناس شاکر، نقش نگین انگشتر، توسل و دفع زلزله، خبرهای پنهانی، حفظ میراث بنی‌هاشم، شوق دیدار خدا و گاهی از بوستان احمدی از جمله سرفصل‌های این کتاب است. کتاب «چهارده اختر تابناک» پیرامون زندگی چهارده معصوم(ع) توسط احمد احمدی بیرجندی نگارش یافته که جلد یازدهم این مجموعه به زندگانی امام جواد(ع) اختصاص دارد. این اثر در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار در قطع نیم جیبی چاپ شده است. اثری که نویسنده سعی کرده با نثری روان، استفاده از منابع معتبر، استنادات تاریخی صحیح، تحلیل‌های عالمانه و نیز به‌کارگیری چاشنی شعر در میان مطالب به بررسی مهم‌ترین وقایع زندگی امام جوادالائمه‌(ع) بپردازد.

باران سخاوت

کتاب «باران سخاوت» جلد یازدهم از مجموعه کتاب «چهل حدیث» نیز مجموعه کتاب‌های شعر است که توسط دکتر حسین ابراهیمی و علی‌اصغر دلیلی صالح سروده و با قطع جیبی در سال ۱۳۸۹ توسط به نشر به چاپ چهارم رسیده است. این اثر از دیگر آثار به ‌نشر با موضوع سیره زندگی امام جواد(ع) است که در این مجموعه، احادیث برگزیده ایشان گردآوری‌شده است.

 

 قصه‌هایی از زندگی امام جواد(ع) برای کودکان

کتاب «با علی یا علی- امام جواد(ع)» ازجمله کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان به‌ نشر در ارتباط با تبیین سبک زندگی امام نهم است که توسط فریبا کلهر نوشته شده است. این اثر دربردارنده حکایات و داستان‌های واقعی از زبان یاران امام محمدتقی(ع) است. این کتاب شامل داستان‌هایی کوتاه از زندگی امام جواد(ع) است که حکمت، دانش و بزرگی ایشان در سراسر این داستان‌ها موج می‌زند. کتاب «سوغاتی» از مجموعه کتاب «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین(ع)» نوشته مسلم ناصری با تصویرگری استاد محمدحسین صلواتیان نیز به بیان داستان‌هایی از زندگانی امام جواد (ع) می‌پردازد. این اثر با بهره‌گیری از تصاویر مرتبط با داستان‌ ها و قصه‌ها برای گروه سنی «ب» تدوین‌شده و داستان‌های جذابی را به زبان کودکانه بازگو می‌کند. چرا فرار نکردی، سوغاتی، همان کیسه سکه، تشنه در بیابان و... از مهم‌ترین قصه‌های این کتاب هستند. به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) ناشری نامی آشنا در کشور است که به تولید و انتشار کتاب در حوزه ادبیات دینی فعالیت می‌کند و تاکنون آثار بسیاری را در این حوزه روانه بازار کتاب کرده است. جویندگان دریای معارف اسلامی و اهل‌بیت(ع) می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های به نشر در مشهد و سراسر کشور و یا سایت به نشر با آثار منتشرشده این انتشارات آشنا شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.