مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ مسجد در طرح «مسجد سنگر سلامت» فعال هستند از همکاری ۳۰ هزار نیروی بسیجی و مسجدی و ۵۰۷ پزشک و پرستار با این طرح خبر داد.

همکاری ۳۰ هزار نیروی بسیجی با طرح «مسجد سنگر سلامت» در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه یک ماه از آغاز طرح «مسجد سنگر سلامت» می‌گذرد اما آمارها حاکی از آن است که طرح  موفقیت‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی داشته به گونه‌ای که چند روز قبل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: اولین دستاورد این حرکت بزرگ ملی، کاهش ورودی به بیمارستان‌ها است وامروز خوشحالیم که بگوییم که به طور متوسط، حدود ۳۰ درصد از تخت‌های مشغول برای خدمت به بیماران کووید۱۹ کمتر از قبل شده است و این جای نفس کشیدن برای همکاران ما دارد.

دکترسعید نمکی اظهار کرده است: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که خوشبختانه مرگ و میر روزانه بیماران علی‌رغم پیش بینی‌های موسسات بین المللی که برای همین امروز مرگ و میرهای بالای یک هزار و ۱۰۰ نفر را تجربه می‌کردیم، کاهش یافته و به کمتر از ۳۰۰ مورد رسیده‌ایم و با یاری خداوند به سمت ۲۰۰ و کمتر سیر خواهد کرد.

کاهش ۳۰درصدی آمار بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبازره با کرونا نیز در این زمینه اظهار کرده است: اجرای طرح مسجد سنگر سلامت و محدودیت‌های اعمال شده موجب کاهش ۳۰ درصدی آمار بیماران کرونایی بستری‌ در بیمارستان‌های خراسان رضوی شده است.

دکتر شاپور بدیعی تصریح کرده است: این طرح نقش موثری در شناسایی زودهنگام بیماران و قطع زنجیره ویروس کرونا خواهد داشت و در اینجا جا دارد که از این بابت از پرسنل خدوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج جامعه مستضعفان و سازمان بسیج جامعه پزشکی تقدیر و تشکر ویژه کنیم، پاسداران و بسیجیان از ابتدای بحران کرونا تاکنون در کنار خادمان حوزه سلامت بودند و به عنوان یک بازوی قوی در کنار مدافعان سلامت در مسیر مدیریت و ریشه‌کنی ویروس کرونا تلاش بسیار کرده‌اند.

۲۰هزار بیمار کرونایی در خراسان رضوی تحت پوشش طرح «مسجد سنگر سلامت»

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ مسجد به عنوان پایگاه سلامت در خراسان رضوی فعال هستند که از ۲۰ آبان ماه کار خود را آغاز کرده‌اند.

دکتر محسن ذاکریان افزود: بخشی از کار در این طرح تشکیلات سازی بود که طی آن ۳۰ هزار نفر نیرو در کل خراسان رضوی سازمان دهی شدند این افراد در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره در پایگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی بخش دیگری از کار را حضور فعال نیروها در بیماریابی و اطلاع رسانی محله محور و تحت قرنطینه قرار دادن بیماران در منزل عنوان کرد و گفت: تا کنون طی این بازه زمانی یک ماهه، ۲۰هزار بیمار تحت پوشش خدمات قرار گرفتند که شناسایی بعضی از آنها از طریق معرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی وشبکه بهداشت و درمان بوده و بخشی دیگر از طریق بیماریابی محله محوربه وسیله مراجعه خانه به خانه و غربالگری‌ها و پرسشنامه‌ها انجام شده است.

ذاکریان با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی توسط گروه‌های جهادی در طرح «مسجد پایگاه سلامت» گفت: تا الان ۲۸ هزار بسته آماده و ۹ هزار و ۸۰۰ بسته به دست بیماران مبتلا به کرونا که نیازمند بودند، قرار گرفته که این کار با هدف رعایت قرنطینه انجام شده است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی رویکرد این طرح را پیشگیری از حضور افراد مبتلا به کرونا در سطح جامعه عنوان کرد و افزود: در هر پایگاه میانگین ۱۵ تا ۲۰ نفر به کمک این طرح آمده‌اند که نیروهای مسجدی و بسیجی مساجد هستند که در تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کارهای حمایتی مانند  بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز فروش محلی مانند سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها است.

همکاری ۵۰۷ پزشک و پرستار در طرح «مسجد سنگر سلامت»

ذاکریان اضافه کرد: غیر از این ۳۰هزار نیرو، در یک لایه بالاتر که سطح تخصصی این طرح است ۱۶۷ پزشک و ۳۴۰ پرستار همکاری دارند.

وی در شرح وظایف این پایگاه‌ها خاطرنشان کرد: بیماریابی، اقداماتی که برای در خانه نگه داشتن بیماران انجام می‌شود، توزیع بسته‌های معیشتی، رفع موانع شغلی و گرفتن مرخصی استعلاجی برای مبتلایان، انجام کارهای شخصی مثل خریدهای بیماران، خدمات مراقبتی تخصصی و ارائه مشاوره‌های پزشکی و پرستاری به بیماران، رسیدگی به وضعیت تغذیه بیماران از طریق طبخ و توزیع سوپ و نظارت بر اجرای پروتکل‌ها که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروها در این بخش فعالند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مهمترین رکن اجرای این برنامه، تسهیل شرایط برای در خانه ماندن بیمار است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده هر فرد بیمار در هفته نخست می تواند عامل ابتلاء روزانه هفت نفر دیگر شود؛ بنابراین با ماندن در خانه گام مهمی در کنترل این بیماری برداشته می‌شود.

ذاکریان خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، مجموعه مساجد، امامان جماعت و امامان جمعه، بسیج محلات و بسیج جامعه پزشکی آغاز شده است و تلاش می‌شود که بیماران در مراکز شهری شناسایی و نسبت به انجام فرایندهای تخصصی درمانی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تعریف شده است روند درمان پیگیری شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.