سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اقدام ایران در از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصد مطابق با ماده ۳۶ برجام و جزو حقوق کشور است، گفت: کشورهای اروپایی به جای قضاوت در مرود ما و صدور بیانیه‌ بهتر است فکری برای تعهدات بر زمین مانده و ناجام نداده خودشان بکنند.

ربیعی: اگر کسی گروگان‌گیر باشد آن دولت کره است/ می‌توانیم برای تولید واکسن به کشورها کمک کنیم

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به صورت برخط و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد به بیانیه کشورهای اروپایی عضو برجام که اقدام ایران در غنی سازی ۲۰ درصد را انحراف جدی از توافق هسته ای و نقض ان عنوان کرده بودند واکنش نشان داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این اقدام بر اساس مصوبه مجلس انجام گرفته و مطابق با بند ۳۶ برجام و جزئی از حقوق ایران در مقابل نقض تعهدات طرف‌های دیگر توافق است، خاطرنشان کرد: ایران حق خود می‌داند که اقدامات مقتضی را تا وقتی همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند، اتخاذ کند. 

وی با یادآوری اینکه بارها گفته‌ایم اقدامات ما در کاهش تعهدات هسته‌ای در صورت بازگشت همه طرفها به تعهداتشان به فورتی قابل برگشت هستند، اضافه کرد: به اروپایی ها توصیه می‌کنیم بجای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود کنند.

پیام تهران به آمریکایی ها

علی ربیعی درباره احتمال بروز تنش و دیگیری در منطقه با وجود تحرکات نظامی و اقدامات تحریک آمیز نیروهای آمریکایی در سالگرد ترور سردار سلیمانی و هفته های پایانی دولت ترامپ هم با یادآوری اینکه عده‌ای در آمریکا علاقه‌مند به ماجراجویی نظامی به منظور منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از مسائل داخلی این کشور و شکست‌های انتخاباتی هستند، گفت:  بسیار بعید می‌دانم که دولت آمریکا نسبت به جدیت ما توانایی بازدارندگی و تلافی ایران دچار اشتباه در محاسبه شود.

وی افزود: ما به روشنی به آنها گفته‌ایم که مستقیم و غیرمستقیم آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما اگر خطای فاحشی از جانب آمریکا رخ دهد، از امنیت و منافع حیاتی خود با قدرت کامل دفاع خواهیم کرد.

دستیار رئیس جمهور  ریشه شایعات در مورد احتمال درگیری ایران و آمریکا را  در رفتارهای نمایشی و جنگ روانی کسانی دانست که در منطقه و فرا منطقه از هیاهوهای رسانه‌ای آن سود می‌برند و اظهار داشت: این عملیات روانی  سالهاست که با شدت و ضعف‌های مختلف همچنان ادامه دارد با این حال ما بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، همه اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا را در منطقه به دقت زیر نظر داریم و لذا این شایعات را موجب هیچ سطحی از نگرانی نمی‌دانیم.

حل بحران آلودگی هوا در گرو صرفه جویی انرژی 

سخنگوی دولت درباره بحران آلودگی هوا در روزهای اخیر و اقدامات دولت در این زمینه از جمله در مورد کاهش مصرف مازوت نیز با بیان اینکه علل این وضعیت و نقش عوامل مختلف در آن در جلسه هیئت دولت مرود بحث قرار گرفته، اظهار داشت: سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماریهای واگیردار مثل کرونا، و چه در مقابله با آلودگی‌ های محیط زیستی یکی از مسائل مهم این دولت بوده وخوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان نیز به وجود آمده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه محیط زیست بهتر نیازمند تلاش همگانی است، افزود: با سیاستگذاری صرف و بدون رفتارهای سلامت­ محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه همه ما مردم و دولت زیر یک آسمان هستیم و  آلودگی هوا دغدغه همه ما است، خاطرنشان کرد: هر سال در این فصل با پدیده وارونگی هوا با رو به رو هستیم این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده از جمله سبک زندگی مردم در مصرف انرژی که مشکلات را تشدید کرده است.

مصرف ۶۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی 

دستیر ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به مصرف بالای انرژی به ویزه مصرف گاز در بخش خانگی، آنرا موجب نگرانی خواند و گفت: ما روزانه ۱ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که ۶۰۰ میلیون متر مکعب ان در بخش خانگی مصرف می‌شود و اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به نیروگاه و صنایع نمی‌رسد و اولین اثرش می شود خاموشی.

سخنگوی دولت با یادآوری افزایش ۱۵ درصدی مصرف گار در شهرها، اظهار داشت:تنها ۲ درصد از این افزایش مربوط به انشعاب‌های جدید بوده و بالا بودن مصرف دستگاه‌های گرمایشی سهم اصلی را در این اتفاق دارد و اگر صرفه جویی صورت می‌گرفت ما ناچار به قطع گاز نیروگاه‌ها نمی‌شدیم. 

وی گفت: با این حال از  حدود ۱۲۹ نیروگاه فعال هستند در مواقع اضطراری فقط ۶ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که این نیروگاه ها هم شرایطی دارند که که جهت وزش باد در آنجا به صورتی است که مردم را آزار نمی دهند. این امر هم موقت است تلاش زیادی می کنیم بتوانیم گاز رسانی را به جهتی ببریم که همین چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از صنایع مثل سیمان که آلاینده‌زا بودند فعلا تعطیل شدند. در تهران ۱۱ مرکز آلاینده‌زا تعطیل شد. تردد کامیون های عمر بالای ۲۰ سال و موتورسیکلت های بدون معاینه فنی و خودروهای دودزا هم ممنوع شد. اما مهم ترین اقدام این است که خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم.

ربیعی در خصوص تعطیلی تهران هم  با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در موارد مشابه ما مدارس و دانشگاه ها را تعطیل می‌کردیم، گفت: امسال به دلیل شرایط کرونایی نه تنها مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند که در ادارات هم حضور و فعالیت کارکنان محدو شده و محدودیت های تردد نیز اعمال می‌شود 

در زمینه تولید واکسن می‌توانیم به دیگر کشورها کمک کنیم

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درمورد تولید، واردات و توزیع واکسن کرونا و حواشی و شایعاتی که در این مرود بوجود امده هم با تاکید بر اینکه  در مورد واکسن باید صدای واحد شنیده شود، گفت: از وزارت بهداشت در خواست کردیم جزییات خرید واکسن را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

ربیعی گفت: نزدیک به ۱۷میلیون دوز واکسن تا کنون خریداری شده و واکسن ایرانی هم  مراحل اولیه تولید را طی کرده و آزمایش انسانی آن وضعیت خوبی دارد و تا بهار شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.

 وی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه عقب ماندگی  نداریم و با ورود رازی و پاستور در تولید واکسن می‌توانیم به بقیه کشورها  هم کمک کنیم.

دوگانه سازی رسانه های دشمن در مورد واکسن کرونا

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به دوگانه‌سازی‌های به وجود آمده برای خرید واکسن یا به رها اندازی کمپین هایی همچون «نه به خرید واکسن داخلی_خارجی» گفت: متاسفانه دوگانه واکسن خارجی – واکسن داخلی کم بود، موضوع کاذب دیگری نیز درباره کرونا به راه افتاده که البته بیشتر تاثر افکار عمومی را در پی داشته است و آن، نه به واکسن کرونا است. بارها تاکید کرده ایم؛ این دوگانه‌سازی‌ها به اصول پزشکی توجه چندانی ندارد و این جریان‌سازی بیشتر به اهداف و اغراض سیاسی و به منظور تخریب ذهن شهروندان، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دوگانه‌ها هم بیشتر توسط جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور دامن زده می‌شود تا با القای عدم توانمندی داخلی ایران در تولید، به نا امنی روانی در جامعه دامن بزنند. آنچه که برای دولت، اصل است، حفظ جان شهروندان است. در این موضوع هم تسلیم هیچ نوع جریان‌سازی و دوگانه‌سازی کاذب نمی‌شویم. موضوع واکسن کرونا، از همان ماه‌های اول شیوع کرونا و در جلسات اولیه ستاد در فروردین گذشته، به طور جدی مورد اهتمام دولت قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمرکز ستاد ملی مقابله با کرونا، هم بر خرید واکسن و هم تولید واکسن بود. تیم‌های علمی و پزشکی که متخصصان ایرانی در آن مشغول به تحقیق و کار هستند؛ از زمان پاندومی کرونا، نه فقط برای تولید واکسن بلکه در زمینه‌های متعددی وارد عمل شده و فعالیت هایشان، دستاوردهای چشمگیری برای مردم و کشور عزیزمان داشته است.

ربیعی افزود: افرادی که این موضوع را مطرح کرده اند، عده‌ای معدود هستند که دیدگاه نادرست، غلط و موهن نسبت به مبانی دینی و علمی دارند. به هر حال هر دو جریانآرامش روانی جامعه را هدف می‌گیرند.

وی گفت: اما سوال از افرادی که مخالف واکسیناسیون هستند این است که کرونا را باور ندارند یا واکسیناسیون؛ اگر کرونا را باور ندارند پس چرا در تجمع شان ماسک زده بودند؛ اگر واکسیناسیون را قبول ندارند، یعنی می خواهند بگویند خود و اعضای خانواده شان از کودکی تا کنون هیچ واکسنی نزده‌اند؟.

هیچ تبعیضی در دسترسی به واکسن نخواهد بود

سخنگوی دولت در مرود توزیع واکسن کرونا هم تاکید کرد:  وزارت بهداشت برنامه‌ای دارد که از زمان ورود واکسن به کشور تا تزریق به نفر به طور شفاف روند قابل مشاهده باشد و این اطمینان را به جامعه می‌دهیم که هیچ تبعیضی در این زمینه نخواهد بود و هر مقدار واکسن وارد شود بدون تبعیض و شفاف توزیع خواهد شد.

گروگان‌گیر دولت کره است نه ما

علی ربیعی در پاسخ به سوال یک رسانه خارجی در مورد توقیف کشتی کره جنوبی توسط ایران و ارتباط یا تاثیر آن بر موضوع پول های بلوکه شده ایران در این کشور هم با بیان اینکه ما به اتهام زنی‌ها عادت کرده‌ایم، گفت: اگر بحث گروگان گیری باشد این دولت کره است که به بهانه تحریم بیش از هفت میلیارد دلار پول‌های ما را گروگان گرفته و بلوکه کرده و حتی درمورد اقلام غیر تحریمی از جمله نهاده‌ها و دارو که برای ما مهم و حیاتی بود کارشکنی و گروگان گیری کردند و اجازه ندادند ما از منابعمان استفاده کنیم.

وی افزود:  حافظه تاریخی ملت ما این رفتار کره‌ای ها را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاش برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردمق رار بگیرد انجام ندادند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در مورد این کشتی هم آنچه که مقامات نظامی و قضایی اعلام کردند، توقیف بنا بر حکم قضایی و به علت آلودگی نفتی در خلیج فارس بوده است. ضمن اینکه درخواست توقیف و توقف کشتی نیز  از سوی یک نهاد فنیصورت گرفته که در دنیا هم مرسوم است و مسئله غامض و پیچیده ای نیست.

اگر کسی حقوق ۴۵ میلیونی گرفته نشان بدهند تا پس بگیریم

 ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش تفریق بودجه ۹۸ توسط دیوان محاسبات و اشاره ان به این نکته که طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ۴۵ میلیون تومان در ماه قابل افزایش است و این پرسش که چرا باید سقف دریافتی مدیران دولت در حالی که حداقل حقوق کارگری ۳ میلیون تمنان اسیت تا این حد بالا باشد، گفت: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق ۴۵ میلیون تومانی در دولت می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی پس می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه در گزارش دیوان گفته شده است حداکثر حقوق کارکنان دولت با لحاظ ۳۰ درصد مناطق جغرافیایی بدی آب و هوا اگر اضافه شود به هفت برابر حداقل دستمزد و پاداش پایان سال ممکن است به این رقم برسد، افزود: دولت با تصمیمات بعدی خود جلوی این احتمال را گرفته و چنین حقوق‌هایی داده نمی‌شود.

سخنگوی دولت در مورد اجرایی نشدن کامل سامانه حقوق  کارکنان دولت هم با اشاره به اینکه سامانه مذکور با مساعی سازمان امور استخدامی سه سال است  که مستقر شده اظهار داشت: بخش عمده‌ای از دولت حقوق و دستمزد خود را در این سامانه بارگذاری کردند و در دسترس هست. البته هنوز دستگاه‌های خارج از دولت که مطابق قانون همه قوا نهادها و موسسات عمومی باید بارگذاری کنند هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

ربیعی گفت: شنیده‌های من حاکیست که حتی سازمان تهیه کننده گزارش هم در این سامانه بارگذاری نکرده است.  امیدواریم همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها که به قانون مکلف شدند در این سامانه حقوق و دستمزد خود را بارگذاری کنند.

مهلت ۶۰ روزه اوکراین برای اظهار نظر در مرود گزارش فنی ایران

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در خصوص گزارش فنی حادثه هواپیمای اوکراینی و روند تعیین غرامت به بازماندگان آن هم با اشاره به فرآیند طی شده در تدوین و تنظیم گزارش سزمان هواپیمایی و ارائه ان به طرف های ذینفع در این ماجرا، گفت: کشورهای مشارکت کننده مطابق استاندارد زمینی شیکاگو ۶۰ روز فرصت دارند اگر نظری در خصوص گزارش ارائه شده به آنها دارند، آن را ارسال کنند. دلیل فرصت هم این است که خود این کشورها بخشی از اطلاعات را داده‌اند که باید آن را مرور کنند که این اطلاعات در گزارش به درستی درج شده باشد بنابراین بعد از گزارش قطعی کشورها انتشار عمومی هم خواهد شد. 

تبدیل غرامت ۲۳۰۰ دلاری به ۱۵۰ هزار 

ربیعی در خصوص غرامت به بازماندگان هم گفت: ما براساس کنوانسیون ورشو که عضو آن هستیم عمل می کنیم. مبلغ خسارت بر اساس کنوانسیون ۲ هزار و ۳۰۰ دلار بود. با توجه به اینکه این رقم مناسب نبود، معاونت حقوقی که در کمیته داخلی مسوولیت داشت، نرم‌های دیگر بین‌المللی را بررسی کردند و کنوانسیون‌های دیگری را دیدند و براساس این کنوانسیون‌ها آنچه که معاونت حقوقی اعلام کرد، عدد ۱۵۰ هزار دلار بود.

وی درباره رسیدگی کیفری به این پرونده هم گفت: از آن جا که مسوولیت مدنی و جبران خسارت جایگزین رسیدگی قضایی و مسوولیت کیفری حادثه نیست، پس از تهیه گزارشات مختلف و تهیه مستندات و شواهد همه در اختیار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرارگرفته است و می‌دانیم رسیدگی کیفری به پرونده‌ها در ایجاد این سانحه قصور داشتند در برخی مواد پایان یافته و در برخی موارد هم رو به پایان است و برگزاری دادگاه  بستگی به جمع بندی آنها دارد.

مجلس بجای افزایش قیمت دلار در بودجه از صادرات نفت حمایت کند

سخنگوی دولت درباره موضع دولت نسبت به حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق بودجه نیز با یادآوری اینکه تا چیزی در صحن مجلس تصویب نشود هنوز نهایی نیست و این رقم جدید برای نرخ ارز هم یک پیشنهاد است، گفت: انچه دولت در بودجه انجام و ارائه داد بر اساس یکسری مبانی و با نگاه به شرایط سخت و غیر عادی موجود و پیش‌بینی شرایط بهتر در سال اینده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز فشار بر قیمت هاست و افزایش درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده  منجر به فشار بر تولید کننده و مصرف کنندگان تامین کالای اساسی و دارو به نرخ حمایتی می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه  همچنین مجلس کاهش حجم صادرات نفت در بودجه را با  افزایش پیش بینی نرخ ارز در بازار، حذف حمایت از کالاهای اساسی افزایش درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده جبران و آثار غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کرده است، افزود: از نظر دولت باید این درآمد به طور کامل به مصرف کننده برگشت داده شود.

ربیعی تاکید کرد: افزایش نرخ ارز  ممکن است در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد ولی براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی تاثیر آن در نقدینگی را نمی‌توان نادیده گرفت. 

وی با یادآوری اینکه دولت منابع حاصل از فروش نفت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که با این تصمیم به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم ها و احتمال کاهش تحریم در سال آتی به صلاح کشور نیست. 

ربیعی ادامه داد: دولت همچنان معتقد است باید سهم ایران در بازار جهانی نفت پس گرفته شود و باید برنامه ریزی بر این اساس باید  که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کند بهتر است به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است حمایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.