هفته بسیج زمانی برای تقدیر و گرامیداشت پایداریها و از جان گذشتنها و ایثار نیروهایی است که از متن و بطن جامعه و از دل ملت ایران برخاستند و با هیچ چشمداشتی با کمترین امکانات، تنها با عقیده و باور و پایداری بزرگترین کارها را به سرانجام رساندند.

بسیج بر قله پیروزی از جنگ تحمیلی تا اقتصاد مقاومتی

قدس آنلاین: از دفاع در برابر دشمن بیگانه طی هشت سال دفاع مقدس تا جهاد در دوران بازسازی و بازگرداندن امید به جامعه تا به امروز در سنگر مقاومت در برابر جنگ اقتصادی و سیاست فشار حداکثری بر علیه مردم ایران، که برای سست کردن و ترک انداختن بر پایه های محور مقاومت و روحیه پایداری ملتی که بیش از چهار دهه تکیه گاه آزادیخواهان جهان بوده است، بسیج همواره در صف مقدم قرار داشته و الگو بوده است.

بسیج سمبل و نمادمقاومت و پایداری خود جوش و مردمی است. نهاد و نیرویی که با تکیه بر ایمان و غیرت دینی و ملی کارهایی را عملی کرد که انجام انها باامنطق و محاسبات معمول ممکن به نظر نمی‌رسیده است

بسیج اگرچه در دوران دفاع مقدس و بر مبنای نیاز ان زمان شکل گرفت اما به واسطه ظرفیت های خود همچون مردمی بودن، پویایی و انعطاف در شرایط مختلف، امکان نوزایی و به روز کردن توانمندی ها و زیر مجموعه هایی اجرایی خود و حرکت با زمان و نیاز جامعه در مقاطه مختلف کارویژه ها و ماموریت های مختلفی را بر عهده گرفته است. در سال های اخیر به ویژه با تغییر ماهیت جنگ جبهه استکبار بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تمرکز دشمنان بر شکل دهی یک جنگ تمام عیار اقتصادی با این هدف که معیشت و ارتزاق ملت ایران را زیر فشار قرار دهند تا مقاومت آنها را در هم شکسته و بتوانند همچون بسیاری از کشورهای دیگر با انقلابهای رنگی در ایران نیز نظام و انقلاب مردم را از درون با بحران و فروپاشی روبرو کنند، بسیج نیز با درک این جنگ نوین خود را در جبهه جدید تجهیز و ظرفیت هایش را مطابق با شرایط جدید سازماندهی و بکار گرفته است.

۱۱۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر اعزام شدند - ایرنا

تاکید مقام معظم رهبری در این سالها بر موضوع اقتصاد مقاومتی برآمده از ماهیت این جنگ جدید است .جنگی که بدون سلاح و تجهیزات نظامی زیرساخته‌ای کشورهای مقاوم و مخالف نظام سلطه بین المللی را هدف قرار می‌دهد.

از شکل دهی اردوهای جهادی در کمک به مردم در نقاط مختلف کشور چه در ایام عادی و چه در روزهای سخت و مصیبت ها و بلاهای طبیعی همچون سیل و زلزله گرفته تا تقبل و اجرای پروژه های مهم و بزرگ اقتصادی و زیر ساختی و حتی مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی برای ارتقاء سطح دانش و آگاهی و بینش جامعه در برابر نفوذ و هجمه فرهنگی، همه جزئی دامنه گسترده نبرد و حمایت بسیج از انقلاب، نظام، مردم و فرهنگ مقاومت بوده است.

در سالهای اخیر اما نمود پایداری در برابر شدید ترین فشارها و تحریم هایی که به گفته طراحان و اجراکنندگانش در تاریخ بر علیه هیچ ملتی نظیر آن اعمال نشده و بسیار کمتر از آن موجب فروپاشی و سقوط کشورها و حکومت های مختلف شده، بیش از همه بوده است.  بی شک این پایداری و استادگی بی مثال بخشی مدیون و مرهون فرهنگ بسیج و حضور بسیجیان و جامعه بسیجی ایران است و امروز که سیاست فشار حداکثری به شکست حداکثری منتهی شده و شرایط در حال دگرگونی است، فصلی نو برای این فرهنگ و این ظرفیت بالفعل در جامعه ایرانی رقم خواهد خورد.

بسیج نماد خودباوری و مقاومت است

سردار محمد کرمی راد در گفتگو با قدس آنلاین با  با گرامی داشت هفته بسیج و با اشاره به اهداف و نیت امام خمینی (ره) در تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی از بطن جامعه و مردم انقلابی که در جریان مبارزات با ایشان همراه بودند  در این ارتباط می‌گوید: در واقع این انقلاب انقلاب بسیجیان است و بسیج  در چهار دهه گذشته در برهه های مختلف و شرایط متفاوت در دفاع از مردم و نظام و انقلاب  پیشگام بوده است.

وی می‌افزاید: در شرایطی که بعد از انقلاب ناامنی در نقاط مختلف کشور به ویژه استانهای مرزی وجود داشت، نیروهای مردمی و بسیج نقشی مهم و اساسی در تامین امنیت و حفظ تمامیت ارضی و استقرار آرامش در جامعه ایفا کردند، سپس در دفاع مقدس خوش درخشیدند و بعد از  جنگ نیز در عرصه های مختلف سازندگی و توسعه کشور در سطوح اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و علمی در همه حوزه ها و عرصه هایی که لازم بود در صحنه باشند باحضوری قوی در میدان بودند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه با روحیه بسیجی که در بخش عمده ای از سازمانها و نهادهای کشور نیز حاکم شد ثابت کرد که با وجود تمامی محدودیت‌ها و فشارها، با نیروی ایمان و اراده و اتکای به داشته‌های خودمان و ظرفیت نیروهای متخصص مومن و جوان و استفاده از تجربه نیروهای قدیمی‌تر و باور به نیروی اراده می‌توان گام های بزرگی را برداشت و به قله های توفق در عرصه های علم و فناوری رسید، خاطرنشان می‌کند: خوب است یاد کنیم از بسیجیان و دانشمندان بسیجی جوانی که در عرصه فناوری هسته‌ای بسیجی شهید دکتر علی‌محمدی، شهید احمدی روشن، و شهید دکتر محمد شهریاری و همچنین شهید والا مقام، پدر فناوری موشکی ایران حسن تهرانی مقدم که یک بسیجی واقعی و به تمام معنا بود.این روحیه بسیجی باید تقویت شده و در سطح جامعه تسری پیدا کند.

سردار کرمی راد با اشاره به اینکه جوانان بسیجی ما توانسته اند در صنایع دفاعی و نظامی کشور را در سطح پیشرفته ترین و بزرگترین قدرتها و ددر یان انگشت شمار دارندگان فناوریهای برتر هوا و فضا، موشکی، نانو فناوری، بیوتکنولوژی و ... قرار دهند اضافه می‌کند: متاسفانه در برخی دستگاه‌ها فقدان روحیه بسیجی و انقلابی نیز موجب ضعف مفرط، تسلط نگاه به بیرون  و خود کم بینی شده است که این موضوع نیاز به بازنگری در سطح برخی مدیریت ها و تزریق روحیه جهادی و بسیجی دارد.

حضور بسیجیان برای کمک به مردم سیل‌زده گلستان + عکس | بهداشت نیوز

وی با اشاره به مصادیق بسیاری از خدمات بسیج و نیروهای بسیج مردمی در سالهای اخیز از جمله در بحران ها و حوادثی مثل زلزله در غرب کشور، وقوع سیلاب ها در نقاط مختلف در شمال و جنوب، حضور و مشارکت نیروهای بسیج در طرح های بهداشتی و ... می‌گوید: بسیج همانطور که در صحنه خدمت رسانی و آبادانی کشور و کمک به اقتصاد مقاومتی فعال است در صحنه دفاع از امنیت مرزو بوم ایران هم حضور دارد.  امروز وقتی ناورگان اقیانوس پیمای سپاه را می‌بینیم که با توان داخلی تولید شده و در عمق اقیانوس ها نیروهای بسیج اقتدارشان را به دشمنان نشان می‌دهند مایه غرور و مباهات هر ایرانی است. این نیرو کارهای ان مثداه همان آیه قرآن است که می فرماید: "وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم".

 بسیج نیروی مسیحایی امام(ره)

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هم بسیج را یکی از عنایات الهی به ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: از زمانی که تجاوز و تعرض گروه‌های معاند و سپس رژیم بعث به تحریک ابرقدرتها علیه ایران صورت گرفت با توجه به حجم حمایت‌ها از دشمن و ضعف نیروهای نظامی کلاسیک و رسمی کشور در اوایل جنگ، نیاز به یک نیروی مردمی و با روحیه انقلابی احساس می‌شد تا جلوی تهدیدها علیه انقلاب و پیشروی دشمن را بگیرد و فرمان تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی که یکی از تصمیمات مسیحائی بنیانگذار انقلاب و نظام بود، سبب شد تا یک نیروی جدید و خارج از تمامی معادلات کلاسیک نظامی با کمترین نمکانات اما با روحیه و انگیزه و توانایی خارق العاده شکل بگیرد و جلوی دشمن تا دندان مجهز را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه بطور حتم اگر بسیح نبود سرنوشت جنگ به نحو دیگری رقم می خورد و ما نمی توانستیم هشت سال مقاومت کنیم، می‌افزاید: امروز هم ما با عرصه دیگری از جنگ روبرو بوده و هستیم و اگر بسیج و روحیه بسیجی تداوم و استمرار نداشت و به نسل های جدید منتقل نمی شد نمی توانستیم در مقابل جنگهای فرهنگی و اقتصادی و فشارهای خرد کننده برای هر کشور و اقتصادی مقاومت کنیم و پیروز شویم.

محمد حسین آصفری با بیان اینکه تنها چیزی را که دشمنان و مخالفان نظام چه در جنگ تحمیلی و چه در هجوم فرهنگی و چه امروز در جنگ اقتصادی و سیاست فشار حداکثری محاسبه نکرده بودند روحیه بسیجی و فرهنگ مقاومت در ملت ایران بوده است، می‌افزاید: همانطور که دشمنان و جبهه استکبار در هشت سال دفاع مقدس در محاسباتش نیروهای کلاسیک و توان نظامی و تجهیزاتی ایران را ملاک قرار می‌داد و همواره با شکست روبرو می شد چون روحیه مقاومت و بسیجی نیروهای ایرانی را نمی شناخت، امروز هم همان دشمنان در اجرا و عامال سیاست فشار حداکثری محاسبات کلاسیک و اقتصادی را بکار می‌برند و روحیه بیسجی و تعصب بسیجی و انقلابی مردم ایران را نادیده می‌گیرند از همین رو است که رئیس جمهور آمریکا فکر می کند با تحریم می تواند ظرف دو یا سه ماه ایرانی ها را پای میز مذاکره بکشاند. اما پس از سه سال سیاست فشار حداکثری او در برابر روحیه بسیجی ملت ایران با شکیست حداکثری مواجه می شود و تغییری بزرگ را در جبهه استکبار موجب می شود.

بسیج بر قله پیروزی از جنگ تحمیلی تا اقتصاد مقاومتی

آصفری با اشاره به حضور بسیج در صحنه های مختلف در چهار دهه گذشته از بازسازی کشور و زدودن ویرانی ها، کمک به رفع محرمیت هاف توسعه آموزش، گسترش بهداشت عمومی تا پای کار بودن در بحران ها و رویدادهای غیر منتظره همچون بلایای طبیعی،  خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی به ویژه در سالهای اخیر هر کجا مدیریت  و مدیران بسیجی در اختیار دستگاه ها بوده موفق عمل کرده و توانسته ایم ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم و هم  طرح های اقتصادی با سرعت به نتیجه برسند.. پروژه های سد سازی، راه سازی، امور زیربنایی و ... هر کجار با استفاده از ظرفیت بسیج  اجام گرفته هم هزینه کمتری داشته و هم  سرعت کار متفاوت بوده است.در  بحث اقتصاد مقاومتی طرح های پژوهشی بسیج ایده ها و پروژه های نوآورانه ای که نمونه نداشته کمک شایانی به بخش کاربردی و تولیدی کشور کرده تا از بیرون بی نیاز شویم.

وی خاطرنشان می‌کند: اینها نشان از اینست که شجره طیبه ای که اما به یادگار گذاشت اگر مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار گرفته و به آن اعتماد شود می تواند کشور را بر بلندای سکوهای موفقیت قرار دهد.. نمونه آن کارهای بزرگی و یادگاری هایی است که نیروهای بسیج در ساخت و استقرار سکوهای نفتی در دریای خزر،  در عمق خلیج فارس، در اجرای پروژه های استخراج گار و طرح های گازرسانی داشته اند.

وی بسیج را  کم توقع ترین و بی ادعا ترین نیرو و ظرفیت موجود کشور عنوان می‌کند که بیشترین بازده را برای کشور داشته است و می‌گوید: نقش  بسیج در تقویت حس مقاومت ملی هم بی مثال بوده است بسیج به عنوان یک نیروی باز دارنده و آماده‌ای که در همه عرصه های مقاومت حضور داشته ،هشداری بوده برای دشمنان که فکر تجاوز دوباره به ایران را نکنند و اگر نبود الگوی ایجاد نیروهای بسیج مردم از مردم سوریه یا نیروهای مردمی حشد العبی در عراق با الگو برداری از بسیج ۲۰ میلیونی بدون شک امروز معلوم نبود داعش چقدر از سرزمین های مسلمانان را تصرف کرده بود و سوریه و عراق به چه سمتی می‌رفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.