مدیر میراث فرهنگی توس گفت: تا جایی که اعتباراتمان این اجازه را می داده است از تمام ظرفیت های این منطقه استفاده نموده و دراین راه سعی کرده ایم که یکسری عوامل مختل کننده از جمله تردد کامیون های سنگین از توس که متاسفانه برای گردشگری اخلال ایجاد کرده بود را حذف نماییم.

از تمام ظرفیت های منطقه توس استفاده کرده ایم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: احسان زهره‌وندی مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف بنای توس گفت: در محدوده ۳۶۰ هکتاری و تاریخی حد فاصل کشف رود تا آرامگاه فردوسی علی رغم اینکه اجازه هیچ ساخت و سازی ندارد متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز زیادی انجام شده که هیچ گاه کنترل نشده است. هر چند سعی ما بر این بوده که حتی المکان از این گونه ساخت و ساز ها جلوگیری کنیم. یکی از این موارد اجرای طرح راهبردی توس بوده که در حال تکمیل است. در صورتیکه آن طرح راهبردی ابلاغ و اجرایی بشود عملا مشکلات ما بابت ساخت و سازها غیر مجاز تا حد زیادی حل خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که میدانید توس از سال ۹۱ جزو محدوده شهری و تحت نظر منطقه ی ۱۲ شهرداری قرار گرفته است و هرگونه ساخت و ساز، صدور پروانه، صدور پایانکار و غیره در این منطقه بر عهده شهرداری است و رسیدگی به این گونه ساخت و سازهای غیر مجاز بر عهده پلیس ساختمان شهرداری است.

زهره‌وندی در رابطه با برنامه های که این پایگاه در خصوص فضاسازی منطقه توس دارد توضیح داد: خوشبختانه با همکاری شهرداری منطقه پروژه های خوبی انجام شده است از جمله ایجاد هفت و نیم هکتار فضاسازی که درمسیر دسترسی به ارگ تاریخی توس در حال انجام است. همچنین تسهیل یک کیلومتر از جاده جهت  دسترسی و رفاه حال گردشگران در حال انجام است که تصور می کنم تا یکی دوماه دیگر به بهره برداری برسد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در خصوص مرمت و بازسازی برج و باروی توس گفت: بخش هایی از این برج مرمت و بازسازی شده است و برای فاز بعدی که مربوط به دروازه رودبار و کشف رود قرار دارد هم در حال عقد قرار داد هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه سال قبل کارهای مرمتی خوبی در اطراف حریم توس انجام شد که از آن جمله می توان به  بنای تاریخی پاژ، عمارت چهار برج، هارونیه و...اشاره کنم. هر چند در حوزه اعتبارات برای انجام پروژه هامان با مشکلاتی مواجه هستیم ولی با تامین اعتبارات می توانیم پروژه ها از جمله پروژه هامون را گسترش دهیم.

احسان زهره وندی درباره برنامه های آینده پایگاه فرهنگی توس گفت: همانطور که گفتم اگر اعتبارات به موقع تامین بشود ادامه مرمت برخی از همین پروژه ها همچنین ادامه بازسازی برج و بارو و دروازه رودبار و مرمت خود بنای ارگ تاریخی توس را دردستور کار و جزو برنامه هایمان داریم.

وی در توضیح ظرفیت های منطقه گردشگری توس بیان کرد: تا جایی که اعتباراتمان اجازه داده است از تمام ظرفیت های این منطقه استفاده کرده ایم و دراین راه سعی کرده ایم که یکسری عوامل مختل کننده را از جمله تردد کامیون های سنگین از توس که متاسفانه برای گردشگری اخلال ایجاد کرده بود را حذف نماییم. سعی کرده ایم  آلودگی زیست محیطی معادن را از این محیط حذف کنیم هر چندمطلع هستیم که پنهانی مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم یا مقامات قضایی یا صنعت و معدن تدابیری در این خصوص بیندیشند.

وی افزود: نا گفته نماند که در توس سه ساختمان صنایع دستی ایجاد کرده ایم که هم بخش فروش و هم بخش آموزش را در آنها داریم. متاسفانه یکی از آن بخش هایی که کرونا توانست لطمات زیادی بر آن داشته باشد بخش گردشگری بود. با این همه توس و بخصوص آرامگاه فردوسی همچنان یکی از  پربازدید کننده ترین ها در کشور است.از آن جایی که توس با مشهد فاصله چندانی ندارد نیاز به یک سری زیر ساخت هایی دارد که باید تمام دستگاه ها دراین زمینه کمک کنند یعنی اتوبوس های خوبی در این جاده بگذارند و اگر هم مترو از سرای فردوسی عبور کند که مطمئنا بر قضیه گردشگری تاثیر دوچندان خواهد داشت.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.