سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مشاور بایدن در مورد برنامه او برای اعمال تغییر در توافق هسته‌ای با ایران از جمله افزایش محدویت ها و نظارتها، برجام را یک توافق قطعی و مهر و موم شده خواند و گفت این ساده‌اندیشی است اگر کسی تصور کند این توافق قابل مذاکره مجدد و باز کردن است.

برجام  توافقی قطعی و مهرو موم شده است و کسی نمی‌تواند آن را باز کند/ تماسی میان تهران با تیم بایدن نبوده است

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست خبری که به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره اظهارات تیم بایدن و مشاوران او درباره برنامه وی برای مذاکره مجدد با ایران و اعمال برخی تغییرات در مفاد برجام از جمله بند غروب، با بیان اینکه مباحث انتخاباتی یا اظهارات شخصی برخی مشاوران مبنای قضاوت ما  نیست، اظهار داشت: آنچه جمهوری اسلامی و اقای ظریف هم اعلام کرده‌اند اینست که برجام ماحصل یک گفتگوهای دراز مدت بین ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و با مشارکت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و زیر نظر سازمان ملل بود و ماحصل آن یک برنامه جامع اقدام مشترک است که به وسیله شورای امنیت تبدیل به یک قطعنامه الزام آور بین‌المللی شده است

وی تاکید کرد: این ساده اندیشی است اگر کسی فکر کند می‌توان درباره برجام دوباره مذاکره کرد و این توافق مهر و موم شده را باز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده برجام مربوط به گذشته است و قابل بازگشایی نیست. آمریکا ناقض برجام بوده از آن خارج شده و خسارت زیادی به مردم ایران زده که  این کشور را در برابر این زیانها مسئول می‌سازد. ایران در جایگاه خواهان است و آمریکا باید پاسخگوی رفتار ضد ملت ایران و قواعد بین امللی باشد.

تماسی با تیم بایدن نداشته‌ایم

وی درباره اینکه تماسی از سوی تیم بایدن با تهران برقرار شده یا نه با تاکید بر اینکه پاسخ این سوال منفی است، گفت: ما با کسی خارج از موضوعات مرتبط با برجام در ارتباط نیستیم و به ویژه اینکه هنوز دولتی سر کار نیامد است. بعد از آنکه در دیماه دولت آقای بایدن بر سر کار آید، بر اساس شرایطی که وجود دارد تصمیم می‌گیریم. باید ببینیم اقدامات دولت آمریکا به کدام سو می رود. برای ما اقدامات مهم است نه تحلیل‌ها.

رفتارهای ترامپ سالها محل  تحقیق محافل آکادمیک خواهد بود

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگریکه با اشاره به ادعای ترامپ در مورد تماس مقامات تهران با او ظرف چند هفته، پرسید پیام شکست ترامپ در انتخابات به جو بایدن چیست؟ با بیان اینکه پیام در واشنگتن صادر شده و مردم آمریکا و دنیا نظرشان را اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: یک دولتی در آمریکا آمد و تمامی نرم‌های بین‌المللی را از بین برد. از چندین معاهده بین‌المللی خارج و گردن کشی کرد و در گردن کشی خود هم بسیار بی پرده بود و مثال‌هایی را برای تاریخ روابط بین‌الملل این دولت عجیب و غریب آمریکا درست کرده که سال ها مورد تحلیل محافل آکادمیک خواهد بود.

پیام شکست ترامپ برای برخی دول منطقه

وی افزود: آنچه در آمریکا رخ داد یک پیام بزرگ بهم رای منطقه ما دارد. اینکه قمار بر خرید امنیت از روان پریشانی که جز به خون، سلاح و پول نمی‌اندیشند نتیجه‌ای جز این ندارد که تخم مرغ های خود را در سبدی می‌گذارید که قابل اطمینان نیست.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: ایران اینرا می‌دانست و به دیگران هم گفت، اما برخی کشورهای محدود همسایه هستند که همچنان به فکر خرید امنیت هستند و دنبال لابی گری هستند. مهمترین پیام اینست که منطقه ما بحران زده است و زخم‌های متعددی خورده و هر چه زودتر حکام کوته اندیش و کشورهای معدودی که خودشان را منزوی کردند و آرامش را در واشنگتن می‌دیدند روابطشان را با منطقه احیا کنند، بهتر است.

پروژه آشکار سازی تلاش انتخاباتی ترامپ و گدایی برخی حکام عرب بود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و چشم انداز این پروژه با شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن،با تاکید بر اینکه بهتر است نام این پروژه را آشکار سازی( رابطه اعراب با اسرائیل) بگذاریم، گفت: این اتفاق در برخی موارد یک باج خواهی از سوی اوشنگتن (ترامپ) بود برای اینکه در آخرین روزها برای خودش رأی جمع کند و در برخی موارد متاسفانه گدایی بود از سوی برخی حکامی که در این کشورها مدیریت و حکمراتی می‌کنند و  همه‌اش از یک اشتباه شناختی شکل گرفته که فکر نمی‌کنم به نتیجه برسد.

خطیب زاده با اشاره به اینکه جهان اسلام واکنش های بسیار جدی و یک صدا به این اتفاق و به زخمی که دول عربی به پیکره فلسطین زدند، داشت، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از هر فرصتی استفاده می‌کند که از این حضیض و بحران مشروعیت درآید اما این اتفاق نه تنها مشروعیتی برای این رژیم به ارمغان نمی‌آورد بلکه بر بحران دامن خواهد زد.

مقاومت در برابر فشار حداکثری کف اقدامات ما بود

وی درباره نوسانات در روابط ایران و آمریکا نیز با اشاره به اینکه این موضوع در سیاست خارجی ما فصل مشفعی است، اظهار داشت: ترامپ در طی چند سال گذشته مسیر  غلطی را طی کرد و فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامید. اما مقاومت در برابر فشارهای حداکثری کف اقدامات ما بود و بعد از شهادت سپهبد سلیمانی ایران به عکس العمل‌های ضروری رو آورد که نتیجه آن هم ملموس بود و نشان داد تنها زبان صلح و احترام به عزتمداری و مردم متمدن ایران جواب می‌دهد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وقت انست که دولت بعدی آمریکا از این سیاست ضد بشری که واشنگتن از خود بجا گذاشته فاصله بگیرد و از شارلاتانهای که به دولت ترامپ مشورت می دهند دور شود.

سه تغییری که بایدن باید انجام دهد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امرو خارجه تصریح کرد: دولت جدید آمریکا باید سه تغییر بزرگ ایجاد کند و تا این سه تغییر انجام نشود، هیچ اتفاقی روی نخواهد داد. سه تغییر باید در اندیشه تصمیم گیرندگان آمریکا،  در کلام و گفتار با ملت ایران و برگشت از مسیر قبل و جبران گذشته صورت بگیرد. اما الان خیلی زود است که بگوئیم در آینده چه اتفاقی روی خواهد داد.

هیچ مصونیتی برای آمران و مسببان ترور شهید سلیمانی قائل نیستیم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مرود اخرین نتایج همکاری با دولت عراق برای پیگرد و مجازات مسببان ترور شهید سلیمانی و امکان پیگرد مقامات آمریکایی آمر این ترور از جمله ترامپ پس از لغو مصونیت دیپلماتیک او نیز با تاکید بر اینکه ما اساسا هیچ مصونیتی برای مسببین این ترور قائل نیستیم. عوامل این ترور بزدلانه سردار سلیمانی همواره در لیست تعقیب ما به صورت همه جانبه قرار دارند. قوه قضائیه در حال تکمیل پرونده ها است و ما امیدواریم هرچه زودتر این پرونده ها منتشر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر  اینکه عوامل این ترور باید در پیشگاه عدالت پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد:  ما همکاری های نزدیکی با بخش های مختلف عراق پس از این ترور داشتیم. این ترور در خاک عراق اتفاق افتاده و دولت عراق مسئول پاسخگویی است. این یک پرونده مفتوح است که ابعاد آشکار و غیرآشکار دارد ودر صدر لیست پیگیری های جمهوری اسلامی ایران  تا حصول نتیجه خواهد بود.  

ظریف در راس یک هیئت بزرگ سیاسی- اقتصادی به پاکستا می‌رود

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه فردا در راس یک هیئت بزرگ اقتصادی و سیاسی و به دعوت همتای خود عازم پاکستان است و با نخست وزیر و فرمانده ارتش این کشور دیدار خواهد کرد درباره اهداف و محورهای این سفر و اینکه چالش های امنیتی در مرزهایدو کشور در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان مطرح خواهد بود؟ گفت: این سفر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد. روابط ما بسیار ممتاز است و موضوعات بسیار جدی داریم و همواره رایزنی ها در سطوح عالی انجام شده است. در این سفر موضوعات بسیار مهمی در دستورکار قرار دارد. 

کشورهای منطقه به دنبال سازوکار بومی امنیت باشند

خطیب زاده درباره امکان تغییر در روابط ایران با برخی کشورهای منطقه که دچار تنش بوده پس از شکست ترامپ هم با یادآوری اینکه ایران همواره سیاست حسن همجواری با همسایگان را دنبال کرده، گفت: این سیاست با آمدن و رفتن کسی تغییر نمی‌کند ولی رفتن ترامپ شاید یکی دو همسایه ما را به این عقلانیت برساند که نمی‌توانند لابی کنند و امنیت بخرند یا لابی کنند و سلاح بخرند و مردم یمن را بکشند. آنچه ما در هفت سال گذشته گفته‌ایم پابرجاست و اگر به دنبال یک سازوکار بومی باشیم بسیار عقلانی‌تر است. ما به هنوان یک کشور چند هزار ساله مسئولیت بالایی برای خودمان قائلیم که همسایگانمان به این عقلانیت برسند.

خطوط قرمز ایران در بحران قره‌باغ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره شایعات مطرح شده پیرامون واگذاری قره‌باغ به ارمنستان و نخجوان به ارمنساتن برای حل بحران و تبعات امنیتی این ایده و موضع تهران نسبت به این مسئله هم با تاکید بر اینکه طرح موضوعات تایید نشده گمراه کننده است، گفت: چارچوب حل و فصل بحران روشن است. ایران از هر چارچوبی که به حل بحران کمک کند حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما انتظار نداریم کی بحران سه دهه ای با یک طرح به فوریت حل شود، افزود: اصول لایتغیری همچون حفظ مرزها ، حقوق اقلیت ها، و حل و فصل وضعیت شهرهای اشغالی و دست نخوردن دموگرافی منطقه مرد تاکید ماست. ما در این زمینه طرح دادیم و کمک کردیم که بازخورد خوبی هم داشتیم. هر وقت دو طرف به این نتیجه برسند که جنگ راه حل نیست می توانیم کمک بیشتری بکسین.

وی تاکید کرد: امنیت مرزها و حضور تکفیری ها در این منطقه برای ما خط قرمز است  و هشدار داده ایم که مسامحه نمی‌کنیم.

دولت آمریکا در مورد خسارت خروج از برجام مسئولیت حقوقی دارد

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با بازگشت آمریکا به برجام دوباره شاهد اجرای نمادین این توافق بدون عمل به تعهدات از سو ایالات متحده مثل دوران اوباما نباشیم، و این پرسش که آیا زارت امور خارجه  این تعهد را می‌دهد که دنبال خسارت خروج آمریکا از برجام باشد؟ با اشاره به اینکه یک دولت یاغی یک تعهد قطعی را نقض کرد و از برجام خارج شد، اظهار داشت: طبیعی است که خسارتهای جدی در این مسیر به ملت ایران وارد شده و این متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی ایالات متحده است.

وی تصریح کرد: ما در برجام تعهدات مختلفی دارند که مهمترین آنها رفع تحریم بوده است و آمریکا هم راسا مانع این شد و بعد از تحریم‌های فراسرزمینی طرف‌های اروپایی نتوانستند تعهداتشان را اجرا کنند. طرف‌های برجامی باید به تعهداتشان برگردند ما به اقدامات توجه می‌کنیم. مسیر منافع ملی ایران مسیری است که با جدیت جلو می‌رویم و تمام انرژی ما صرف این است که منافع ملی و منافع مردم حفظ شود.

اقتصاد ایران  مردمی و تحریم ناپذیر است

وی در تشریح مصوبه دیروز دولت در تکلیف وزارت امور خارجه به جذب سرمایه‌های خارجی و بخش خصوصی نیز با بیان اینکه این وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه  است که به گسترش روابط بپردازد، گفت: مصوبه دولت تاکید بیشتری برر این موضوع بود. دستگاه های زیادی مسئولیت دارند وزارت خارجه و سفارتها نقش تسهیل کننده دارند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست فشار حداکثری بی خودی شکست نخورد. این دستاورد جوانان بخش خصوصی و ایرانیان گمنامی است که در سراسر دنیا کمک کردند. دستاورد استارتاپ ها است. اقتصاد ما یکی از گذرهایش تبدیل به اقتصاد مردمی بود و اقتصاد مردمی تحریم ناپذیر است. مسیر جلب سرمایه های خارجی هم متنوع تر و هوشمندانه تر شده. محیط بین‌المللی هم حاکی است ما در فضای جدید نفس می کشیم. تولید کندگان و صادرکنندگان مسیرهای جدید یافته‌اند که امید آفرین است و وزارت خارجه کمک می کند این مسیر تداوم یابد.

دولت آمریکا در حمایت از تروریست ها بی آبروست

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره تصمیم آمریکا به خارج کردن نام گروه ترکستان شرقی از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و موضع ایران در این باره هم با بیان اینکه دولت آمریکا در این حوزه بسیار بی آبرو است و از همه ابزارها حتی گروه‌های تروریستی و بهانه های حقوق بشری برای فشار بر رقبایس استفاده می‌کند، اظهار داشت: بارز ترین رفتار آنها خروج منافقین از لیست تروریستی آمریکا بود. ما این اقدام را استفاده ابزاری از تروریسم برای فشار بر کشورها می دانیم. جامعه جهانی باید برخورد متناسب را داشته باشد که این گروهک تروریستی  همچنان تحت نظارت باشد تا منافع چین را تهدید نکند.

وی درباره مواضع و نظرات مختلف و متفاوت در مرود بازگشت آمیکا به برجام و مذاکره با دوتلت بایدن در داخل هم با اشاره به اینکه مواضع ایران توسط رئیس جمهور، وزیر خارجه و سخنگو گفته می‌شود، خاطرنشان کرد: البته ما در فضایی هستیم که فضای تک گفتمانی نیستولی باید اجازه دهیم مسیر حرفه‌ای کار جلو برود و کار سیاست خارجی به دستگاه خودش باید سپرده شود.

وی با تاکید بر اینکه ما درباره آمریکا واقع نگر هستیم، افزود: ما به اقدامات توجه می‌کنیم و اگر فضای جدیدی باشد، آنگاه ارکان نظام تصمیم می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.