رئیس اداره اوقاف داورزن در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: از موقوفه شاخص شهرستان داورزن، نیشابور و سبزوار موقوفه عبدالصانع، فرزند حاجی محمد است.

ضرورت جامعه امروز، وقف به‌روز است

حجتالاسلام والمسلمین حسین خانی میافزاید: به برکت این وقف در خصوص تربیت عالمان بزرگ دینی در سبزوار اتفاقهای خوبی رخ داده است.

وی خاطرنشان میکند: عبدالصانع فصیحی سبزواری یکی از واقفان بزرگ در دیار سربداران است که سالیان متمادی، بسیاری از زائران ائمه اطهار(ع) و طلاب علوم دینی از خدمات و موقوفاتش استفاده کردهاند. او فرزند محمد مؤذن سبزواری، عالمی است که دارای تألیفات و کتب بوده و علاوه بر وقف کتب، هفت کاروانسرای بزرگ از سمنان تا مشهد را نیز وقف کرده است.

وی تصریح میکند: موقوفه عبدالصانع ۲۱۸رقبه دارد که در داورزن دارای بخشهایی چون آب رودخانه روستای مقیسه، قنات ساسان کاری و بخشهایی از رودخانه داورزن ۱۳۳ فنجان که (هرفنجانی ۹دقیقه) و ۱۲ ساعت از رودخانه روستای کوشکباغ است.

وی در ادامه میافزاید: عبدالصانع با ساخت و وقف «مدرسه علمیه اهلالبیت(ع) یا مدرسه فصیحیه» طلاب بزرگی را تحویل جامعه داده است، طلابی که بخشی از کسب علم و دانش آنها ثمره سنت وقف است.

حجتالاسلام والمسلمین خانی درباره ضرورت وقفهای بهروز که نیاز منطقه داورزن است نیز بیان میکند: در همه دوران سنت حسنه وقف بسیاری از مشکلات را رفع کرده است، اما اکنون بنا بر مشکلات فعلی جامعه باید اولویت وقف به سمت همان وقفهای ضروری جامعه برود.

وی تأکید میکند: در حال حاضر نیاز وقف در خصوص کرونا و تجهیزات پزشکی و درمانی وجود دارد و به افرادی که برای وقف به ما مراجعه میکنند، گفتوگوهای مشاورهای انجام میشود تا بهترین وقف در دوران خودشان را بتوانند انتخاب کنند.

رئیس اداره اوقاف داورزن در همین راستا میگوید: یکی از وقفهای جدید در این منطقه در زمینه فرهنگ صلح و سازش است که واقف آن غلامحسین کاهه از روستای کاهک داورزن است و مورد وقف، یک ساعت ونیم آب از قنات جاریه مخلدآباد به همراه ۱۵ من اراضی است.

وی ادامه میدهد: در این وقف اگر مشاجره و نزاعی صورت بگیرد برای حل این مشکل از این محل هزینه تأمین خواهد شد.

وی توضیح میدهد: لازم به یادآوری است بیش از ۹۵ درصد وقف در خصوص تعزیهداری امام حسین(ع) و اهل بیت است که اگرچه این کار فرهنگی ضروری و لازم است، اما گاهی در برخی مناطق به اشباع رسیده، ازاین رو با راهنمایی واقفان به وقفهایی ضروری در منطقه اشاره میشود تا نیت وقف به گونهای باشد که هم رضایت واقف و هم نیاز جامعه تأمین شود.

حجتالاسلام والمسلمین خانی عنوان میکند: طی دو سال اخیر در داورزن با مشاوره به واقفان ۱۸ وقف بهروز ایجاد شده است که بخشی به حوزه سلامت و درمان بیماران میپردازد. همچنین تدارک ازدواج و تأمین جهیزیه از دیگر موارد وقفهای جدید هستند.

وی درپایان میافزاید: وقف تنها منزل برای ساخت مدرسه عالم و زینبیه توسط دختر این واقف در روستای مور نیز از وقفهای بسیار ارزشمند این منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.