مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: به دلیل محدودیت مالی شدید در انتقال خون استان، نفس این مرکز حیاتی به شماره افتاده است.

نفس سازمان انتقال خون خراسان رضوی به شماره افتاده است

به گزارش قدس آنلاین، مجید عبداللهی اظهار کرد: به دلیل محدودیت مالی شدید، در تهیه اقلام مصرفی دچار مشکل هستیم و دیگر حتی کیک و آبمیوه هم نمی‌توانیم به اهداکنندگان خون‌ بدهیم. کمک های هرچند اندک مردم نوع‌دوست هم نتوانسته گره‌ای از از مشکلات این مرکز حیاتی باز کند.

وی با بیان اینکه جایگاه انتقال خون در سطح بسیار بالایی است که توجه مدیران و مسئولان ارشد استانی و کشوری را می‌طلبد، افزود: به دلیل محدودیت مالی شدید در انتقال خون استان، نفس این مرکز حیاتی به شماره افتاده است. مشکلات مالی و کمبودهای متفاوت اعم از تدارکات و نیروی انسانی فراوان چه در قبل از انتشار بیماری کووید- ۱۹ و چه بعد از آن یاری مسئولان استانی و خیرین را برای ادامه حیات این سازمان عام‌المنفعه طلب می‌کند. توجیهی ندارد در شهر و استانی که انتقال خون آن پشتیبان ۶۱ مرکز بهداشتی و درمانی و تامین کننده ۱۰۰ درصدی خون و فرآوده‌های خونی آن است، این همه مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار بگیرد.

عبداللهی عنوان کرد: ما ۶۱ بیمارستان را در استان پوشش می‌دهیم. در سال ۹۸، با ۲۵۲ پرسنل، ۱۴۳هزار و ۵۵۰ کیسه خون و فراورده تولید کرده‌ایم. در سال ۹۹ در ۹ ماهه اول سال با ۲۴۶ پرسنل ۹۹ هزار و ۶۸۶ کیسه خون و فرآورده تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مرتباً مصرف خون بیمارستان‌ها رو به افزایش است. با این افزایش مصرف دیگر پاسخگو نخواهیم بود و در انتقال خون بحران خواهیم داشت.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه «این اداره کل با سطح حیاتی باید به دنبال برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی باشد و در توسعه یافته‌های علمی تلاش کند جای تاسف دارد که درگیر مشکلات پیش پا افتاده‌ای مثل تهیه کیک و آبمیوه برای اهداکنندگان خود باشد»، گفت: مشهد حالت مستقلی دارد و هرکدام از مجموعه‌ها وضعیت اختصاصی در استان دارند. انتقال خون، همه استان را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر ۶ دانشگاه علوم‌پزشکی در سال گذشته، برای استان‌های همجوار هم خون و فرآورده‌های خونی در شرایط اضطرار فرستاده‌ایم.

عبداللهی با اشاره به کاهش ذخایر خونی به دلیل برودت هوا و شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: در حال حاضر ذخایر خونی موجود سیر نزولی یافته که با ادامه این روند در روزهای آتی، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی نیز با چالش مواجه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی انتقال خون استان مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی، وی افزود: از هم‌استانی‌های عزیز درخواست داریم که به یاری این سازمان عام‌المنفعه شتافته و بیماران چشم انتظار را از کمک‌های خود ناامید نکنند.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.