رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی گفت: علی رغم درخواست های زیاد برای احداث جایگاه CNG در حاشیه شهر مشهد اما نبود خط گاز فشار قوی در این منطقه این موضوع را با محدودیت هایی مواجه کرده است.

 محدودیت ایجاد جایگاه CNG در حاشیه شهر مشهد به دلیل نبود خط گاز فشار قوی

محمدحسین مدبر در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: شرکت نفت ، استان را به دلیل وسعت زیاد در مورد توزیع فرآورده های نفتی به سه منطقه خراسان رضوی، تربت حیدریه و سبزوار تقسیم کرده است  که منطقه خراسان رضوی شهرستان‌های مشهد، چناران، کلات، بینالود، فیروزه، نیشابور، فریمان، قوچان، تربت‌جام، تایباد، درگز و سرخس را زیرپوشش دارد.

وی تصریح کرد: در منطقه خراسان رضوی ۱۳۵جایگاه CNGوجود دارد که حدود ۱۴مورد آن به دلایلی نظیر عدم صرفه اقتصادی برای دارنده جایگاه ، ظرفیت پایین و کمتر از ۲۵۰هزار مترمکعب بر ساعت و نداشتن کارآیی لازم در حال حاضر غیرفعال و تعطیل هستند. همچنین برخی جایگاه ها به دلایلی نظیر بازدید سالیانه که شرکت های اداره استاندارد از این جایگاه ها دارند که ممکن است در جریان این بازدید ها نقص های بحرانی مشاهده شود که رفع آن ها ممکن است کمی زمان بر  باشد به صورت موقت غیر فعال هستند.

رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی ادامه داد: از طرفی ممکن است جایگاه های CNG به دلیل تعمیرات دوره ای که باید حداقل سالی دو بار انجام شود و  یا تعمیرات غیر قابل پیش بینی شده  مدتی تعطیل باشند  زیرا قلب  یک جایگاه کمپرسور آن  است و ایجاد یک مشکل جزئی در آن موجب اختلال در ارائه خدمات خواهد شد.

وی افزود: استاندارد خاصی برای تعداد جایگاه CNG  در یک منطقه وجود ندارد اما آنچه باعث ایجاد صف های خودرو  در مکان های خاصی از سطح شهر  می شود پراکندگی نامتوازن این جایگاه ها  در سطح شهر است به طوری که در مناطقی که تعداد این جایگاه ها زیاد است معمولا ارائه خدمات به سرعت و با کمترین زمان ممکن صورت می گیرد،  از طرفی صف های ایجاد شده در جایگاه ها معمولا در بازه های زمانی خاصی از شبانه روز رخ می دهد که در صورت مدیریت زمان توسط افراد و همچنین جایگاه داران این صف ها تشکیل نخواهد شد.

*1200متر زمین و 10میلیارد تومان هزینه

مدبر با بیان اینکه در صدور مجوز برای جایگاه های جدید مواردی نظیر تراکم جمعیت و تعداد جایگاه های آن منطقه مورد نظر قرار می گیرد، افزود:  در حال حاضر احداث جایگاه CNG را در منطقه خراسان رضوی آزاد اعلام کرده ایم و افراد بویژه  در شهر مشهد  در  صورت داشتن شرایط ، موافقت نامه اصولی  احداث جایگاه را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد:  اولین و مهمترین موضوع برای احداث جایگاه توسط  بخش خصوصی معرفی  زمین به مساحت ۱۲۰۰مترمربع  در سطح شهر است همچنین برای تهیه تجهیزات و آماده سازی جایگاه نیز مبلغی در حدود ۸میلیارد تومان نیاز است که با نوسان نرخ ارز متغیر و احتمال افزایش تا ۱۰ میلیارد را نیزدارد،  از این رو افراد متقاضی پس از دریافت استعلامات لازم از سازمان های مختلف نظیر اینکه زمین ارائه شده دارای مشکل ترافیکی  و محیط زیستی نباشد فرآیند طراحی و نقشه کشی جایگاه آنها آغاز می شود که در مجموع از هنگام ارائه  درخواست تا موقع راه اندازی جایگاه ، حداقل یک سال و نیم زمان می برد.    

*حاشیه شهر مشهد

وی تصریح کرد: گرانی زمین بویژه در کلان شهر ها  باعث تقاضای برخی جایگاه داران برای جمع آوری جایگاه بویژه در مناطق بالاشهر شده است از این رو بیشتر تقاضاهایی که  در حال حاضر برای احداث جایگاه ارائه می شود در مناطق پایین شهر و معمولا کم برخوردار است که از یک جهت به دلیل اینکه خودروهای بیشتری در این مناطق گاز سوز هستند بسیار خوب بوده و ما نیز استقبال می کنیم اما یک محدودیت خاصی که برای CNG وجود دارد این است که باید به خط گاز فشار قوی نزدیک باشد و از آن جا که  معمولا این امکان در سطح شهر به ندرت وجود دارد و تنها در مناطق رینگ اصلی شهر قرار دارند احداث جایگاه های  CNG در  مناطق پایین و حاشیه شهر را  با مساله مواجه کرده است.

رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی افزود: دولت در گذشته تجهیزات این جایگاه ها را تامین می کرد اما در حال حاضر برای بخش خصوصی به دلیل اینکه تجهیزات را خود متقاضی باید تامین کند  یک مزیت ویژه ای را قرار داده است و کارمزد آنها را نسبت به جایگاه های قدیمی ۲برابر افزایش داده است .

*افزایش کارمزد

وی در مورد گلایه برخی جایگاه داران نسبت به درآمدپایین و عدم حمایت دولت نیز تصریح کرد: تامین و تایید صرفه اقتصادی یک جایگاه با ما نیست و خود افراد متقاضی باید ابتدا پس از بررسی  تراکم منطقه و تحقیقات لازم برای این موضوع اقدام کنند تا پس از راه اندازی نسبت به عدم درآمد لازم و اهدافی که از قبل برای خود در نظرگرفته بودند اظهار گلایه نکنند .

مدبر ادامه داد: در حال حاضر روزانه مکاتبات و نامه های زیادی از سوی جایگاه داران و مطرح کردن مواردی نظیر افزایش هزینه ها و ناکافی بودن درآمدها ارائه می شود  که ما نیز پیگیری زیادی برای افزایش کارمزد آنها داشته ایم اما این موضوع نیاز به مصوبه دولت دارد که تاکنون سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت نکرده است اگرچه زمزمه هایی در این باره مطرح است.

وی بیان داشت:  البته این افزایش کارمزد تاثیری بر گران شدن گاز CNG نخواهد داشت و تنها از سهم دولت کاسته شده و به سهم جایگاه داران افزوده خواهد شد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.