معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: معین‌های اقتصادی استان خراسان رضوی باید در طرح‌های خود از سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان استفاده کنند. برای فقرزدایی در روستاها باید نسبت به توانمندسازی روستاییان اقدام کرد.

توانمندسازی روستاییان در گرو فقرزدایی از روستا است

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان، امروز  در نشست کارگروه استانی طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان که در محل سالن شورای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مصادیق بارز اقتصادی مقاومتی، توجه به روستاها و استفاده از این ظرفیت است.

وی بیان کرد: عمده نیازهای مواد غذایی کشور همچون نهاده‌های دامی، روغن و شکر وارداتی است و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت این اقلام هستیم که راه حل این موضوع توجه به ظرفیت روستاها در افزایش تولید محصولات کشاورزی است.

رسولیان اضافه کرد: با توجه به اینکه قرار است سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان توسط بخش خصوصی اجرا شود، باید زیرساخت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی برای این بخش فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه باید طرح‌های دستگاه‌های اجرایی در روستاهای استان، مبتنی بر سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی باشد، عنوان کرد: معین‌های اقتصادی استان خراسان رضوی باید در طرح‌های خود از سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان استفاده کنند. برای فقرزدایی در روستاها باید نسبت به توانمندسازی روستاییان اقدام کرد.

در ادامه رضا جمشیدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی، گفت: تا پایان سال ۱۳۹۸ برای ۱۳۶۳ روستا در استان سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی تهیه شده که این میزان تا پایان سال جاری به ۱۷۴۰ روستا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هدف اجرای طرح تهیه سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی خراسان رضوی، دهستان و روستاهای بالای ۲۰ خانوار است، عنوان کرد: مطالعه دهستان‌های شهرستان‌های زاوه و باخرز به اتمام رسیده و مطالعه دهستان‌های ۱۲ شهرستان دیگر استان تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تهیه سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان خراسان رضوی، شاهد مهاجرت معکوس باشیم.

افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها از پیامدهای ناهنجار جابه‌جایی جمعیت از روستاها به شهرها است

در بخش دیگری از این نشست، علی‌اکبر شمسیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در سال ۶۵ حدود ۴۶ درصد جمعیت استان در روستاها بودند که این میزان در سال ۷۵ به ۳۹ درصد، در سال ۸۵ به ۳۲ درصد و در سال ۹۵ به ۲۷ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها از پیامدهای ناهنجار جابه‌جایی جمعیت از روستاها به شهرها است، تصریح کرد: در سال ۷۵، بالغ بر ۴۵۹۱ روستا دارای سکنه در استان داشتیم که این میزان در سال ۹۵ به ۳۲۸۱ روستا رسیده، این بدان معنا است که در استان در سال ۹۵، بالغ بر ۱۳۱۷ روستای خالی از سکنه داریم.

شمسیان خاطرنشان کرد: در طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی خراسان رضوی به دنبال این هستیم که در مرحله اول از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود و در مرحله دوم شاهد مهاجرت معکوس روستائیان باشیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: با وجود اینکه امکانات را به روستاها برده‌ایم اما به تولید و نقش ماندگاری افراد در روستاها توجه نکرده‌ایم. ۱۳ درصد تولید استان خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است که با طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان، به مشاغل دیگر در روستاها هم توجه خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.