دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت : « در طرح جهش تولید دانش‌بنیان، ۱۰۵ مشکل و چالش در مسیر گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، در سر راه کسب‌وکارها وجود دارد، احصا شده است.»

مشاغلی مانند پزشکی و وکالت در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان فراری مالیاتی داشته‌اند

قدس آنلاین: برنامه سه شنبه شب پایش با دعوت از دکتر محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، طرح جهش تولید دانش بنیان و نقش شرکت‌های دانش بنیان درشکوفایی و پویایی اقتصاد ایران را بررسی کرد. همچنین در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان نیز به گفتگو پرداخت.

محسن دهنوی در ابتدای بحث با اشاره اقتصاد دانش بنیان و لزوم حرکت به سمت آن، اظهار داشت: « اقتصاد دانش بنیان در مقابل اقتصاد نفتی و سنتی تعریف می‌شود. استفاده از دانش و فناوری نخبگان این کشور روی مواد خام ارزش افزوده ایجاد کنیم و به ثروت برسیم. نفت خام را به جای صادرات، به محصولات پتروشیمی‌و با ارزش افزوده تبدیل می‌کنند. درآمد شرکت اپل چیزی بالغ بر ۲۶۰ میلیارد دلار است با محاسبه نفت ۴۰ دلاری چند بشکه نفت در روز باید صادر می‌کردیم تا به این عدد برسیم؟ اقتصاد دانش بنیان دقیقا اینجا معنا پیدا می‌کند.»

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به طرح جهش تولید دانش‌بنیان افزود: « برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان باید بسترهای آن آماده شود. در طرح جهش تولید دانش‌بنیان،  ۱۰۵ مشکل و چالش در مسیر گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، در سر راه کسب‌وکارها وجود دارد را احصا کردیم. در این قانون مشکلات بیمه، مالیات، مجوزها، ثبت قراردادها و ... دیده شده است. برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار ساده باید از ده‌ها جا مجوز بگیرید؛ این در حالی است با یک پنجره الکترونیک واحد می‌توان همه مشکلات مربوط به اخذ مجوزها را حل کرد. باید موانع کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان برداشته شود تا شاهد جهش در مسیر این کسب‌وکارهای نوپا خواهیم بود.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس، در رابطه با الزام مجلس به اجرای قانون توسط دستگاه‌هایی مانند تامین اجتماعی، افزود: « مسئله الزام به اجرای قانون تنها به این قانون محدود نمی‌شود، یکی از شان‌های اصلی مجلس نظارت و پیگیری اجرای قوانین است. مجلس امکان سوال از وزیر، استیضاح وزیر، سوال در کمیسیون اصل و ارجاع پرونده به قوه قضائیه را دارد. فضای غالب در سطح کشور، همه مسئولین با نگاه ما همراه هستند و مسیر اشتغال چند میلیونی جوانان از مسیر اقتصاد دانش بنیان و تولید می‌گذرد.»

دکتر دهنوی در رابطه با میزان پایین وام ازدواج در شرایط تورمی‌فعلی، اظهار داشت: « متاسفانه به دلیل تورم، وام ازدواج پنجاه میلیونی پاسخ‌گوی نیاز زوج جوان نیست و حتما در بودجه سال آینده، لااقل معادل نرخ واقعی تورم، دولت را ملزم به افزایش وام ازدواج خواهیم کرد. همچنین باید به همین نسبت کمک‌های معیشتی مردم نیز افزایش یابد.»

وی در رابطه با جرم بودن دستفروشی اظهار داشت: « دست‌فروشی به هیچ وجه جرم نیست و در قانون آمده است که باید مکان و نمایشگاهی به صورت هفتگی برای این دست‌فروشان ایجاد شود ولی این قانون اجرایی نمی‌شود، به سراغ مسئولینی که این قانون را اجرا نمی‌کنند، نمی‌رویم ولی دست‌فروش را به عنوان مجرم می‌شناسیم. هر وقت همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کردند و قانون را اجرا کردند؛ در آن صورت اگر تخلفی انجام شد، با آن برخورد شود.»

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: « کشوری که مسئله موشک را حل کرده است با مدیریت غلط در تأمین پوشک مانده است؛ این تناقض است. مشکل این موضوع به مدیریت برمی‌گردد. مشکل تنها در عرضه است و با عرضه محدود در بازار، قیمت‌ها بالا می‌رود. مشکل کاملا در نظام توزیع است. وقتی زنجیره نظارت درستی روی آن وجود ندارد در انتها به بحران تبدیل می‌شود.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با مشکلات متعدد تولیدکنندگان با سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: « بیمه تأمین اجتماعی از نظر کارفرما مهم‌ترین عامل ورشکستگی بنگاه‌ها است. ما پای درددل اکثر تولیدکنندگان نشسته‌ام؛ همه از بیمه، مالیات و بانک می‌نالند. از نظر پوشش بیمه‌ای کارگران نیز از سطح مطلوب بسیار فاصله داریم.»

عضو هیئت رئیسه مجلس در رابطه با انتقال آب خلیج فارس به داخل کشور، گفت: « تمام هزینه این انتقال را صنایع فولادسازی و معادن ایران پرداخت کردند تا بار مالی به دولت وارد نشود. این حرکت مثال و نمونه‌ای بود که اگر صنایع دست به دست هم بدهند با مسئولیت اجتماعی، با ظرفیت صنایع، می‌توان کشور را ساخت. با مطالعات انجام شده، فازهای بعدی انتقال آب به استان‌های جنوبی و مرکزی ایران هم قابل انجام است.»

محسن دهنوی در رابطه با قرعه‌کشی خودرو اظهار داشت: « با اعمال سیستم قرعه‌کشی و اختلاف قیمت شدید بازار عملاً سوداگران و تقاضای سرمایه‌ای به این بخش وارد شدند. یک آمار مشخص از این تقاضای سرمایه‌ای در رابطه با تعداد متقاضیان قرعه‌کشی‌ها است. پیش از تورم‌های سال‌های اخیر نسبت خریدار سایپا و ایران‌خودرو برابر بود. اما با قرعه‌کشی این میزان در ایران خودرو ۵ برابر سایپا شد. میانگین اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو با بازار ۱۲۰ میلیون تومان است در حالی که این اختلاف قیمت در محصولات سایپا، ۵۰ میلیون تومان است. بنابراین این آمار به خوبی بیان‌گر تقاضای سرمایه‌ای برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو است.»

دکتر دهنوی در انتها با اشاره به فرار مالیاتی ۷۸ هزار میلیاردی در سطح کشور، افزود: « مالیات در کشور قصه پر غصه‌ای است، خیلی از افرادی که نباید مالیات بدهند یا مالیات کمتری بدهند، در شرایط فعلی مالیات زیادی می‌دهند، مشاغل خاص مانند پزشکی و وکالت در سال گذشته چیزی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان فراری مالیاتی داشته‌اند؛ این در حالی است که از کارمندان، معلمان و کارگران این مالیات اخذ می‌شود. عدد فرار مالیاتی در کشور در سال ۹۸ حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد بزرگی است. باید حساب‌های بانکی برای سازمان امور مالیاتی شفاف شود و دولت نیز بیشترین تلاش در احیای این حق مردم و جلوگیری از فرار مالیاتی را باید داشته باشد.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.