وزیر خارجه روسیه با اشاره به اختلافات مسکو و آنکارا بر سر اوضاع قره باغ، بر حل و فصل منحصراً سیاسی-دیپلماتیک این مناقشه تأکید کرده و گفت: صلح و ثبات در منطقه شرق مدیترانه تنها بر سر میز مذاکره بدست خواهد آمد.

 لاوروف: هرگز از راه حل نظامی مناقشه قره باغ حمایت نخواهیم کرد

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، این هفته سفری دوره‌ای به منطقه بالکان خواهد داشت. لاوروف در طول تور بالکان، که از امروز، دوشنبه آغاز شده و با استراحتی کوتاه، تا روز پنجشنبه ادامه دارد، از کشورهای یونان، بوسنی و صربستان دیدار می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه در آستانه این سفر، در مصاحبه اختصاصی با «خبرگزاری مقدونیه» آتن، تأکید کرد که مسکو از هیچ موضع گیری که امکان حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی از طریق نظامی را مطرح کند، حمایت نمی‌کند.

لاوروف در پاسخ به سئوالی درباره اختلاف نظر مسکو و آنکارا درباره قره باغ، توضیح داد: «در تاریخ قره باغ کوهستانی، ماهیت دخالت روسیه و ترکیه تفاوت‌های ظریف خود را دارد. ما این واقعیت را کتمان نمی کنیم که از موضع گیری امکان و پذیرش راه حل نظامی برای این مشکل حمایت نمی کنیم و با در نظر گرفتن روابط دوستانه و برادرانه خود با هر دو ملت - ارمنستانی و آذربایجانی – نمی‌توان این آرزوی مشابه را در این دو کشور، مشاهده نکرد. روسیه و ترکیه در تلاشند تا اختلافات خود درباره کانون‌های تنش ذکر شده شما (در قره باغ، سوریه و لیبی) را حل و فصل کنند. در عین حال، بر هیچکس پوشیده نیست که رویکردهای ما در حل و فصل تعدادی از موضوعات بحث برانگیز منطقه‌ای، به دلایل عینی، می تواند تفاوت قابل توجهی داشته باشد.»

لاوروف یادآوری کرد که روسای جمهوری روسیه، ایالات متحده و فرانسه به عنوان رهبران روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، بارها به وضوح در خصوص حل و فصل منحصراً سیاسی و دیپلماتیک مناقشه قره باغ صحبت کرده‌اند.

وی در عین حال با تأکید بر اینکه، این "تروئیکا" (ترکیب سه جانبه روسیه، آمریکا و فرانسه) است که به طور کلی بعنوان قالب میانجی گران بین المللی در رابطه با این درگیری‌ها شناخته شده است، ادامه داد: «در تاریخ ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر ماه)، به دنبال رایزنی‌های ۱۱ ساعته، وزرای خارجه روسیه، آذربایجان و ارمنستان، با مشارکت نمایندگان ایالات متحده و فرانسه، درباره بیانیه مشترکی مبنی بر برقراری آتش بس و از سرگیری روند مذاکراتی با حداکثر محتوای ممکن، توافق کردند.»

لاوروف افزود: «ما تلاش می‌کنیم تا شرکای ترکیه‌ای خود را به مصلحت اندیشی استفاده از نفوذ خود در جهت حمایت از چنین خط مشی متقاعد کنیم. من یک سری مکالمه تلفنی درباره موضوع قره باغ با "مولود چاووش‌اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه انجام داده‌ام. ما از همه نقش آفرینان خارجی می خواهیم برای جلوگیری از ادامه بیشتر سناریوی نظامی و سرد کردن احساسات تند طرفین و کار مشترک برای ایجاد شرایط لازم برای شروع مجدد روند صلح، تلاش کنند.»

اوضاع منطقه شرق مدیترانه و مناقشه قبرس، تنها با مذاکرات سیاسی حل و فصل می‌شود

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری تأکید کرد که مسکو طرفدار حل و فصل اختلافات بین یونان و ترکیه در خصوص مسئله تقسیم آبهای سرزمینی و ساحلی در مناطق شرقی دریای مدیترانه، صرفاً از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و بر اساس حقوق بین المللی است.

وی گفت: «روسیه طرفدار حل هر مشکل بحث برانگیزی، منحصراً از طریق گفتگوی سیاسی و از طریق توسعه اقدامات برای ایجاد اعتماد و جستجوی راه حل‌های قابل قبول متقابل است. مواضع روسیه، با امضای کنوانسیون سال ۱۹۸۲ سازمان ملل درباره قوانین دریایی ، براساس هنجارهای حقوقی بین المللی موجود در این سند است.»

سرگئی لاوروف همچنین تأکید کرد، روسیه امیدوار است که پس از عادی سازی وضعیت اپیدمی ویروس کرونا و همچنین پس از اتمام انتخابات در بخش ترک نشین جزیره قبرس، طرفین مناقشه در این جزیره به میز مذاکره بازگردند و گفتگوهای خود درباره حل و فصل مشکل قبرس را ادامه دهد و تنها این راهکار به ثبات اوضاع، برقراری صلح و امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین یادآور شد، مسکو امیدوار است که نقطه نظرهای کارشناسان مرکز میراث جهانی یونسکو و شورای بین المللی حفاظت از آثار تاریخی درباره کیفیت مرمت در مسجد «ایاصوفیه»در نظر گرفته شود و همچنین امکان دسترسی بدون مانع همه مردم از تمامی ادیان، توسط مقامات ترکیه‌ای فراهم شود.

لاوروف یادآور شد که طرف روسی مرتباً مواضع خود در این زمینه را به شرکای ترکیه‌ای خود، از جمله در سطوح عالی، در میان گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.