۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 719425

یادداشت/

چرخش به لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی

احمد دستمالچیان/ سفیر اسبق ایران در لبنان

پس از برگزاری نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در لبنان، محور عمده تحلیل‌ها در منطقه به سمت و سوی محورهای آن، به خصوص دیدار اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله سوق پیدا کرده است.

قدس آنلاین: پس از برگزاری نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در لبنان، محور عمده تحلیل‌ها در منطقه به سمت و سوی محورهای آن، به خصوص دیدار اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله سوق پیدا کرده است. در این میان، برخی از احتمال انتقال دفتر حماس از دوحه قطر به بیروت خبر دادند. در حالی که این جنبش اکنون در لبنان دفتر فعالی هم دارد، اما مشخصاً بر کمیت و کیفیت فعالیت این نمایندگی جنبش حماس در بیروت افزوده خواهد شد و لبنان مرکز رفت و آمدهای اعضای آن می‌شود.

مدتی بود که مثلت شوم غربی-عربی-عبری توطئه‌ای برای شعله‌ور کردن جنگ و درگیری داخلی در کشورهای همجوار با رژیم صهیونیستی طراحی کرده بود که اوج آن، بازپروری گروه‌های تروریستی با عنوان داعش و دیگر گروه‌های تکفیری و به تبع آن، نابودی تأسیسات زیربنایی این کشورها قرار داشت. محوریت پروژه تجزیه منطقه هم این بود که اسرائیل در حاشیه امن بماند و نگاه‌ها از جانب مقاومت، معطوف به درگیری‌های داخلی شود. امروز این پروژه خطرناک تجزیه منطقه شکست خورده و لازم است که بار دیگر، گروه‌های محور مقاومت، جمع شوند، راهبرد واحدی را برای هماهنگی بهتر علیه رژیم صهیونیستی تدوین کنند، یک ارزیابی و بازبینی از تحولات اخیر منطقه انجام و نسبت به هماهنگی و انسجام در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی هم‌اندیشی مجددی صورت گیرد که این امر تا حد زیادی در نشست بیروت محقق شد. دلیل اینکه این نشست در لبنان برگزار شد، بیشتر به‌خاطر همبستگی با حزب‌الله به عنوان محور اصلی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است. در یک سال گذشته دشمنان این جنبش اعم از رژیم صهیونیستی، ایالات متحده و عربستان سعودی سعی داشتند حزب‌الله را در لبنان زیر فشار قرار دهند. علاوه بر تحریم مالی، جنگ روانی گسترده‌ای را هم شروع کردند و به دنبال ایجاد فاصله بین مردم و حزب‌الله بودند. در راستای اعلام همبستگی و وفاداری به آرمان مقاومت، نشست اول دبیران کل گروه‌های فلسطینی در لبنان برگزار شد که معنایی هم در آن مستتر باشد. الحمدلله ملاقات خوبی هم بین اسماعیل هنیه و سایر گروه‌های فلسطینی با سیدحسن نصرالله برگزار شد و جلسه طولانی و پرباری هم بود که اثرات آن در هماهنگی‌های بعدی در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی نمایان می‌شود.

همگرایی؛ راهبرد جدید مقاومت یا خراب کردن بازی دشمن؟

اقدام‌های جدید در جبهه مقاومت علیه دشمن اشغالگر، از یک سو هم پایه‌ریزی یک بازی جدید در منطقه و از سوی دیگر، هم خراب کردن بازی شوم محور عبری عربی است. از آنجا که این بازی خناسانه تأثیرات زیادی بر بعضی از عملکردهای مقاومت گذاشته بود، لازم شد این تحولات مورد ارزیابی دقیق و عمیق قرار گیرد و یک دیدگاه جدید و واحدی برای گروه‌های مقاومت ایجاد شود. مورد بعدی آن است که با این اقدام، محور مقاومت یک گام دیگر در صحنه سیاسی و نظامی در منطقه و به خصوص محیط امنیتی رژیم صهیونیستی به جلو پیشروی کرده است.

از مدت‌ها قبل، هماهنگی‌های مختلفی بین حماس و جهاد با حزب‌الله وجود داشته است. حماس مدت مدیدی است که در لبنان دفتر دارد و این دفتر هم مشخصاً برای ارتباط با حزب‌الله است. اما اخیراً به خاطر رفع وقفه‌ای که به دلیل تحولات سوریه ایجاد شده و حماس از سوریه رفته بود و همچنین برخی مواضع سلبی اعضای این جنبش، ناخواسته تشتتی بر پیکره محور مقاومت وارد شده بود که متعاقب آن، لازم بود همان وحدتی که قبل از تحولات سوریه وجود داشت، مجدد احیا شود و امروز این کار صورت گرفته است. در لبنان، امکانات زیادی برای فعالیت گروه‌های فلسطینی به‌خصوص حماس وجود دارد. امید می‌رود که حماس تفاهم بیشتری از پیش از خود نشان دهد و وحدت رویه در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.