معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: معرفی شهرهای کاشمر و گناباد به عنوان شهرهای تبعیدی کشور پذیرفتنی نیست و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

اعلام دو شهر زیارتی  وتاریخی خراسان رضوی به عنوان مکان تبعید پذیرفتنی نیست/۲۷درصد زائران از خارج استان هستند

محمد صادق براتی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: اعلام شهر کاشمر به عنوان یکی از شهرهای تبعیدی کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این شهر دارای دو امامزاده و  دومین شهر زیارتی خراسان رضوی و از جمله شهرهای برجسته زیارتی کشور است که به دلیل داشتن زیرساخت های لازم سالانه پذیرای جمعیت زیادی از زائران از نقاط مختلف کشور و حتی زائرانی از کشورهای خارجی می باشد ، بنابراین معرفی این شهر به عنوان یکی از گزینه های مقصد تبعید افراد به هیچ وجه  پذیرفتنی نیست و از سوی معاونت زیارت و همچنین معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: همچنین شهر گناباد به عنوان یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی از قدمت تاریخی و فرهنگی بالاو بی نظیری برخوردار است و اعلام آن به عنوان یک شهر تبعیدی جای تعجب و پرسش را دارد.

براتی همچنین تصریح کرد: ورود زائران به مشهد و استان خراسان رضوی در چهارماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور میانگین به  ترتیب ۳۹ و ۴۴درصد کاهش داشته است. به طوری که درچهار ماهه ابتدایی  سال گذشته ۱۲۲۹۰۸۰۸زائر به مشهد  سفر کردند که این آمار امسال به ۷۵۱۴۷۰۲نفر رسیده است و همچنین سال گذشته در مدت مشابه ۱۷۹۰۶۲۷۷زائر به خراسان رضوی وارد شدند که در سال جاری این آمار به ۹۹۶۷۴۴۲نفر رسیده است.

وی افزود: حدود ۷۳درصد زائران ورودی به مشهد در ۴ماهه ابتدایی سال جاری ، از شهرهای خراسان رضوی و  تنها ۲۷درصد خارج استانی بودند. وضعیت اقتصاد زیارت و گردشگری استان از حالت بد خارج شده و در حالت  بسیار وخیم قرار گرفته است که امیدواریم با برطرف شدن هرچه سریعتر ویروس کرونا که رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارد دوباره شاهد حضور میلیونی زائران داخلی و خارجی در مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی  باشیم.

براتی ادامه داد:شیوع کرونا که باعث  عدم حضور زائران و مسافران در خراسان رضوی شده است ،  تقریبا ۱۷۸۴میلیارد تومان خسارت به تاسیسات گردشگری استان در طول ۴ماهه ابتدایی سال جاری وارد کرده است که اگرچه تعدادی از این تاسیسات برای دریافت تسهیلات کرونایی در سامانه معرفی شده ثبت نام و حتی برخی از آنها موفق به دریافت این تسهیلات شده اند اما متاسفانه خسارتی که در این زمینه تاسیسات گردشگری خراسان رضوی متحمل شده اند بسیار سنگین است و این تسهیلات تاثیرگذاری چندانی  در جبران این خسارت ها ندارند.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی که شهر مشهد در حالت قرمز از لحاظ ویروس کرونا قرار دارد توصیه ما به زائران این است که تاحدممکن از سفر به مشهد پرهیز کنند زیرا سلامتی جامعه بر هر موضوع دیگری اولویت دارد تا وضعیت شهر مشهد و خراسان رضوی از حالت فعلی خارج شود.

براتی در مورد عدم رعایت ۴۰درصد ظرفیت خالی در هواپیماهای مسافربری که به استان پرواز می کنند، نیز گفت: این موضوع مختص به خراسان رضوی نیست و در برخی نقاط دیگر کشور نیز رخ می دهد که در جلسه هفته گذشته ستاد ملی کرونا، رئیس جمهور به آن اشاره و از رئیس سازمان هواپیمایی کشور که به تازگی منصوب شده است خواستند به این موضوع رسیدگی داشته باشد تا دستورالعمل ها در این زمینه نیز به طور جدی  رعایت شود.

وی ادامه داد: با پیگیری و تلاش های انجام شده ، در هواپیماهایی که مبدا سفر آنها از فرودگاه های استان است دستورالعمل های بهداشتی به طور کامل رعایت می شود و بر این موضوع نیز نظارت های مستمر صورت می گیرد.

گفتنی است هفته قبل رسانه ها از نامه وزیر کشور به رئیس قوه قضاییه برای معرفی ۳۶ شهر ایران به عنوان تبعیدگاه خبر دادند که شهرهای کاشمر و گناباد نیز در این لیست قرار داشتند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.