کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد، بازوان پرتوان خانه‌های خدا در مسیر حرکت به سوی مسجد تراز اسلامی هستند. طرح رویداد ملی «فهما» فرصتی را فراهم کرد تا این کانون‌ها داشته‌های خود را به میدان بیاورند و الگویی برای سایران باشند.

وقف فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

مریم احمدی شیروان/

 کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد، بازوان پرتوان خانه‌های خدا در مسیر حرکت به سوی مسجد تراز اسلامی هستند. طرح رویداد ملی «فهما» فرصتی را فراهم کرد تا این کانون‌ها داشته‌های خود را به میدان بیاورند و الگویی برای سایران باشند.

یکی از برگزیدگان این طرح کانون شهید حسن عبداللهی از شهرستان رفسنجان استان کرمان بود که در رشته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام‌های اثرگذار بسیاری انجام داده است. با مدیر این کانون، مهدی عبداللهی درباره فعالیت‌ها و اقدام‌هایی که در این سال‌ها انجام داده‌اند، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

گنجینه شهدای دفاع مقدس رفسنجان دستاورد کانون شهید عبداللهی

عبداللهی، مدیر کانون فرهنگی- هنری شهید حسن عبداللهی با بیان اینکه این کانون از سال ۱۳۹۰ مشغول به فعالیت حرفه‌ای است، می‌گوید: پیش از تأسیس کانون و از حدود سال ۱۳۷۶، به تبعیت از گروه روایت فتح گروهی به نام هنگام حضور داشتیم که با محوریت تاریخ‌نگاری شهدای شهرستان رفسنجان به جمع‌آوری اسناد، مدارک و تصویربرداری حرفه‌ای از خانواده‌های شهدا اقدام می‌کرد.

او اضافه می‌کند: سال ۱۳۹۰ به همت پدر شهید عبداللهی، مسجدی کوچک که جزو قدیمی‌ترین مساجد شهرستان رفسنجان با بیش از ۴۰ سال قدمت بود و تقریباً به حالت متروکه درآمده بود، به این کانون اختصاص داده شد و همزمان با بازسازی آن خانواده شهید مکانی را برای کار فرهنگی وقف کردند.

این فعال فرهنگی یادآور می‌شود: پس از تخصیص مسجد حضرت خدیجه کبری(س) در محله قطب‌آباد رفسنجان، بلافاصله کانون تأسیس شد و تمام گروه ۱۴ نفره هنگام حضور که در این سال‌ها واقعاً مخلصانه کار کرده و درصدد جمع‌آوری آثار حرفه‌ای تاریخ‌نگاری شهدای رفسنجان بودند، زیر پوشش کانون درآمدند و کار جدی‌تر دنبال شد.

این مدیر کانون به فعالیت‌های کانون نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: این کانون در بخش فعالیت‌های قرآنی، مسابقات کتاب‌خوانی، نمایشگاه کتاب، قصه‌گویی، سرود، نمایش، عکاسی، شعر و ادبیات، مداحی، تواشیح، تعزیه، تئاتر، نقاشی و... فعال است اما بیشترین و مهم‌ترین کار آن تصویربرداری و جمع‌آوری آثار شهدا بود که با تلاش بسیار توانستیم گنجینه دفاع مقدس شهرستان رفسنجان را که یکی از عظیم‌ترین گنجینه‌هاست، شناسایی و جمع‌آوری کنیم. همزمان با تأسیس کانون نخستین موقوفه شهدای کشور را راه‌اندازی کردیم که وقف برای تهیه آثار فرهنگی و هنری است. ضمن اینکه کار کانون برای درآمدزایی نیست بلکه درصدد جمع‌آوری آثار هستیم تا مردم از آن‌ها استفاده کنند.

۱۲۰ مستند از زندگی شهیدان رفسنجان با کمترین امکانات

او به ماجرای خاکسپاری شهید حسن عبداللهی نیز اشاره کرده و می‌گوید: این شهید جزو گردان ۴۱۰ غواص بود و پس از ۹ سال مفقودیت در سال ۱۳۷۴ پیکر مطهر او همراه با پلاک تفحص و به خاک سپرده شد. ۲۹ سال پس از بازگشت ۱۷۵ شهید غواصی که در کشور تشییع شدند، خانواده شهید به دلیل ظن و گمانی که داشتند خواستار آزمایش DNA شدند. بر اساس نتایج آزمایش‌ها مشخص شد که این شهید جزو ۱۷۵ شهید دست بسته غواص بود و تعیین هویت شد و در نهایت در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

او یادآور می‌شود: وجود ۱۷۵ شهید غواص سبب شد برای پیگیری فعالیت‌های کانون در شبکه‌های مجازی کانالی به نام ۱۷۵ راه‌اندازی کنیم. از تیر سال ۱۳۹۶ در این کانال و هر هفته یک بار از آثار شهیدانی که در طول سال‌های متمادی جمع‌آوری کرده‌ایم، مستندی از زندگی یک شهید را آماده کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

عبداللهی تأکید می‌کند: تیم ما موفق شد با کمترین امکانات، بودجه و بدون هیچ حمایت مادی و معنوی، در زمان حدود یک سال و نیم، ۱۲۰ مستند از زندگی شهیدان رفسنجان و هر کدام به مدت ۴۰ دقیقه تهیه و در اختیار علاقه‌مندان بگذارد. مستندهایی که مورد استقبال بسیار زیاد مردم و مسئولان رویداد فهما نیز قرار گرفت.

او به دیگر اقدام‌های برجسته کانون نیز اشاره کرده و می‌گوید: این کانون در بخش‌های دیگری نیز با قدرت فعالیت می‌کند. یکی از این اقدام‌ها راه‌اندازی تنها کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت با نام کتابخانه شاهد رفسنجان است. این کانون اکنون ۲۰ هزار جلد کتاب در حوزه ایثار و شهادت دارد و آن‌ها را با رایزنی از منابع مختلف از جمله ناشران دوران دفاع مقدس، بنیاد شهید و ایثارگران کشور، فرهنگ و ارشاد و تمام کنگره‌های کشور به صورت اهدایی دریافت کرده و البته برخی نیز خریداری شده است.

کانونی با بیش از ۱۰ هزار عضو

عبداللهی به طرح دکتر کتاب نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: از اقدام‌های مهم کانون در سال ۱۳۹۷، طرح دکتر کتاب بود. طرحی کاملاً معنوی، فرهنگی و اقتصادی که بر اساس آن از کتاب به عنوان داروی روح و جسم استفاده می‌شود. از آنجایی که بیش از ۸۰ درصد کتاب‌های موجود در کشور برای درمان روح و جسم مؤثر هستند بر این باور هستیم که باید فرهنگ و علم مطالعه را افزایش دهیم و در این صورت مطمئناً بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

برگزیده رویداد ملی فهما با تأکید بر اینکه کار مستندسازی هزینه‌های بسیاری دارد، بیان می‌کند: بزرگ‌ترین پشتوانه مالی این کانون پدر شهید بود که در سال ۱۳۹۱ از دنیا رفت و پس از ایشان هم خانواده شهید و البته کمک‌های مردمی تا حدودی این هزینه‌ها را جبران کرد. حدود ۲۳ سال است برای شهدا و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت می‌کنیم اما هیچ حمایتی از هیچ نهادی صورت نگرفته است. ایمان، توکل به خدا و همت اعضای گروه، مهم‌ترین رکنی بود که توانست در این سال‌ها به کمک کانون بیاید.

او به رویداد فهما نیز اشاره کرده و تصریح می‌کند: با وجود مشکلات بسیار و حتی سنگ اندازی‌های بسیار در این راه، فهما توانست استعدادها را کشف کرده و به کانون‌ها هویت دهد.

عبداللهی در پایان به اعضای کانون نیز اشاره کرده و می‌گوید: این کانون ۲۰۰ عضو ثابت دارد. اما اگر بخواهیم اعضای کلی را در تمامی بخش‌ها و در فضای مجازی و حقیقی به شمار بیاوریم بیش از ۱۰هزار عضو کانونی داریم که از محتوای تولید شده به خصوص در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.