ارائه طرح تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها و گام برداشتن در مسیر آن، می‌تواند بسیاری از نیازهای اقتصادی و ارزی کشورمان را تأمین کند، از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن برنامه و راهبردهای این‌گونه می‌تواند آمریکا و دیگر اعضای بلوک تحریم‌کنندگان را در دستیابی به هدف منزوی‌سازی کشورمان با شکست مواجه کند.

تشکیل بلوک در برابر تحریم کنندگان

قدس آنلاین:  مجلس یازدهم در ابتدای آغاز به کار خود و در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش اثرات تحریم‌ها در حالی طرح تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها را ارائه داد که قرار بود در جلسه علنی دیروز مجلس، توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد، اما این طرح در جلسه دیروز مطرح نشد. بیش از ۱۲۰ تن از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده‌اند، در جلسه علنی ۲۵ خرداد نیز جمع‌آوری امضا برای تشکیل این کمیسیون ویژه از سوی تعدادی از نمایندگان انجام شده است.

اما روح‌الله متفکر آزاد، طراح طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحریمی‌ها دیروز در تذکری درباره تسریع در بررسی و اجرای چنین طرح‌هایی گفت: اگر بگوییم تحریم هستیم و نمی‌توانیم نفت بفروشیم، با بازار دلار و ارز کشور بازی کرده‌ایم؛ اما می‌توانیم در بلندمدت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: دولت نباید منتظر باشد که تحریم‌های آمریکا به کجا خواهد رسید. باید از ظرفیت باشگاه تحریمی‌ها و کشورهای همسایه به نحو احسن استفاده شود.

تشکیل کارگروهی مرتبط در کمیسیون امنیت ملی

در حالی این طرح برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورهای دارای وضعیت مشابه ایران و تحت تحریم ارائه شده است که کمیسیون امنیت ملی در همین راستا، کارگروه ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل داده است.

ارائه چنین طرحی و گام برداشتن در مسیر آن، می‌تواند بسیاری از نیازهای اقتصادی و ارزی کشورمان را تأمین کند، از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن برنامه و راهبردهای این‌گونه می‌تواند آمریکا و دیگر اعضای بلوک تحریم‌کنندگان را در دستیابی به هدف منزوی‌سازی کشورمان با شکست مواجه کند.

بررسی وضعیت کشورهای تحت تحریم آمریکا نشان می‌دهد دست‌کم ۴۳ کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد تحریم‌های این کشور قرار دارند؛ در چنین شرایطی به نظر می‌رسد گسترش مراودات تحریم‌شوندگان و واکنش فعال در برابر اقدام‌های آمریکا به‌نوعی آن‌ها را از شدت آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌ها مصون نگه دارد. با اینکه طرح تشکیل کمیسیون باشگاه تحریمی‌ها در جلسه دیروز مورد رسیدگی نمایندگان قرار نگرفت، اما در راستای توجه مجلس به چنین مسائلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس دیروز تأکید کرد: این مسائل در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد و ایران باید بتواند با تشکیل یک جبهه جهانی، آمریکا را از اقدامات خود مأیوس کند.

در سال‌های اخیر بر روابط تجاری با غرب تأکید شد

در همین زمینه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است در شرایط کنونی تأمین ارز، گسترش تجارت و ارتباطات کشورمان با دیگر کشورهایی که تحت تحریم‌اند بسیار ضروری و حیاتی است و در همین راستا اگر اقدام‌هایی همچون تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی، با مساعدت و برنامه‌ریزی همه طرف‌ها اتفاق بیفتد، اقدامی سازنده است.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: گرچه مشوق‌های لازم و اینکه کشورها چگونه امکانات مورد نیاز را در اختیار همدیگر قرار خواهند داد محل سؤال و ابهام است، اما از اساس هر حرکتی در این مسیر، اثرگذار است و می‌تواند به حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

وی همچنین درباره نقش وزارت خارجه در این زمینه گفت: احساس ما این است که در سال‌های اخیر هیچ زمانی اقدام‌ها و حرکت وزارت خارجه در مسیر توجه به شرق، کشورهای مشترک‌المنافع و تحریمی نبوده و متأسفانه نتوانسته از ظرفیت همکاری با این کشورها بهره ببرد. حتی این موضوع می‌تواند بزرگ‌ترین نقد مجلس به دولت باشد که چرا در این سال‌ها تنها بر روابط تجاری با غرب برنامه‌ریزی‌شده است. البته در ماه‌های اخیر اقدام‌هایی توسط وزارت خارجه انجام‌شده و ما نیز پیگیری‌های خود را خواهیم داشت تا به نتایج خوبی دست‌یابیم.

با تصویب طرح، ریل‌گذاری برای وزارتخانه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد

از سوی دیگر، طراح طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحریمی‌ها، هدف از ارائه طرح را خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌های دولت‌های غربی دانست و گفت: به لحاظ اقتصاد سیاسی برخی افراد این تصور را دارند که کشورمان نمی‌تواند هیچ اقدامی در برابر تحریم‌ها انجام دهد و نهایت کاری که می‌توان انجام داد این است که تحریم‌ها را در برخی زمینه‌ها دور بزنیم. ما درصددیم با ارائه این طرح بگوییم این‌گونه نیست، بلکه می‌توان از تحریم‌ها به‌عنوان فرصت استفاده کرد و در فعال‌سازی ظرفیت‌های کشور اثرگذار بود.

روح‌الله متفکر آزاد در پاسخ به قدس ادامه داد: با توجه به کشورهایی که همانند ایران تحت تحریم قرارگرفته‌اند، باید برنامه‌ریزی‌هایی را در همین زمینه ترتیب داد و به آن عمل کرد. این طرح نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی مجلس است و تشکیل کمیسیون ویژه تحریمی‌ها و به نتیجه رسیدن اهداف آن، نیازمند این است که کشور و تمامی ارکان حاکمیت در این حوزه متمرکز شوند. خروجی طرح در عرصه بین‌المللی منجر به بی‌اثر شدن تحریم‌ها و ناامیدی دشمن از اعمال تحریم‌های جدید و اقدام‌های قبلی می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار کرد: در ذیل طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحریمی‌ها قرار است به نحوه جذب همکاری و گسترش ارتباطات با دیگر کشورهای تحریمی و چگونگی رفع مسائل خرد و کلانی که با آن مواجهیم، بپردازیم.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: در واقع مجلس با تصویب و اجرای این طرح، ریل‌گذاری لازم را برای وزارت خارجه، اقتصاد، صمت و سایر وزارتخانه‌هایی که در دولت متصدی این امر هستند، فراهم می‌کند. فضای مجلس به‌گونه‌ای است که به فکر رفع اثرات تحریمی و فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی است و امیدواریم در همین راستا طرح به نتیجه برسد و اقدام‌های مناسبی صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.