کرمانشاه- اگرچه صورت‌مسئله کولبری در مناطق مرزی باهدف تأمین معیشت و یک‌لقمه‌نان حلال تعریف می‌شود اما اگر به سخنان رسول خضری، نماینده مردم سردشت در مجلس استناد کنیم که گفته است تنها نیم درصد قاچاق از طریق کولبری انجام می‌شود اما ورود همین نیم درصد کالای قاچاق هم مشکلاتی را در بر دارد که خالی از ذکر نیست .

کالاهای قاچاق ترمز ندارد؛ کیفیت حلقه گمشده اجناس جعلی

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

اگر به بازار بانه در این استان گذرتان افتاده باشد به‌طور  مشاهده کردید که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در مغازه‌ها آن‌هم از هر برند و کشوری یافت می‌شود.

در مرز های غربی بسیاری از کولبران کالاهای متفاوتی را  وارد کشور می‌کنند که ممکن است تبعات ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

لوازم برقی از سشوار تا پلوپز و آبمیوه گیری گرفته تا لوازم صنعتی و قطعات یدکی خودرو تنها بخشی از کالاهایی است که از این مرز وارد کشور می‌شود بدون آن‌که کیفیت آن برای همگان مشخص و یا اصالت این کالاها مشخص باشد.

کالاهای بی‌ضمانت

حسام یکی از همین فروشندگان در خصوص اینکه قطعات خودرویی با چه کیفیت و یا تضمینی فروخته می‌شود و خریداران آن را چه افرادی تشکیل می‌دهند به ما می‌گوید: این کالاها چون به‌صورت قاچاق وارد می‌شود لذا ضمانتی برای کارکرد آن ها وجود ندارد.

 وی در پاسخ به این سؤال که چه اقلامی در خصوص خودرو به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به ما می‌گوید:  لوازم‌یدکی خودرو شامل سیبک فرمان، صفحه کلاچ، یاتاقان وسایل ترمز و اقلام دیگری که مشتری‌پسند و با مصرف زیاد است به‌طورمعمول عمده واردات را شامل می‌شود.

وقتی از وی سؤال می‌کنیم آیا می‌توان به این قطعات اطمینان کرد و آیا حاضر است خودش از این قطعات برای خودرویش استفاده کند در پاسخ به ما می‌گوید:  ازآنجاکه بسیاری از این کالاها برای اینکه برای واردکننده ارزان‌تر تمام‌شده  و سود بیشتری داشته باشد لذا از کیفیت پائین برخوردار بوده و معمولاً درجه سه هستند لذا خودم به این کالاها اطمینانی ندارم.

وی در خصوص لوازم برقی نیز می‌گوید: کالاهای بسیار زیادی داشتیم که متأسفانه بیش از یک‌شب برای مشتری کارنکرده است اما وقتی کالا ضمانتی نداشته و مبدأ ساخت آن مشخص نیست ضمانتی هم برای تعویض و یا خدمات پس از فروش ندارد.

مسئول برخورد با اجناس جعلی کیست؟

بسیاری از مردم در این راستا بابیان این موضوع که این کالاهای غیراستاندارد و جعلی مانند قطعات یدکی خودرو ممکن است جان هم‌وطنان را به خطر بیندازد اظهار می‌کنند چرا وقتی یک کالای غیراستاندارد و جعلی در بازار به فروش رسیده و ممکن است به قیمت جان هم‌وطنان تمام شود اما اقدام جدی انجام نمی‌پذیرد؟!

در همین راستا مدیرکل استاندارد کرمانشاه بابیان اینکه در همین راستا برای جلوگیری از ورود کالاهای غیراستاندارد اقدام شده است بیان می‌کند: در راستای مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا و ضرورت توجه به ارتقای بهینه اقتصادی مرزنشینان و اجرای آیین‌نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی، کلیه کالاهای کولبری وارداتی مورد ارزیابی کیفی قرارگرفته است.

محمود رضا نیازی بابیان اینکه تمامی کالاهای کولبری وارداتی از کشورهای مختلف در بازارچه‌های مرزی شوشمی پاوه و شیخ صله ثلاث باباجانی امسال توسط کارشناسان این اداره کل نمونه‌برداری و مورد ارزیابی کیفی قرارگرفته است می افزاید: این اقدام در راستای جلوگیری از ورود کالاها و برند های بی‌کیفیت به داخل کشور جلوگیری شود.

نیازی اظهار  می کند: به‌منظور جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت، در راستای حفظ سلامت و ایمنی مردم، در صورت مشاهده هرگونه نداشتن انطباق در نتایج آزمون کالاهای نمونه‌برداری شده، موضوع از طریق گمرکات و فرمانداران شهرستان‌های مرزی اطلاع‌رسانی شده تا از ورود مجدد برندهای بی کیفیت به داخل کشور جلوگیری به عمل آید.

مدیرکل استاندار کرمانشاه می گوید: براساس تکالیف سازمانی و اجرای تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر الزام به رعایت استانداردها و ارزیابی کیفی اقلام وارداتی دارای مجوز برای مرزنشینان، از مجموع ۱۷۰ تن کالای وارداتی، تعداد ۶۴ قلم کالای مشمول مقررات استاندارد اجباری در این بازارچه‌ها به صورت تصادفی توسط این اداره کل مورد ارزیابی انطباق با استانداردهای مرجع و تعیین ماهیت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عمده این کالاها ساخت کشورهای چین، ترکیه، آلمان، فرانسه، سریلانکا و هندوستان است، تصریح کرد: عمده این کالاها در حوزه لوازم برقی شامل دستگاه آب میوه گیری، خردکن، زودپز برقی، لباسشویی، چای ساز، غذاساز، کولر گازی و آون توستر است و همچنین لوازم یدکی خودرو شامل سیبک فرمان، صفحه کلاچ، یاتاقان ترمز است.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.