دولت موظف می شود به هر ایرانی دارای کد ملی به جز ساکنین خارج کشور معادل 30 لیتر بنزین به قیمت سال 1397 برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت ملی یا بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

متن طرح مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار که مقرر بود به صورت یک فوریتی اعلام وصول شود، در جلسه علنی روز چهارشنبه (22 مرداد) در پایان جلسه و به صورت عادی اعلام وصول شد.

متن طرح مجلس برای سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار به شرح زیر است:

تذکر: اعلام وصول این طرح در اجرای ماده (4) قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب 1389.3.25 پس از اخذ نظر معاونت قوانین و در صورت عدم مغایرت آن با مواد آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر خواهد بود.

بسمه تعالی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضا 36 نفر از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

یکی از مشکلات اساسی که در حال حاضر در سطح کشور مشاهده می‌شود بحث مصرف بنزین است که حدود (90) میلیون لیتر در روز می‌باشد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در سال 1408 این عدد به (250) میلیون لیتر در روز خواهد رسید که باید روزانه بیش از (150) میلیون لیتر بنزین وارد نمود و در حال حاضر نیز اختصاص سهمیه‌بندی بنزین به خودرو برخلاف عدالت می‌باشد زیرا حداقل لیتری (40) هزار ریال یارانه پرداخت می‌شود که این برخلاف عدالت است در این طرح سعی شده است هم موضوع صرفه‌جویی و هم پرداخت یارانه براساس عدالت و هم سهم استفاده هر ایرانی از بنزین در نظر گرفته شود و طرح آثار تورمی مخصوص  در دهک‌های پایین نداشته باشد و حتی ضریب جینی این دهک‌ها را بهبود بخشد. بنابراین طرح حاضر برای این موضوع به صورت یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود:

موضوع طرح

سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار

ماده واحده

دولت مؤظف است به هر ایرانی دارای کد ملی به جز ساکنین خارج کشور معادل 30 لیتر بنزین به قیمت سال 1397 برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت ملی یا بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

تبصره 1

قیمت بنزین خارج از این سهمیه بر مبنای نود درصد (90%) قیمت فوب خلیج فارس (با نرخ تسعیر سامانه نیما) محاسبه خواهد شد.

تبصره 2

در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد می‌توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب (atm) به افراد دیگر واگذار نمایند و در غیر این صورت  در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسط ماهانه بنزین آزاد - قیمت پایه بنزین) در کارت‌های بانکی واریز و قابل برداشت خواهد شد.

تبصره 3

دولت مؤظف است برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی مانند، تاکسی‌ها (اعم سنتی و اینترنتی)، و انتها و آمبلوانس‌ در سه ماه اول سال سهمیه مکلفی متناسب به پیمایش آنها اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.