سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای یک روزنامه کویتی در مورد مذاکرات پنهانی نمایندگان ایران و آمریکا در عمان، با تاکید بر اینکه نه مذاکره ای در کار بوده و نه خواهد بود، گفت: اینگونه شایعه سازی ها شاید به درد ترامپ بخورد ولی به درد روابط ایران و آمریکا نمی‌خورد.

خطیب زاده: نه مذاکره‌ای در کار بوده و نه خواهد بود/ ترامپ فهم درستی از روابط ایران و آمریکا ندارد

قدس آنلاین: سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره ادعای روزنامه الجریده مبنی بر انامم مذاکرات پنهانی میان ایران و آمریکا در کشور عمان، همسایه‌ای که همواره نقش میانجی و واسط را میان تهران و واشنگتن در موافقع خاص ایفا کردهبا بیان اینکه معلوم نیست آقای ترامپ به دنبال توافق نصف روزه با ایران است یا روش دیگری، اظهار داشت: ایشان باید ذهنشان را جمع کنند چون به نظر می‌رسد آقای ترامپ فهم و درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط ایران و آمریکا ندارد و گویی مشاوران ایشان هم قرار نیست که این موضوع را بفهمند.

وی با بیان اینکه نه مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها در کار بوده و نه خواهد بود، اضافه کرد: این شایعات و حرف‌ها به نظر مصرف داخلی برای آنها دارد و شاید به درد ترامپ بخورد ولی قطعا به درد روابط ایران و آمریکا نمی‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مذاکره مشخص و ثابت است و راه و روش آن نیز روشن است، خاطرنشان کرد:  ما اعلام کرده‌ایم که آمریکایی ها باید اشتباه بزرگی را که مرتکب شده‌اند پذیرفته و خسارات ناشی از آنرا جبران کنندو به قوانین و حقوق بین الملل احترام بگذارند و روند ضد انسانی و بشری که علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند را کنار بگذارند، شاید بعد از این مراحل بتوانند در گوشه‌ای از اتاق برجام جایی را برای خود پیدا کنند. جواب ما هزار بار دیگر هم همین است.

پاسخ نخست وزیر کویت "طرح صلح هرمز است"

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره درخواست نخست وزیر کویت از تهران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه و بکارگیری سیاست کاهش تنش در خلیج فارس هم با یادآوری اینکه ایران در سالهای اخیر به کرات ابتکارها و طرح های مختلفی را بدین منظور ارائه داده است که مهمترین و آخرین  آن «طرح صلح هرمز» بوده، گفت: آقای روحانی این طرح را با سران کشورهای منطقه به اشتراک گذاشتند و ما از اینکه هرچه زودتر گفت‌وگوهای فراگیر را در منطقه خلیج فارس  برای ثبات و صلح این منطقه داشته باشیم استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصول و مبانی چنین گفت‌وگوهایی ارائه شده، افزود: تنها می‌ماند اراده سیاسی طرف‌های مقابل که امیدواریم دولت کویت دیگر کشورهایی که تمایل به آغاز این گفت‌وگوها را ندارند همراه با طرح خود کند.

سفر فواد حسین در چارچوب مراودات معمول بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره برخی گمانه‌های رسانه‌ای در مورد ارتباط سفر وزیر خارجه عراق به تهران با تهدید آمریکا به تعطیلی کردن سفارتش در بغداد و عملبات نظامی علیه گروه‌های مقاومت هم با تاکید بر اینکه سفر فواد حسین در چارچوب مراودات عادی و معمول بین دو کشور صورت گرفت، اظهار داشت: ارتباط و رفت و امد مقامات ایران و عراق همواره و مستمر وجود داشته است اگرچه سرایط کرونایی سبب محدو شدن این مراودات در ماه های اخیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک قرار است هیات فنی عراق به ایران سفر کند تا در مورد موضوع اروند رود و لایروبی آن و همچنین پروژه راه آهن بین مقامات دو کشور رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی صورت بگیرد.

حملات به اماکن دیپلماتیک در عراق با تحریک خارجی است

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه متاسفانه ما در چند ماه گذشته شاهد حمله به اماکن دیپلماتیک‌مان بوده‌ایم  گفت اطلاع دقیق داریم که این حملات و تعرضات با تحریک عوامل خارجی صورت گرفته است.

وی  تصریح کرد: ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک را به هر شکلی محکوم می‌کند.

وی با یادآوری اینکه  اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نیز چند ماه گذشته و با دخالت و تحریک برخی دول خارجی مورد تعرض قرار گرفته است، به ترور  بزدلانه سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی ها در خاک عراق اشاره کرد و گفت: از دولت عراق  همواره درخواست کردیم مساعی جمیله خود را به کار بگیرد که از این تعرضات جلوگیری و اقدام فعال صورت دهد.

اهانت به جایگاه مرجعیت را تحمل نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارچه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درمورد مقاله یکی از نشریات کشور در مورد مواضع آیت الله سیستانی از مراجع عالی شیعه و واکنش‌ها و انتقادهایی که به مقاله این روزنامه وارد شده، این موضوع را اتفاقی تلخ خواند و تاکید کرد: این موضع هیچ ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت همواره در ایران و عراق حافظ صلح و امنیت بوده است.

خطیب‌زاده اظهار داشت: آیت الله سیستانی نقش بی بدیلی در عراق دارد و ایشان دارای جایگاه رفیعی بین شیعیان در سراسر جهان از جمله ایران و عراق است. جمهوری اسلامی ایران احترام ویژه‌ای برای ایشان قائل است و طبیعی است که تحمل نمی‌کنیم به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.

اختلاف باکو و ایروان با جنگ و درگیری حل نخواهد شد

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در واکنش به درگیری نظامی آذربایجان و ارمنستان، دو همسایه شمالی در نزدیکی مرزهای ایران نیز با توصیه به مقامات این دو کشور مبنی بر اینکه اختلاف آنها در موضوع مورد مناقشه به هیچ وجه با رویکرد نظامی و جنگ حل نمی‌شود، گفت: سیاست و خواست جمهوری اسلامی ایران توقف آنی و این تخاصم و آتش بس فوری است.

درگیری پشت مرزهایمان را تحمل نمی‌کنیم

وی حل ریشه‌ای و پایدار این مناقشه را نیازمند همراهی تمامی طرف‌ها و کنش‌گران این اختلاف عنوان کرد و اظهار داشت: ایران به جد و از نزدیک پیگیر تحولات است از اینرو از طرفین خواسته‌ایم جزئیات بیشتری را ارائه دهند زیرا  نمی‌توانیم ادامه درگیری‌های نظامی در مرزهایمان را تحمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه منطقه توان تحمل یک مناقشه و دیگریری دیگر را ندارد، خاطرنشان کرد: ما هر دو کشور را به گفت‌وگو فرا می‌خوانیم و تهران نیز آماده است تا کمک کند این مسئله از طریق قوانین و مقررات بین‌المللی و اصل انصاف خاتمه پیدا کند.

تشکیل دولت موضوع داخلی لبنانی‌هاست

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره استعفای مصطفی ادیب نخست وزیر مکلف لبنان و شکست دوباره در ایجاد کابینه در این کشور نیز با تاکید بر اینکه این موضوع داخلی لبنان و مربوط به مردم این کشور است، گفت: هر کنش‌گر و کشوری بتواند به این روند داخلی کمک کند خوب است، ولی دست آخر مردم لبنان هستند که باید این مشکل را در فضای داخلی کشور خودشان حل و فصل کنند.

مشکل لبنان تروریسم و دخالت آمریکا و برخی کشورهای منطقه است

و در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات بین ایران و فرانسه با موضوع تحولات لبنان هم با تایید این تماس‌ها و مذاکرات گفت:   صحبت هایی شده از جمله گفت‌وگویی که آقای روحانی و ماکرون داشتند، ولی بر این موضوع تاکید می‌کنیم که ما از هیچ دولت خارجی درخواست نمی‌کنیم که در امور داخلی لبنان به صورت مستقیم دخالت کند چرا که معتقدیم هیچ دخالتی به حل و فصل این موضوع کمک نمی‌کند بلکه مناقشه را بزرگتر می‌کند. ما بین کمک و دخالت مرز قائل هستیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما آماده کمک هستیم و با گروه‌های مختلف لبنانی هم در تماس بوده‌ایم، گفت: مشکل لبنان، موضوع تروریست، تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و دخالت برخی از کشورهای منطقه‌ای با دستورکارهای مشخص در امور داخلی این کشور است

حقوق مردم افغانستان با مذاکرات پشت پرده نمی‌تواند از بین برود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات صلح افغانستان در قطر و موضع تهران نسبت به این گفتگوها نیز با بیان اینکه مسئله افغانستان، موضوع دائمی امنیت ملی ما و موضوع دائمی همسایگی است، اظهار داشت: بر خلاف کشورهایی که سالها به بهانه های واهی به افغانستان حمله رده، آنرا اشغال و مردم بی گناه را بمبماران کردند و کشتند و امروز  برای فرار آبرومند به صورت مخفیانه و مشکوک جلساتی را برگزار می‌کنند، موضع ما همواره آشکار بوده و از همه مسیرهایی که به گفت‌وگوهای درون افغانی کمک کند، حمایت می‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه حقوق اقلیت‌ها و بانوان و قومیت‌های مختلف در افغانستان در قانون اساسی این کشور  با هیچ معامله پشت پرده‌ای نمی‌تواند از بین برود، افزود: ما با دولت و مقامات افغانستان در این موضوع در ارتباط هستیم.

دعوتی که ظریف رد کرد

خطیب‌زاده از ارسال دعوتنامه برای ظریف به منظور شرکت در این مذاکرات در دوحه خبر داد و گفت: اما چون میزبان دولت افغانستان و قطر نبود گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این سطح شرکت نکنیم. اما بیانیه منتشر و مواضع خود را اعلام کردیم. آنچه توسط نماینده ویژه آمریکا گفته شده گزاره‌های سفارشی است که برخی مواضع خجالت آور خودشان را بپوشانند. ما آرامش و ثبات افغانستان و توسعه این کشور را می‌خواهیم و افغانستانی را می‌خواهیم که آزاد، آباد و مستقل بین همسایگان خود زندگی کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.