معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم حرم مطهر رضوی را تشریح کرد.

برنامه‌های حرم مطهر امام رضا(ع) در دهه اول محرم تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، با تاکید بر اینکه در دهه اول محرم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حرم امام رضا(ع) با رعایت دقیق و جامع پروتکل های بهداشتی و با شعار «ما ملت امام حسینیم» و «بایدتمام زندگی ام مثل حسین شود» برگزار خواهد شد، عنوان کرد: امسال بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در صحن ها و فضای غیر مسقف حرم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و... برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این ایام کلیه خدمه حرم مطهر رضوی در راستای تعظیم شعائر حسینی و صیانت از حفظ سلامتی زائران بسیج شده اند تا مراسم ها با شکوه و با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار شود و امیدواریم همه زائران عزیز ما را در این امر مهم یاری رسانند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به ویژه برنامههای متعدد فرهنگی و تبلیغی تدارک دیده شده برای دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی، گفت: روزانه چهار نوبت مراسم عزاداری در حرم تدارک دیده شده تا از تراکم جمعیت زائران برای رعایت پروتکل های بهداشتی جلوگیری شود که در هر جلسه برنامه سخنرانی و بیان معارف حسینی با حضور سخنرانان برجسته کشوری و مداحان در صحن ها برگزار می شود.

گنابادی نژاد اعلام کرد: نوبت ابتدایی مراسم عزاداری دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی از نماز صبح در صحن مسجد گوهرشاد، صحن جامع رضوی و صحن جمهوری تدارک دیده شده که با قرائت زیارت امین الله، زیارت عاشورا، روضه خوانی و سخنرانی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: نوبت دوم مراسم عزادای سید الشهدا در دهه اول حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰:۳۰ در مسجد گوهرشاد با قرائت زیارت ناحیه مقدسه و عاشورا آغاز شده و تا نماز ظهر و عصر ادامه دارد که صوت و تصویر این مراسم در دیگر صحن های پخش می شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: از همه زائرانی که می خواهد در مراسمات عزاداری حرم شرکت کنند خواهشمندیم به نکات بهداشتی توجه داشته و در صورت امکان از مراسم های نوبت صبح و ظهر که تراکم جمعیت کمتر است بهرمند شوند.

 

برنامه های قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء

وی با اشاره به اینکه نوبت سوم مراسم عزادای دهه اول محرم در حرم رضوی از ساعت ۱۸ با قرائت زیارت عاشور آغاز می شود و تا نماز مغرب ادامه دارد، گفت: در این مراسم افزون بر بیان احکام شرعی عزاداری، سخنرانان مطرح کشوری به ایراد سخنرانی و مداحان به روضه خوانی و سینه زنی می پردازند.

به گفته گنابادی نژاد بخش چهارم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حرم امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی برگزار می شود که در این مراسم برنامه های متعددی چون قرائت مجلسی قرآن کریم، اکران کلیپ معرفتی، شعرخوانی، سخنرانی، روضه خوانی، سینه زنی و معرفی کتاب تدارک دیده شده است.

 

اجرای مراسم ویژه هیئات مذهبی

وی خطاب به هیئت های مذهبی اعلام کرد: امسال با توجه به اینکه برخی از هیئت های مذهبی فضای مناسبی برای برگزاری هیئت با رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند ویژه برنامه ای را هرشب از نماز مغرب و عشاء در صحن امام حسن مجتبی(ع) تدارک دیده ایم که در این مراسم نیز سخنرانان و مداحان مشهور مشهدی به سخنرانی و مدیحه سرایی می پردازند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در دهه اول محرم در صحن های کوثر و غدیر از ساعت ۱۸:۳۰  برای زائران افغانستانی و عرب زبان مراسم عزاداری تدارک دیده شده است.

گنابادی نژاد عنوان کرد: امسال ویژه دانش آموزان نیز مراسم عزاداری ساعت ۱۷ در صحن گوهرشاد تدارک دیده شده است که با حضور خطبای کشوری و مداحان نوجوان برگزار می شود.

وی ادامه داد: آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، آیت الله حسین گرایلی، آیت الله سیدحسن عاملی، آیت الله سید احمد حسینی خراسانی و حجج اسلام والمسلمین حسین حائری، سید جعفر طباطبائی، عباس فرازی نیا، حسین حلوائیان، اسماعیل مقری، محمد رضایی تهرانی، محمد جواد نظافت، مهدی شریعتی تبار، مرتضی دهشت، شهاب مرادی، راشد یزدی و حیدری کاشانی از جمله سخنرانان حرم رضوی در دهه اول محرم هستند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: قبل و بعد از هر سخنرانی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی(ع) و یاران باوفایشان خواهند پرداخت.

وی تاکید کرد: در دهه ابتدایی محرم افزون بر برنامه صحنها، تولیداتی ویژه فضای مجازی شامل گزیده سخنرانی با محوریت شعار و رجزخوانی اصحاب امام حسین(ع)، استوری موشن، نماهنگ ویژه با صدای آقای صابر خراسانی، معرفی کتاب، کلیپ های کوتاه روضه خوانی و سینه زنی، اجرای فراخوان های هر خانه یک حسینیه، ارسال عکس و تصاویر از مراسم عزاداری، پوشش برنامه از طریق درگاه اینترنتی رضوی تی وی را برنامه ریزی کرده ایم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.