پس از شهادت آیت‌الله مدرس(ره)، مردم ایشان را «آقای شهید» نامیدند و اینک، پس از گذشت سال‌ها، مزارش برکات فرهنگی و معنوی فراوانی برای مردم منطقه دارد.

برکات معنوی و فرهنگی مزار «آقای شهید» در جنوب خراسان

 اگرچه آیت‌الله مدرس هشتاد و سه سال قبل رخ در نقاب خاک کشیده است، شهادتش نقطه آغازی بر نهضت معمار کبیر انقلاب برای مبارزه با استبداد ستمشاهی بود. روحیه و خصلت بارز شهید مدرس استکبارستیزی و مبارزه با منش رضاخانی بود، مسئله‌ای که در نهایت، دژخیمان پهلوی اول آن را تاب نیاوردند و برای شهادتش زمینه‌سازی کردند.
پس از به شهادت رساندن آیت‌الله سید حسن مدرس در دهم آذر ۱۳۱۶، پیکر این شهید مخفیانه خارج از کاشمر به خاک سپرده شد اما مردم خیلی زود از جریان شهادت این عالم وارسته آگاه شدند و از همان ابتدا تلاش کردند ظاهر قبر را حفظ کنند و آن را «قبر آقای شهید» نامیدند.
مأموران حکومت رضاشاه با تخریب قبر، از حضور مردم بر مزار شهید مدرس جلوگیری می‌کردند. پس از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه، مردم توانستند آزادانه‌تر بر مزار آقای شهید جمع شوند. ظاهر قبر را تا ارتفاع یک متر از زمین بالا آوردند و به یاد زندگی ساده و بی‌آلایش ایشان، روزهای چهارشنبه در کنار قبر شهید، نان و ماست نذری می‌دادند.
در سال ۱۳۳۰ هیئت امنایی تشکیل شد. زمین‌های اطراف مزار شهید مدرس خریداری و بنایی که دارای یک ایوان ورودی بود بر مزار ساخته شد. این بنا تا پیروزی انقلاب اسلامی موجود بود.
در سال‌های اول پیروزی انقلاب، ابتدا ساختمانی ساده با ستون‌های مرتفع ساخته شد که مورد قبول مردم کاشمر قرار نگرفت.
با عنایت به درخواست‌های مکرر مردم از محضر حضرت امام خمینی و توجه ویژه معمار کبیر انقلاب به این شهید بزرگوار، در ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ طی حکمی از تولیت آستان قدس رضوی خواستند که زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس به نحو احسن ساخته شود و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۴ تیر ۱۳۷۳ تولیت مرقد مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس در کاشمر را به آستان قدس رضوی سپردند. به دنبال آن، اجرای طرح جامع زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس آغاز شد.
اینک این مجموعه با دارا بودن زیارتگاه، فرهنگ‌سرا و کتابخانه، موزه، آشپزخانه عمومی، پارک، مجموعه بازی کودکان، مهدالرضا و ... با وجود فضای اسکان موقت و نظافت مطلوب، توانسته است هرسال زائران و گردشگران زیادی را جذب کند.
علاوه بر این، اینک خدمت به زائران و مسافران و مجاوران و مستمندان و مستضعفان در دستور کار این مجموعه است.
موزه آثار و اسناد شهید آیت‌الله مدرس و کتابخانه مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس در زمره بخش‌های مهم فرهنگی این آرامگاه هستند که با استقبال زیادی از سوی فرهنگ‌دوستان کاشمری و کشور روبه‌رو بوده‌اند.
اکنون همه زیرساخت‌ها در این مجموعه برای حرکت روبه‌جلو و هم‌چنین بهره‌گیری از فضاهای فرهنگی و زیارتی مهیاست، مسئله‌ای که شهروندان کاشمری نیز به آن اذعان دارند.

فضای چندمنظوره
یکی از شهروندان کاشمری با اشاره به فضاسازی و فراهم آوردن امکانات برای حضور مردم در زیارتگاه شهید مدرس می‌گوید: مجموعه زیارتگاه شهید مدرس با داشتن کتابخانه، فضای بازی کودکان و فضای دل‌نشین، در ایام مختلف سال به‌ویژه تعطیلات و شب‌های تابستان، پذیرای شهروندان و مسافران است.
علی‌نژاد با اشاره به میزبانی شایسته زیارتگاه شهید مدرس از مردم در مراسم‌ مختلف ملی و مذهبی خاطرنشان می‌کند: شب‌های قدر، نماز عید فطر، دعای عرفه، سال تحویل و برپایی اعیاد و شهادت‌های ائمه از برنامه‌هایی است که همواره با استقبال پرشور مردم روبه‌روست.

گنجینه فرهنگی
یک نوجوان کاشمری که خودش را از اعضای کتابخانه زیارتگاه شهید مدرس معرفی می‌کند، وجود کتابخانه مجهز و دارای منابع دیداری و شنیداری در زیارتگاه شهید مدرس را یک گنجینه ارزشمند برای اهل مطالعه و کتاب‌خوانی می‌داند و می‌گوید: داشتن منابع، نشریات و مجله‌های علمی و کتاب‌های به‌روز باعث شده است پژوهشگران و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه این مجموعه را انتخاب کنند.
علی حسینی با قدردانی از آستان قدس رضوی در توجه به زیارتگاه شهید مدرس و فراهم آوردن زیرساخت‌ها و تأمین نیاز مراجعه‌کنندگان ادامه می‌دهد: مجموعه‌سازی در این کتابخانه براساس نیازهای مراجعان صورت می‌گیرد. این مهم به رضایت مراجعان از روند فعلی مجموعه‌سازی منجر شده است.

رگه بارز استکبارستیزی
امام‌جمعه کاشمر هم با اشاره به جایگاه شخصیتی شهید آیت‌الله سید حسن مدرس که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی‌هایشان بیش از ۴۰ بار نام این شهید را تکرار کرده‌اند می‌گوید: شهید آیت‌الله سید حسن مدرس در خط مقدم مبارزه با رضاخان بود. کمتر عالمی را سراغ داریم که در آن شرایط خفقان و دشمنی‌های رضاخان با دین، مذهب و روحانیت، شجاعانه در برابر او ایستادگی کرده باشد.
حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی با تأکید بر ضرورت تبیین بازشناسی بهتر شهید آیت‌الله مدرس به جامعه به‌ویژه نسل جوان اظهار می‌کند: جوانان ما باید این واقعیت‌ها را که استکبار قصد انتقام‌جویی و کینه‌توزی دارد بدانند و به نقش روحانیت در هدایت مردم و مقاومت در برابر طاغوتیان و در رأس آن‌ها استکبار پی ببرند.
طباطبایی با قدردانی از نگاه توسعه‌ای آستان قدس رضوی به عنوان متولی زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس در شهر کاشمر ابراز کرد: اقدامات و فعالیت‌هایی که آستان قدس در این زیارتگاه انجام داده است، درخور تحسین است به طوری که امروز این مجموعه با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی به لحاظ بهره‌گیری از معماری اسلامی در ساختمان‌ها، وجود بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی و نیز اقدامات فرهنگی، مذهبی و تبلیغی به یک قطب فرهنگی و علمی در منطقه تبدیل شده است. هم‌چنین علاوه بر بهره‌مندی مجاوران، زائران و مسافرانی نیز که به این شهرستان سفر می‌کنند از این خدمات استفاده می‌کنند.

زمینه‌سازی راه‌اندازی موزه دائمی
مسلم ساقی، فرماندار کاشمر، هم در این زمینه گفت: زیارتگاه شهید مدرس، مرد دین و سیاست، با حمایت‌های آستان قدس رضوی، به یک پایگاه فرهنگی و معنوی در منطقه تبدیل شده است به طوری که در مناسبت‌های مختلف ملی‌مذهبی، میزبان همشهریان کاشمری و سایر هم‌استانی‌ها و هم‌وطنان است.
وی ادامه می‌دهد: طرح‌های توسعه آرامگاه با چشم‌انداز ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی در ابعاد کالبدی، زیست‌محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مجموعه آرامگاه شهید مدرس به عنوان چهره‌ای ملی، عنصری قوی و هویت‌ساز برای شهر کاشمر، به همراه توانمندسازی بافت ناحیه فراگیر شهری و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی و نظام کاربردی بافت شهری موجود تهیه شده است.
ساقی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی از مأموریت‌های اصلی مجموعه زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس در کاشمر است، خاطرنشان می‌کند: باید از ظرفیت‌های هنرمندان و فعالان هنری شهرستان در زمینه ساخت یک اثر فاخر پویانمایی و یک اثر موسیقی و تهیه آثار فرهنگی و هنری مختلف به معرفی ابعاد شخصیت و زندگی آیت‌الله مدرس بیشتر پرداخت.
فرماندار کاشمر تأکید می‌کند: کاشمر به عنوان دومین شهر زیارتی استان سالانه پذیرای زائران و مسافران بسیاری است. می‌طلبد که با حمایت آستان قدس رضوی، موضوع تبدیل و بازسازی منزل ایشان به موزه دائمی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.